با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 


 

 

·    

     عوامل سرماخوردگي گربه ها کدامند؟
سرما خوردگي یا عفونت دستگاه jتنفسی فوقانی گربه ها يك بيماري شايع و گاهی كشنده در بين گربه سانان است. اين بيماري علل مختلف ويروسي و يا میکروبی دارد كه بر اساس عامل به وجود اورنده مي تواند علايم متفاوتي نیز داشته باشد. از عوامل معمول سرما خوردگي گربه ها مي توان به دو ويروس كلسي ويروس(Calicivirus  یا  (FCVو هرپس ويروس (Herpes virus يا FRV يا FHV-1  )اشاره كرد.اين دو ويروس  در 90-80 درصد موارد سرما خوردگي از علل اصلي ايجاد کننده اين بيماري هستند. با این وجود  گهگاه (20-10درصد موارد) عوامل  عفونی ديگري مثل باكتري های بردتلا ،كلاميديا ، پاستورلا ، مایكوپلاسما و يا ريوويروس نيز ميتوانند به تنهایی یا همراه این  دو ویروس در ايجاد سرما خوردگی دخيل باشند. اغلب عوامل به وجود اورنده سرماخوردگی بسیار مسری بوده و بیشتر بچه گربه ها را به علت اینکه سیستم ایمنی شان تکامل نیافته مبتلا میسازد. بیشتر عوامل سرما خوردگی از طریق ارتباط مستقیم با گربه بیمار یا تماس با ترشحات الوده به گربه سالم انتقال پیدا میکند. سرما خوردگی در مکان هایی که تعداد زیادی گربه با هم نگهداری می گردند مثل فروشگاه حيوانات ،پرورشگاه ها ، پانسیون ها ،مراکز دامپزشکی ،پناهگاهها و غیره بیشتر دیده میشود.نژاد های پوزه کوتاه مثل نژاد پارسی بیش از سایر گربه ها به ابتلای این بیماری مستعد هستند.هیچ کدام از دو ویروس اصلی ایجاد کننده سرما خوردگی گربه  قابل انتقال به انسان نیست.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.


علايم سرما خوردگي گربه ها چيست؟
همانطور كه ذكر شد علايم سرما خوردگي مي تواند بر اساس عامل یا عوامل  ايجاد كننده ان متفاوت باشند. توضيح كامل علايم باليني هر يك از عوامل ايجاد كننده به تنهايي از حوصله اين متن خارج و غير ضروري است.
معمولا شروع علائم 3 تا 7 روز بعد از الوده شدن در گربه دیده میشوند. بيشتر اين عوامل كم و بيش يك سري علايم باليني مشتركی همانند  بي اشتهايي ،تب ، ضعف ، عطسه ، سرفه ، ترشحات شفاف تا چركي از بيني و چشم، صدای گرفته ، تورم  و قرمزی چشم ، کوچک شدن چشم و به هم چسبیدن  پلکها        ( موارد شديد) ،زخم هاي زبان و دهان و تورم غدد لنفاوي مي توانند داشته باشند.  گهگاه این عفونتها میتوانند باعث ایجاد علائم مزمن مثل التهاب لثه ، التهاب ملتمحه چشم ،خشکی چشم ، سینوزیت مزمن و احتقان بینی شوند. با این که علل ایجاد عطسه در گربه زیاد اند اما اصولا عطسه کردن بیشتر از 2 روز در گربه های واکسینه نشده میتواند به وجود عفونت دستگاه تنفسی فوقانی اشاره داشته باشد.
ايجاد عفونت ریه یا ذات الریه در اثر اين عوامل به ندرت ديده ميشود (مگر وقتی که بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد). اصولا نوع هرپس ويروسی سرما خوردگی  علائمش شديدتر از نوع كلسي ويروس است .
دوره بيماري هرپس ويروس حدود 2-4 هفته و كلسي ويروس 1-2 هفته به طول مي انجامد. اغلب بچه گربه ها ي واكسينه نشده دچار اين بيماري میشوند . ترشحات باعث بسته شدن بيني شده و حس بويايي را در گربه كاهش مي دهند.چون بيشتر غذا خوردن گربه ها به واسطه تحريك بويايي است اختلال در بويايي در اثر بسته شدن بینی موجب بي اشتهايي و غذا نخوردن گربه مي شود.
نخوردن اب و غذا باعث ضعف و ناتواني گربه گشته و در موارد شديد حتي میتواند باعث مرگ (بيشتر در بچه گربه ها) شود.در گربه هاي بالغ هرپس ويروس ممکن است باعث التهاب و تورم چشمها بدون ايجاد علايم ديگر سرما خوردگي شود.تشخیص آزمایشگاهی این ویروسها بسیار زمان بر و هزینه بردار هستند  به همین خاطر دامپزشک معمولا با دیدن علائم بیماری و با توجه به تاریخچه وشرح حال گربه میتواند تشخیص را بر وجود این نوع عفونت ها  بگذارد.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

  .


كدام گروه از گربه ها بيشتر در معرض خطر ابتلا هستند؟
گربه هايي كه به تعداد زياد در يك محل محدود مثل فروشگاه حيوانات ،پرورشگاه ها ، پانسیون ها ،مراکز دامپزشکی ،پناهگاهها و غیرهنگهداري مي شوند بسيار يبشتر از گربه هايي كه به تنهايي زندگي مي كنند در خطر ابتلا به اين بيماري هستند.همچنين بچه گربه ها ، گربه هاي پير ، گربه هاي واكسينه نشده ، گربه هاي مبتلا به ايدز (FIV) يا لوسمي (FeLV) و گربه هاي تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی(کورتن ها ) يا شيمي درماني بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگي قرار دارند.

 

انتقال سرماخوردگي چگونه است؟
اغلب گربه هايي كه به سرما خوردگي دچار مي شوند بعد از بهبودي مي توانند بيماري را به يكديگر انتقال دهند كه به انها گربه هاي ناقل مي گويند.برخلاف تصور اين بيماري مختص فصلهاي سرد نيست و در تمام فصول مي تواند ديده شود.تماس مستقيم با ترشحات چشم ،بيني  و دهان (در اثر سرفه و عطسه) از گربه مبتلا به گربه سالم راه عمده انتقال بيماري است. با اين حالتماس با ترشحات باقي مانده از گربه بيمار بر روي وسايل مثل ظرف اب و غذا، ظرف دفع فضولات ، قفس های نگاه داري ، البسه يا ديگر مناطق محيط نيز مي تواند به صورت غیر مستقیم باعث انتقال بيماري( مخصوصا کلیسی ویروس) به گربه سالم شود .


·     

درمان سرما خوردگي گربه چيست؟
توجه داشته باشيد به هيچ عنوان براي درمان گربه سرما خورده اقدام به تجويز دارو هاي سرماخوردگي انساني نكنيد .داروهاي سرما خوردگي انسان حاوي استامينوفن اند كه براي گربه ها بسيار سمي و كشنده است.در صورتي كه سرما خوردگي باعث به هم چسبيدن پلكها یا بینی بچه گربه شده مي توانيد با پنبه اغشته به اب ولرم كم كم روي ترشحات مالیده و انها را پا نمایید تا منفذ بینی و پلک ها باز شوند. سپس حيوان را به دامپزشك برسانيد.معمولا دوره حاد بیماری حدود 7-10 روز است اما هرپس ویروس ها بعد از این دوره به حالت خفته در امده و می توانند در اثر استرس (جراحی ،بیماری های دیگر ، حمل ونقل ، تغییر خانه و....) یا نقص ایمنی (مثلا در اثر کهولت سن یا استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی ) در هر سنی دوباره عود کرده و از حیوان دفع شود.نیمی از مبتلایان به کلیسی ویروس تا اخر عمر ویروس را از خود دفع کرده و میتوانند باعث انتقال بیماری شوند.

بيشتر گربه هاي مبتلا را مي توان به صورت سرپايي و بدون احتیاج  به بستري شدن و با انجام درمان هاي حمايتي از قبيل تجويز انتي بيوتيك خوراكي و يا چشمي (درمان عفونت های ثانویه) ، داروهاي ضد ويروس (بیشتر برای هرپس ویروس) ، تميز نمودن مرتب ترشحات از روي چشم و بيني ، استفاده از ضد احتقان هاي بيني، استفاده از اشتها اورها، استفاده از غذاهاي بودار ، لذيذ و گرم و همچنين استفاده از بخور درمانی کنترل نمود. اما انهایی که اشتها ندارند ، با دهان باز نفس میکشند و یا تب بالا دارند میبایست بستری شوند تا تحت مراقبت کامل درمان گشته و تغذیه گربه انجام بگیرد. مصرف قطره هاي چشمي حاوي کورتیکواستروئیدها (مثل بتامتازون يا دگزامتازون) در اين موارد توصيه نمي شود. این قبیل داروها باعث تضعیف ایمنی شده و ویروس را فعال تر میکنند .همچنین این داروها در صورت وجود خراش قرنیه باعث پیشرفت و عمیق تر شدن ان گشته و میتواند باعث کور گشتن گربه شود. اصولا تجویز داروهای کورتیکواستروئیدی در بیماری های چشمی گربه تا هنگامی که نتوان هرپس ویروس را رد نمود نباید تجویز شود. فراهم کردن محیطی ارام و به دور از استرس به همراه تغذیه خوب میتواند دوره بیماری را کوتاه و درمان را اسان تر نمایید.

 

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

 

 

چه کنیم گربه به سرما خوردگی دچار نشود؟
واكسيناسيون به موقع در برابر كلیسي ويروس و هرپس ويروس مخصوصا برای بچه گربه ها از سن 6 هفتگي و بعد از ان تكرار واكسن هر 3-4 هفته يكبار تا پایان 4 ماهگي بهترين راه جلوگيري از انتقال بيماري است. نیمه رها کردن دوره واکسیناسیون می تواند حیوان را به شدت در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد. با اين حال هيچ واكسني صد در صد گربه را در برابر بيماري ايمن نمي كند اما میتواند از شدت و حدت  بیماری بکاهد. واکسن های غیر تزریقی به صورت قطره برای چکاندن در بینی نیز وجود دارد که در ایران مرسوم نمیباشد.
گربه هاي بالغ را نيز مي توان با تزريق 2 بار واكسن به فاصله 1 ماه از يكديگر در برابر این بیماری واكسينه نمود. خوشبختانه دو جز از سه جز واكسن سه گانه اي كه براي واكسيناسيون گربه ها در ايران مصرف مي شود مربوط به همين كلسي ويروس و هرپس ويروس هستند. جز اخر واكسن مربوط  به بيماري پن لوكوپني (ویروس استفراغ و اسهال گربه ها) مي باشد. واکسن های 4 گانه نیز وجود دارد که حاوی کلامیدیا نیز هستند اما از انجایی که فقط کمتر از 10 درصد موارد سرما خوردگی میتواند در اثر این باکتری ایجاد شود تزریق واکسن بر علیه ان ضروری نیست. با این اوصاف به نظر میرسد تزریق واکسن 3 گانه بر واکسن 4 گانه در گربه خانگی ارجحیت داشته باشند. واكسنهای 4 گانه بيشتر در مکان هایی که تعداد زیادی گربه با هم نگهداری می گردند مثل فروشگاه حيوانات ، پرورشگاه ها ، پانسیون ها ،مراکز دامپزشکی ،پناهگاهها و غیرهكاربرد دارند.
هرپس ویروس در محیط خارج از بدن بسیار اسیب پذیر بوده و حداکثر تا 18 ساعت میتواند دوام بیاورد اما کلیسی ویروس قوی تر است و تا10-30 روز نیز در محیط میتواند پایدار بماند. براي ضد عفوني نمودن سطوح و يا وسايل مي توان از محلول رقيق شده وايتكس (1 قسمت وايتكس با 30 برابرش آب) استفاده شود .

براي اينكه احتمال ابتلا به سرما خوردگي در گربه كاهش يابد پيشنهادهاي زير را حتما جدي بگيريد:
1-از نگاه داري بيش از 5 گربه در يك محل كوچك خود داري كنيد.
2-از اضافه نمودن گربه واكسينه نشده به جمعيت گربه های خود ، خودداري نماييد.
3-از ارتباط گربه غريبه با گربه خود جلوگيري نماييد.
4-بهتر است گربه هاي ماده قبل يا حين بارداري با واكسن هاي مخصوص ابستنی واكسينه شوند.
5- از ارتباط بچه گربه ها با ديگر گربه ها تا پايان دوره دوم (معمولا 12 هفتگي ) واكسيناسيون جلو گيري شود.
کتاب بیماری ها و مشکلات مهم سگ و گربه به زبان ساده، جلد اول: امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ،تهران ،ایران
 

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.


زمان انتشار: يكشنبه 09 بهمن 1390 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۵۷۲۰
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  شهلا 24 نفر پسندیدن
نظر:  سلام ممنون ازمطالبتون.من 2بچه گربه دارم سرماخوردن چیزی نمیخورن چه دارویی میتونم بدم بهشون.باتشکر
نام:  لعیااخلاقی 17 نفر پسندیدن
نظر:  سلام من یه بچه گربه دارم که یک هفته ای هست که ازش مراقبت میکنم اما الان زبونش خشک شده علت چیست؟ درضمن من شیرگاو رابا زرده ی تخم مرغ ومولتی ویتامین مخلوط میکنم بهش میدم
نام:  سعیده 17 نفر پسندیدن
نظر:  سلام. من سه بچه گربه تو حیاط منزلم دارم ک مرتب بهشون غذا میدم امروز متوجه شدم که چشم دوتاشون خیلی خیلی کم قی کرده و بینی یکیشون خیسهولی امکان اینکه بت؟نم دست بگیرم و قطره داخل چشمشون بریزم نیست میخواستم بپرسم ایا دارو خوراکی هست که داخل شیرشون بریزم و بخورن و خوب شن؟ لطفا سریع جوابمو بدید
نام:  قلی زاده 28 نفر پسندیدن
نظر:  سلام هر دو چشم گربه ما یه پرده سفید رنگ موقع نگاه کردن باز شده دلیلش چیه و درمان ممنون
نام:  قلی زاده 13 نفر پسندیدن
نظر:  گربه ما موهاش خیلی میریزه اسهال هم داره
نام:  وکیل پایه یک دادگستری در مشهد 4 نفر پسندیدن
نظر:  مطالب فوق العاده عالی بود. دفتر وکالت مشهد