با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 

چهارشنبه سوری و ترس از صدای اتش بازی وترقه بازی در سگ وگربه

 

 

 

\"\"

 

دوباره وقت چهارشنبه سوری رسیده  و بسیاری از صاحبان سگ و گربه یا حضورا یا تلفنی در مورد چگونگی درمان  ترس از صدای ترقه ها و کمتر شدن اضطراب انها  از ما سوال میکنند.بر ان شدیم مطلبی کوتاه در مورد چگونگی رفتار با سگ یاگربه در مواقع ترقه بازی بنویسیم.

علائم ترس:

اصولا ترس یک رفتار کاملا طبیعی در حیوان و انسان است.یکی از علل شایع ترس مخصوصا سگها ترس از سر و صدا میباشد که اغلب صاحبان سگها این موضوع را در هنگام نزدیک شدن چهارشنبه سوری به خوبی درک میکنند.در کردن ترقه و ایجاد سر وصدا باعث ایجاد یکسری واکنشهای اضطرابی در سگ یا گربه شده که علائمش ممکن است به صورت ابریزش از دهان،دفع مدفوع یا ادرار ،خراب کاری،سر و صدا کردن،لرزش،تلاش برای فرار ،خشک زدن حیوان یا له له زدن،قایم شدن و یا استفراغ ظاهر شوند.

در گربه علائم ترس از سر وصدای اتش بازی و ترقه بازی بیشتر به صورت قایم شدن است.البته این ترس میتواند باعث ایجاد رفتارهایی مثل علامت گذاری ،دفع در مکان نامناسب یا پرخاشگری غیر مستقیم(مثل چنگ زدن صاحبش در هنگام اتش بازی و ترقه)نیز بشود.بیشتر این حیوانات از صدای رعد و برق یا دیگر صدا ها نیز اغلب هراس دارند.

\"\"

درمان وپیشگیری:

بهترین راه درمان ترس از اتش بازی و ترقه ،اجتناب از قرار گرفتن حیوان در این سر و صدا هاست.مثلا اگر خانه شما در منطقه ای است که شدت ترقه بازی و سر وصدا در انجا زیاد است میبایست حیوان را به خانه یکی از دوستان یا اشنایانی که دور از این سر وصدا هاست ببرید یا در حیوان را درمکانی از خانه قرار دهید که کمترین صدا به انجا نفوذ نماید.شما میتوانید با پوشاندن پنجره ها و گرفتن درزها با لحاف یا پتو ،باعث کاهش ورود صدا به داخل خانه شوید.کار دیگر که میتوان انجام داد گذاشتن موزیک و بلند کردن صدای ان طوری که حیوان سر وصدای بیرون را نشنود.اگر نوع موزیک را میخواهید بداند باید بگویم موزیک های رپ بهترین گزینه هستند که خوشبختانه انواع فارسی ان نیزدر نسل جدید بسیار هوا خواه دارند.

به هیچ عنوان در روزهایی که انتظار میرود در ان روز  اتش بازی و ترقه بازی انجام بگیردحیوان خود را بیرون نبرید و در حیاط نگذارید.از گماردن سگ یا گربه ای که در باکس احساس راحتی نمیکنند جدا خودداری کنید. این کار باعث میشود حیوان برای فرار تلاش نماید و خود را مجروح نماید.

اگر انتقال سگ یا گربه تان به محل بی سر وصدا مقدور نیست میبایست قبل از شروع اتش بازی تدریجا  جایزه یا تشویقی داده یا اقدام به بازی هایی که او دوست دارد نمایید.هر چقدر سر وصدا بلندتر شد میزان تشویقی یا بازی را افزایش دهید.جایزه میبایست برای حیوان بسیارجذاب ،خوشمزه و ارزشمند باشد و از ان فقط در موارد تربیتی استفاده شود.استفاده از این نوع جایزه ها در زمانهای دیگر میزان جذابیت انها را در مواقع لازم میکاهد.

اموزش یک کلمه دستوری برای ارام کردن حیوان نیز بسیار مهم است.میتواند سگ را در بیشترین جایی که در موارد عادی احساس راحتی و ارامش میکند مثل زیر انداز  مورد  علاقه یا روی تخت قرار دهید.

یک کار جالب برای حساسیت زدایی حیوان از ترس از سر وصدا این است که صدایی مشابه ترقه بازی یا سر وصدای اتش بازی را ضبط کرده و در روزهای قبل از چهارشنبه سوری  از ضبط صوت خود با صدای کم وبرای 3-5 دقیقه به طوری که باعث ترس سگ نشود، پخش نمایید.اگر صدا باعث ترس حیوان شد ان را با صدای کمتر پخش نمایید. هر دفعه که این سر وصدای ضبط شده را میگذارید میبایست به حیوانتان تشویقی بدهید.در روزهای بعد تدریجا صدای ضبط را بالا و بالاتر برده و زمان ان را نیز طولانی تر نمایید(تا حداکثرنیم ساعت)، به همین نسبت نیز میزان تشویقی را زیاد تر نمایید .این کار را تا جایی انجام دهید که سر و صدای ضبط با سر وصدای واقعی حاصل از اتش بازی تقریبا برابر شود.با این کار شما سگ را شرطی شده به طوری که هر وقت صدای اتش بازی میشنود یاد تشویقی افتاده و دیگر نمیترسد.

در اخر اگر تمام این روشها موثر واقع نشدند.دامپزشک میتواند داروهایی را برای سگ یا گربه تان تجویز نماید که تحمل این دوره های تشویش زا را  برایش راحتر کند.این دارو ها توسط دامپزشک میبایست تجویز و تحت نظر وی نیز مصرف شوند .به هیچ عنوان به صورت خودسرانه و بدون مشاوره با دامپزشک دارو تجویز ننمایید.

\"\"

نکات مهم :

*از ماههای ابتدایی سگ یا گربه خود را به تدریج و با همان روش شرطی نمودن به انواع  سر وصدا ها عادت دهید.

*به هیچ عنوان با ناز و نوازش  در هنگام ترسیدن حیوان این اخلاقش را تشویق ننمایید.و نگذارید حیوان به شما پناه بیاورد .در این مواقع خیلی ارام و طبیعی رفتار کنید مپل اینکه هیچ اتفاق عجیبی رخ نمیدهد.

* به خاطر ترس سگ یا گربه تان را تنبیه نکنید این کار میتواندباعث تبدیل ترس به خشونت به طرف شما شود.

*از اوردن سگ یا گربه خود به مراسم اتش بازی جدا خودداری نمایید این به کاربه منزله انتقال حیوانتان به اطاق شکنجه است

*.بهتر است در روزهای اتش بازی در کنار حیوان خود در خانه بمانید.

*حتی با درمان میتواند باز دوباره در اینده حیوان از خود علائم  ترس را نشان بدهد.

چهارشنبه سوری خوبی را برای شما و حیوان خانگیتان ارزومندیم.

 

تهیه و تنظیم :امیررضا عامری نایینی

 


زمان انتشار: دوشنبه 22 اسفند 1390 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۸۳۵۸
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.