با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
سیستم ایمنی نقش اساسی درحفظ سلامت گربه دارد. یکی از مهمترین وظایف این دستگاه پیچیده محافظت از حیوان در برابر عفونت­های ناشی از ویروس­ ها، انگل­ها، باکتری­ها، و...می­باشد. واکسن­ها به سیستم ایمنی بدن حیوان کمک می­کنند تا برای مقابله با هر کدام از این عفونت­ها آماده باشند. واکسن­ها حاوی پادگنهایی(آنتی­ژن) هستند که به عامل بیماری­زا (مثل ویروس و باکتری) شبیهند اما حدت آنها کاهش یافته است و بنابراین سبب ایجاد بیماری نمی­شوند. وقتیواکسن دریافت می­شود، سیستم ایمنی به آن پاسخ دفاعی می­دهد. این پاسخ دفاعی تا مدت­ها حیوان را نسبت به عامل بیماری­زای اصلی مقاوم می­سازد یا حداقل در صورت ابتلا باعث بروز علائم خفیف­تری می­شود.
 

مناسب­ترین زمان برای تزریق واکسن ها و یادآوری­های آنها چیست؟
اگر حیوان از 4 ماه کوچکتر بود،  بهترین زمان برای تزریق واکسن­های اصلی(هسته) شش­ هفتگی و بعد ازتکرار آن هر 3-4 هفته یکبار تا دوازده­ هفتگی. اگر حیوان از 4 ماه بزرگتر بود، در صورتی که حیوان واکسیناسیون نشده یا نسبت به انجام واکسیناسیون تردید وجود داشت، می­بایست  2 دوز واکسن اصلی(هسته) به فاصله 3-4 هفته از همدیگر دریافت کند. یادآوری واکسن­ها یک سال پس از آخرین سری واکسن و بعد از آن هر 3 سال یکبار است.
واکسن هاری برای بچه گربه­ ها تا قبل از شانزده­ هفتگی، بین 8-12 هفتگی (بسته به پیشنهاد کارخانه سازنده واکسن)،  و برای گربه ­های بالاتر از 16 هفته 2 دوز به فاصله 1 سال از همدیگر تجویز می­شود. یادآوری­ هاری از آن پس هر1 سال یکبار می­بایست انجام گردد.
 
واکسن­های معمول برای گربه در ایران کدام ­اند؟
واکسن­های سه­گانه یا چهار­گانه که همین طور که از اسمشان پیداست، یکی بر ضدسه بیماری و دیگری بر ضد چهار بیماری حیوان را واکسینه می­کند.
واکسن سه­ گانه شامل:
1-ویروسFeline Rhinotracheitis  )FHV-FRV ):که باعث التهاب در بینی، نای، چشم و... می­شود.
2-Feline calicivirus (FCV) :که علائمی شبیه بهFRV را بروز می­دهد، اما لنگش والتهابات مزمن دهان و زبان نیز دیده می­شوند.
3-Feline panleukopenia virus (FPV)  : که باعث ایجاد بیماری مهلکی همراه با استفراغ، اسهال شدیدو تب     می­شود. این سه بیماری جزء بیماری­های اصلی گربه به شمار می­آیند و حیوان می­بایست در برابر آنها واکسینه شود. این واکسن در شمار گروهی است که به واکسن اصلی یا هسته معروفند. واکسن هاری نیز جزء واکسن­های اصلی است که به صورت جداگانه می­بایست در پای راست حیوان تزریق گردد.
- بعضی اوقات ویال حاوی واکسن علیه باکتری کلامیدیا(chlamydia) که باعث التهاب ملتهمه چشم، عطسه و ریزش تر­شحات از بینی می­شوند نیز به ویال سه­گانه توسط کارخانه اضافه می­شود.  واکسن علیه این بیماری جزء گروه واکسن­های غیراصلی(غیرهسته) است که به آن واکسن چهارگانه می­گویند.
- واکسن­های بیماری­های دیگری نظیر بیماری Felv (سرطان خون)، FIV(شبیه به ایدز انسان)، FIP که هرسه آنها جزء بیماری­های مهلک گربه محسوب می­شوند نیز وجود دارند اما به علت آنکه میزان شیوع آنها کم می­باشد واکسن این بیماری­ها به طور معمول در کلینیک­های دامپزشکی استفاده نمی­شوند. اینها نیز جزء واکسن­های غیراصلی محسوب می­شوند.
 
آیا تزریق واکسن برای گربه عوارض دارد؟
متأسفانه در حال حاضر هیچ واکسن بی­خطری وجود ندارد. واکسیناسیون یک امر واجب برای مقابله با بیماری­های عفونی در گربه است. مانند بیشتر داروها، واکسن­ها نیز ممکن است عوارضی در بدن حیوان ایجاد کنند.
دامنه عوارض از ضعیف تا شدید است. دامپزشک می­بایست قبل از هرگونه تزریق واکسن،از سلامت عمومی حیوان مطمئن و در موارد ضعف یا ناتوانی، تب، مصرف برخی داروها و غیره از تزریق واکسن خودداری کند.
الف- عوارض ضعیف که شایع­تر نیز هستند شامل ناراحتی در محل تزریق،  تب ملایم،  بی­اشتهایی و خمودگی،  ناراحتی در مفاصل و لنگش بعد از تزریق واکسن FCV، تورم بدون درد، سفت شدن در محل تزریق و لنگش، بی­اشتهایی یا تب که تقریباً 1-3 هفته بعد از تزریق واکسن شروع می­شود،  این عوارض خفیف همگی موقت و گذرا بوده،  بیش از چند روز دوام ندارند.
ب- عوارض جدی (که ندرتاً ایجاد می­شوند) شامل:
1- شوک آلرژیک شدید که می­تواند چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تزریق (به صورت استفراغ ، اسهال، رنگ­پریدگی مخاط) ایجاد شود. بهتر است پس از تزریق واکسن  تا حدود 20 دقیقه در محل کلینیک حضور داشته باشید و حیوان را مرتباً کنترل نمایید.
2- تومر پوستی (ندرتا بدخیم)که می­تواند چند هفته،  ماه­ها یا حتی طولانی­تر،  بعد از واکسیناسیون ایجاد شود.
 

در صورت بروز عوارض واکسن ها در گربه ­ام می­بایست چه اقدامی بکنم؟

با حفظ کامل خونسردی با دامپزشک تماس بگیرید.
 
بهترین محل برای تزریق واکسن ها در گربه­  کجاست؟
بهترین محل برای تزریق واکسن سه­گانه یا چهارگانه قسمت راست جلوی بدن؛ واکسن­ هاری در قسمت راست عقبی بدن مثل پای راست؛ و واکسن­های Felv یا FIV در قسمت چپ عقبی بدن مثل پای چپ می­باشد.
دامپزشک موظف است عمل تزریق واکسن­ها را در پرونده یادداشت نماید و از پروتکل­های استاندارد برای تزریق واکسن استفاده کند.
 
کدام نوع تزریق برای واکسن های گربه ایمن ت­ر ست؟
به دلیل وجود عروق و عصب­ دهی کمتر در زیر پوست، به نظر می­ر­سد تزریق زیر پوستی  نسبت به تزریق داخل عضلانی ارجحیت دارد.
زمان انتشار: چهارشنبه 05 مرداد 1390 (13 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۵۸۵
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.