با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
بهینه‌سازی سبک زندگی گربه‌ها در خانه
چطور سبك زندگي گربه‌ها را در خانه بهتر كنيم؟
انسان‌ها از زندگی با حیوانات خانگی سود می‌برند؛ آن‌ها سبب کاهش استرس، تثبیت روال زندگی و بهبود سلامتی ما می‌شوند. با این حال، نحوه نگهداری از گربه‌ها همچنان بحث‌برانگیز است و درباره بهترين راه نگهداري از آن‌ها، تفاوت‌های فرهنگی و منطقه‌ای بين مردم وجود دارد.

براساس تحقیقات از سال 1997، بین 50 تا 60 درصد گربه‌ها در ایالات متحده آمريكا کاملاً داخل خانه نگهداری می‌شدند، درحالی‌که در انگلستان بيشتر گربه‌ها اجازه دارند از خانه بيرون بروند. یک مطالعه انجام‌شده در ملبورنِ استرالیا نشان داد که 23 درصد گربه‌هاي آنجا نیز در خانه نگهداری می‌شوند؛ اما چرا چنین اختلاف‌هاي "فرهنگی" در اين زمينه وجود دارد؟

نگهداری از گربه در خانه، امکان‌پذیر است، مثلا زندگی در طبقه بیست‌ویکم یک آپارتمان در شهري شلوغ، از دسترسی راحت گربه به خارج از خانه جلوگیری می‌کند. بايد توجه داشت كه نگهداری گربه در خانه، خطرهاي ناشی از ولگردی، مسموم شدن، تصادف، مبتلا شدن به بیماری‌های مسری یا درگیری با دیگر حیوانات را کاهش می‌دهد. برخی صاحبان گربه نیز ممکن است معتقد باشند که در خانه نگه داشتن گربه خطر ابتلا به انگل‌های داخلی و خارجی را از بین می‌برد (مانند کِرم قلب، کک و ...) از دیگر دلایل لزوم نگهداری گربه در خانه می‌توان به جلوگیری از بارداری ناخواسته (با فرض این‌که حیوان خانگی عقیم نشده باشد) و محافظت از حیات وحش اشاره کرد.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
زندگی در خانه چه تاثيرهايي بر گربه‌ها دارد؟
 
آیا محدود کردن گربه در خانه نکته‌اي منفی دارد؟ اگر صاحبان گربه فکر کنند که نگهداری در خانه بدون خطر است، امكان دارد دچار اشتباه شده باشند، چون در خانه هم خطرهايي می‌تواند گربه را تهدید کند. از جمله این موارد می‌توان به سقوط از بالکن و پنجره (افتادن از ارتفاع)، خطر سوختگی در آشپزخانه یا دسترسی داشتن گربه به شوینده‌های سمی، خوردنی‌های نامناسب (مانند سیر و پیاز) و گل‌وگیاه‌هاي آپارتمانی سمي اشاره کرد.
در آمریکای شمالی، مطالعاتی وجود ندارد که میزان مرگ‌ومیر گربه‌هایی که فقط در خانه نگهداری می‌شوند، در مقايسه با گربه‌هایی که اجازه خروج از خانه را دارند، نشان دهد.

به‌طور ذاتی، گربه‌ها برای این‌که 24 ساعته در خانه باشند، خلق نشده‌اند. حتی بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند خود را با زندگی در نزدیکي انسان‌ها وقف دهند. به همین دليل، برای سرپرستی صحیح از یک گربه، بچه گربه را قبل از سن هشت هفتگی باید دستی و معاشرتی كرد. این را نیز باید مد نظر داشت که برخی گربه‌ها ذاتا و به‌صورت ارثی (به‌دليل داشتن ژن ترس) برای سرپرستی و نگهداري توسط انسان‌ها مناسب نيستند. نگرانی‌های مشابهی هم وجود دارند؛ مانند وقتی تلاش می‌كنند چند گربه از جاهای مختلف را وادار به زندگی در کنار يكديگر کنند كه لازمه این کار هم اجتماعی شدن زودهنگام حیوان است. باید توجه داشت که گربه‌ها شخصیت‌های مختلفی دارند (مثلا برخی گربه‌ها اجتماعی، برخی ترسو و غیردوستانه و بعضي هم فعال و پرخاشگرند) که نگهداری هم‌زمان آن‌ها با هم سبب ايجاد ناسازگاری بین‌شان مي‌شود.

برای گربه یک محیط یکنواخت و بیش از حد قابل پیش‌بیني، استرس‌زاست. گربه‌ها ممکن است نتوانند رفتارهایی را انجام دهند که هم‌سانان آزادزيست آن‌ها به‌طور طبیعی در حیات وحش دارند. فشار ناشي از تخلیه نشدن اعمال غریزی باعث بروز رفتارهای مشکل‌ساز (رفتارهایي طبیعی كه برای ما انسان‌ها در خانه قابل قبول نیستند) مانند چنگال کشیدن و ادرار کردن در محل نامناسب و از طرف دیگر، بیماری‌های جسمی می‌توانند شوند.

علائم استرس و اضطراب ممکن است به دو صورت محسوس و غیرمحسوس بروز يابند؛ از جمله نشانه‌هاي محسوس استرس و اضطراب می‌توان به  تغییر اشتها، تغییر الگوی لیسیدن و تمیز کردن خودشان، افزایش سروصدا، مخفی شدن، محتاط شدن، پرخاشگری، علامت‌گذاری یا بروز رفتارهای وسواس‌گونه و از جمله نشانه‌هاي غیرمحسوس استرس می‌توان به کاهش فعالیت و بازی کردن، کاهش رفتارهای جست‌وجوگرايانه و کنجکاوی، کم شدن علامت‌گذاری با ماليدن صورت به اشيا و کاهش رفتارهای تعاملی با انسان و ديگر حیوانات اشاره كرد.
بعضی بیماری‌ها در گربه‌های محبوس در خانه بیشتر دیده می‌شود. البته برخی افراد این مورد را زیر سوال می‌برند و می‌گویند چون گربه خانگی بیشتر از گربه آزاد تحت نظر است، این بیماری‌ها نيز بیشتر در حیوانات داخل خانه دیده می‌شوند. با این وجود، این مسأله فقط حدس آن‌هاست. در اين‌باره، یک منبع گفته است که "اختلاف بین عوامل استرس‌زای جسمی و روانی یک توهم است. مکانیسم‌های دفاعی میزبان به هر دو روش انطباقی و معنی‌دار پاسخ می‌دهند."
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
گربه برای گربه بودن به چه چيزي نیاز دارد؟
برای این‌که استرس را در گربه كاهش دهیم، باید بدانیم گربه کیست و به چه چیزهایی نیاز دارد؟ گربه‌ها حیوانات کاملا قلمروطلبی هستند که قلمروي خود را براساس منابع حیاتی که مهم‌ترین آن‌ها غذاست، بنا می‌کنند. گربه‌های نر و ماده با حس‌هایي وابسته به بویایی مثل علامت‌گذاری با ادرار و مدفوع، مالیدن سر و صورت‌شان به اجسام و چنگ کشیدن روي سطوح عمودی، قلمروي خود را تعيين می‌کنند. مناطق قلمروگذاری‌شده می‌توانند براساس زمان‌بندی مشخص بین آن‌ها مشترک باشد تا گربه‌ها به‌صورت همزمان با هم رو در رو نشوند و تقابلی نیز روی ندهد. برای گربه، درگیر شدن و جنگیدن آخرین انتخاب است و فقط وقتی می‌جنگد که راه فراری وجود نداشته باشد. گربه‌ها برای مخفی شدن، احساس امنیت، رصد کردن محیط، استراحت کردن بدون مزاحمت و خواب، به داشتن حریم خصوصی نياز دارند. بنابراين مکان‌های برتر (مناطق استراتژیک) به گربه‌ها اجازه می‌دهند از گزند مزاحم‌ها، شکارچی‌ها و تهدیدهای دیگر دور باشند و از آن‌ها فرار کنند. مستملک‌هاي آن‌ها شامل ماده‌ها و فرزندان‌شان هستند که نرها گاهی برای دیدار یا جفت‌گیری به آن‌ها سر می‌زنند. البته نرها برای مراقبت از توله‌ها تا رسیدن به سن بلوغ (از نظر جنسی یا اجتماعی) نيز می‌توانند کمک کنند.
 

"پنج رکن آزادی" که برای اولین‌بار در سال 1965 در تعریف رفاه حیوانات مزرعه توصیف شد، به‌تازگي برای گربه‌ها هم استفاده می‌شود. این پنج رکن عبارتند از:
1.     تأمین آب و غذا؛ یک رژیم غذایی متعادل که نیازهای غذایی حیوان را در هر مرحله از زندگی تأمین کند.
2.     تامین یک محیط مناسب؛ فضای کافی و سرپناه، با نور کافی، صداي كم و درجه حرارت مناسب. این منطقه می‌تواند فقط در محیط داخلی یا با دسترسی به فضای باز باشد.
3.     ارائه مراقبت‌های بهداشتی؛ واکسیناسیون، عقیم‌سازی، کنترل انگل، شناسایی فردی (کاشت میکروچیپ، بستن قلاده) و امكان دسترسی سریع  به مراقبت‌های دامپزشکی.
4.     فراهم آوردن فرصت‌هایی برای نشان دادن بیشتر رفتارهای عادی، از جمله  بروز رفتارهای طبیعی نسبت به حیوانات همسان و انسان‌ها.
5.     ايجاد زمينه‌اي برای حفاظت از حیوان در شرایطی که ترسيده و پريشان شده است.
گرچه بيشتر گربه‌هایی که در خانه نگهداری می‌شوند، به آب و غذاي كافي دسترسي دارند و درصورت ناخوش شدن، به آن‌ها رسیدگی می‌شود، اما بسیاری از آن‌ها نمي‌توانند رفتارهای غریزی یک گربه در طبیعت آزاد را در خانه از خود نشان دهند.
این تخلیه نشدن رفتارهای غریزی در محیط خانه می‌تواند سبب پریشانی، ترس، رفتارهای نامطلوب و به‌طور بالقوه، بیماری در گربه شود. رفتارهای طبیعی گربه‌ها شامل بازی، کنجکاوی، رصد کردن، شکار کردن، آب و غذا خوردن، نظافت، پنجه کشیدن، پرسه‌زنی، علامت‌گذاری، دفع فضولات، استراحت و خوابیدن است. باید به این امر نیز توجه داشت که گربه‌ها در زمان‌های نیمه‌روشن يك روز، دوست دارند فعالیت کنند، یعنی اوج فعالیت آن‌ها در زمان طلوع و غروب آفتاب است.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

زندگی در خانه و چاقی
در خانه بودن گربه، او را مستعد چاقی می‌کند؛ دلايل چاق شدن گربه‌ها در خانه متعدد است، اما از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان به بیش از اندازه غذا خوردن و نسوزاندن کالری‌هاي واردشده به بدن به‌دليل فعالیت كافي نداشتن گربه‌ها در خانه اشاره كرد. البته این تنها عامل چاقی گربه‌های خانگی نیست و علل چاقی پیچیده‌تر از اين‌هاست.
گربه‌ها در طبیعت هر وقت بخواهند غذا در دسترس‌شان نیست. برای این‌که گرسنه نمانند باید محیط را رصد کنند، کمین و بعد حمله کنند و شكارشان را بکشند. بنابراین همیشه در حال فعالیت هستند و برای یک شکار موفق باید چندبار حمله كنند.

پستانداران یا پرندگان كوچك معمولا طعمه گربه‌ها هستند و یك گربه ممكن است هر روز 100 بار شكار كند تا نیاز كالری خود را برآورده كند (10-20 شكار كوچك). این تلاش‌ها مهیج و تحریک‌کننده مغز و جسم حیوان هستند.

اما در خانه، گربه‌ها معمولا با حداقل تلاش، به غذاهای پرکالری دسترسی دارند، در نتيجه، پرخوری می‌کنند و چاق می‌شوند. یک وعده موش (شامل حدود 30 کیلوکالری) معادل 10 عدد از دانه‌هاي غذای خشک گربه است. خوردن حتی 10 دانه غذای خشک بيشتر در يك روز می‌تواند سبب افزایش 10 درصدی وزن گربه در مدت یک سال شود.
 
صاحبان گربه از دیدن غذا خوردن حیوان لذت می‌برند و ممکن است رفتارهای کنجکاوانه، سروصدا کردن و مالیدن گربه‌ها به خود را نشانه درخواست آن‌ها برای غذا تفسیر کنند و به گربه‌ها غذا بدهند. پاداش دادن به چنین اعمالی با دادن غذا، تکرار این رفتارها را در گربه تقویت می‌کند. بنابراين ما ناخواسته گربه‌ها را برای درخواست غذا آموزش می‌دهیم و آن‌ها نیز به ما آموزش می‌دهند تا با غذا خوردن به بی‌حوصلگی یا ديگر نیازهای برآورده‌نشده آن‌ها پاسخ دهیم.

چاقی، یک مشکل بزرگ در گربه‌هاست. یک تحقیق مشخص کرد که از جمله عوامل اصلی مرتبط با اضافه وزن یا چاقی (صرف نظر از این‌که گربه‌ها در خانه هستند یا بیرون) می‌توان به تعداد وعده‌هاي غذايي و وضعیت عقیم‌سازی آن‌ها اشاره كرد؛ گربه‌هایی که دو يا سه بار در روز غذا مي‌خورند، در مقایسه با آن‌هایی که آزادانه به غذا دسترسی دارند، بسیار بيشتر غذا می‌خورند. اگرچه اين موضوع با یافته‌های ديگر مطالعات در تضاد است، اما این نشان‌دهنده لزوم آموزش ديدن صاحب حیوان درباره مقدار و نوع غذا می‌تواند باشد. بسیاری ازغذاهایی که برای گربه‌های خانگی تهیه شده‌اند، نسبت بالاتری از کالری اشان از پروتئین هایی مشتق شده‌اند که برای جبران کم تحرکی آن‌ها مفید هستند. همچنین به این غذاها فیبر بیشتری اضافه می‌شود تا سبب قوام مدفوع و کاهش بوی آن شود و به حركت‌هاي روده كمك كند تا گوله‌هاي مو كمتر تشكيل شود.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
بهینه‌سازی محیط داخلی خانه برای گربه
 
برای بهینه‌سازی محیط داخل خانه دو کار می‌توان انجام داد؛ نخستين اقدام، کاهش محرک‌های استرس‌زا و ديگري، اصلاح و غنی‌سازی محیط زندگی گربه در خانه است. رسیدگی به این دو مورد ممکن است در برخی موارد با هم تضاد پیدا کند، به عنوان مثال، سر رفتن حوصله گربه (درپي کاهش محرک‌هاي استرس‌زا) به آن شدتي که گربه با یک حیوان خانگی دیگر مواجه شود (با آوردن یک حیوان خانگی باهدف غنی‌سازی محیط) استرس‌زا نیست. با این وجود، سررفتن حوصله گربه می‌تواند منبع استرس هم باشد.

استرس، حاصل محرک‌هایي ناخوشایند و مضر است که قابل پیش‌بینی یا کنترل نیستند. این‌ها ممکن است ماهیتی فیزیکی یا اجتماعی داشته باشند. در اين ميان، تجارب اولیه زندگی و همچنین ژنتیک در توانایی براي سازگاری با موقعیت‌ها نقش دارند. یک محیط خنثی و آرام  یا محیط پر هرج‌ومرج با تغییرات بیش از حد، هر دو نامطلوب هستند، مانند آوردن یک عضو جدید به خانواده، ايجاد تغییر در روال عادي زندگی یا در محیط فیزیکی. روابط ضعیف با سایر حیوانات و انسان‌ها استرس‌زاست. رقابت برای منابع ممکن است حقیقی (در برخورد با حیواني دیگر یا انسانی که حیوان را آزار می‌دهد) یا حسی (ناتوانی در دستیابی به منابع و ترس از کمین) باشد. بیشتر اختلالات اضطرابی (مانند علامت‌گذاری) حاصل استرس اجتماعی یا محیطی هستند. منبع استرس باید شناسایی و تا حد امکان از بین برود. کم كردن بی‌نظمی و ایجاد یک برنامه و محیط قابل پیش‌بینی و هماهنگ‌تر می‌تواند برای رسيدن به اين هدف کمک كند. هنگامی که محرک با گربه زندگی می‌کند (محركي مانند گربه‌اي دیگر يا یک شخص) برای تغییر شکل تجربه گربه، یک پروتکل معرفی مجدد به‌صورت تدریجی و در درازمدت همراه با ایجاد حس مثبت و دلنشین برای گربه نیاز است.

اگر تغییر در برنامه روزمره اجتناب‌ناپذیر باشد، شرطی‌سازی کنشگرایانه مثبت مفید خواهد بود. مثلا برای آماده‌سازی و آوردن گربه برای ویزیت به دامپزشکی مي‌توان از ابتدا با دادن غذا در باکس، حیوان را با باکس شرطی‌سازی مثبت كرد تا باکس خود را در ذهنش مکانی مطبوع تصور کند و با دیدن آن فرار نکند و در گوشه‌ای پنهان نشود.

غنی‌سازی محیط یعنی محیط زندگی گربه به صورتی درآید که هم از نظر فیزیکی و هم اجتماعی داراي جذاییت، تنوع و پیچیدگی باشد. هدف، ارائه تنوع رفتاری بیشتر، افزایش استفاده از فضای خانه، تقویت رابطه انسان و گربه و در نهایت، بهبود توانایی گربه در کنار آمدن با مشکلات و در نتیجه، کاهش رفتارهای غیرعادی و نامطلوب است.

متناسب با ميزان در دسترس بودن منابع، گربه‌های آزاد می‌توانند مناطق وسیعی (از 0.5 تا 990 هکتار) از زمین را جزو قلمرو خود بدانند. واضح است که آپارتمان برای گربه‌های عادی، بسیار کوچک است و هرچه تعداد گربه یا حیوان خانگی در آن بیشتر شود وضعیت بدتر خواهد شد. محیط خانه باید حداقل دو اتاق داشته باشد. با این وجود، گربه‌ها به فضای سه‌بعدی پیچیده و سرگرم‌کننده نیاز دارند تا فضايي برای بالا رفتن و صعود به مكان‌هاي بالاتر در اتاق داشته باشند. آن‌ها با این کار می‌توانند از دیگر گربه‌های فاصله بگیرند و از بالا، محیط زندگی خود را تحت نظر داشته باشند و با پیش‌بینی وقوع تحرکات مشکوک یا تهدیدکننده، در صورت لزوم بتوانند از آن‌ها فرار کنند.

بیشتر گربه‌های داخل یک خانه اگر از ابتدا با هم معاشرت نکرده باشند، با يكديگر سازگاری نخواهند داشت. گربه‌های بالغی که به دسترسی به  فضای باز عادت کرده‌اند اگر به خانه‌ای برده شوند که در آنجا فقط در محیط داخلی نگهداری شوند، ممكن است مشکل پيدا كنند. با این حال، اگر گربه‌ها از بچگی به خوبی اجتماعی شده باشند و به‌طور صحیح (در مدت چندماه) به گربه‌های جدید معرفی شوند و همچنین فضای کافی با تعداد کافی منابع از هم تفکیک‌شده (ظرف غذا، ظرف خاک، ظرف آب، جای خاک) وجود داشته باشد، گربه‌ها ممکن است به خوبی در کنار هم زندگی کنند. گربه‌ها همچنین می‌توانند به راحتی با سگ یا دیگر حیوانات خانگی که از ابتدا به هم عادت کرده‌اند، زندگی کنند.

برای بهتر كردن محل زندگی گربه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟
دستورالعمل‌هایي كه "ستونهای  یک محیط سالم برای گربه‌سانان" را تعریف می‌کنند به اين شرح هستند:

یک فضای امن؛ جایی که گربه می‌تواند بدون ترس استراحت کند، آرام بگیرد و بخوابد. گربه‌ها باید بتوانند در ارتفاع قرار بگیرد تا محیط را از بالا رصد کنند. از این رو، در محلی که گربه آنجا نگهداري می‌شود باید امكان دسترسی به مكان‌هايي در ارتفاع نيز براي آن‌ها فراهم شود. همچنين ايجاد مکانی که گربه بتواند در آن مخفی شود و احساس آرامش کند، از جمله نیازهای مهم برای فراهم كردن فضایي امن برای گربه محسوب می‌شود. مخفی شدن یک رفتار حیاتی برای گربه‌هاست. ناتوانایی در پنهان شدن می‌تواند منبع استرس باشد و گربه را بيمار كند. در خانه‌هایی که بیش از یک گربه، یک سگ یا انسانی که حریم گربه را مخدوش می‌کند، در آن‌ها زندگي مي‌كنند، ضروری است گربه احساس نكند كه در محل پنهان شدنش گير افتاده است. در این موارد، فضای امن گربه باید بیش از یک ورودی داشته باشد. در خانه برای هر گربه باید حداقل یک فضای امن وجود داشته باشد و گربه‌ها از یکدیگر جدا شده باشند. هر فضای امني به‌صورت اختصاصی و با توجه به محدودیت‌های جسمی گربه باید در نظر گرفته شود. به‌عنوان مثال، براي گربه‌ای که در حرکت كردن مشكل دارد (گربه‌های پیر یا گربه‌های مبتلا به دردهاي اسکلتی - عضلانی) باید مکان امنی تعبیه شود که دسترسی به آن برایش آسان باشد.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

مهیا کردن منابع کلیدی محیطی به‌صورت مجزا؛ منابع اصلی برای هر گربه عبارتند از غذا، آب، محل دفع مناسب (جای خاک)، مناطقی برای چنگال کشیدن و بازی كردن و مکان‌هایی که بتواند در آن‌ها محیط را رصد كند، به استراحت بپردازد یا بخوابد. با توجه به این‌که قلمروي گربه براساس دسترسی به منابع تعريف مي‌شود، گربه‌ها باید بدون احساس خطر به همه منابع اصلی دسترسی داشته باشند. با وجود این‌که گربه‌ها از نظر اجتماعی می‌توانند گروه‌دوست باشند، اما به تنهایی شکار مي‌كنند و غذا می‌خورند. گرچه گربه‌ها شکارچی هستند، اما اگر ناگهان غافلگیر شوند، ممكن است خودشان طعمه شوند. بنابراين در خانه‌هايي كه چند گربه دارند، نبايد از بسترهای خاک مسقف استفاده شود، چون گربه می‌تواند احساس خطر واقعی یا تخیلی از مورد حمله قرار گرفتن داشته باشد و همين سبب ایجاد استرس در حیوان می‌شود. تفکیک منابع باعث کاهش رقابت و احتمال کمین می‌شود، هر منبع باید در یک منطقه جدا از بقيه تعبیه شود نه این‌که تمام منابع در یک مکان (مثلا اتاقی به‌عنوان اتاق گربه‌ها) گذاشته شوند. همچنين گربه‌ها بايد برای انتخاب منابع‌شان حق انتخاب داشته باشند. به‌عنوان مثال، دو یا تعداد بیشتری ظرف غذا، ظرف آب، جای خاک و ... بايد در مناطق مختلف خانه گذاشته شوند. جای خاک گربه باید شامل چند ظرف تمیز و بزرگ (حداقل 1.5 برابر طول بدن گربه) باشد.  هر گربه نسبت به نوع بستر دفع و عمق آن (خاک) ارجحیت فردی خود را دارد. از آنجا که خاک، شن و ماسه به‌صورت طبیعی بستر دفع گربه هستند، بسترهای رسی مانند شن و ماسه ریز عموما به‌راحتی توسط بیشتر گربه‌ها پذیرفته می‌شوند. مانند دیگر منابع حیاتی، بسترهای دفع هم باید متعدد و در مناطق مختلف خانه به دور از منابع سروصداهای غیرمنتظره مانند ماشین لباس‌شویی، پکیج و آب‌گرم‌کن  قرار گيرند. بسترهای دفع باید حداقل روزی یک‌بار (حتي بهتر است روزی چندبار) از ادرار و مدفوع  تمیز شوند و حداقل هفته‌ای یک‌بار به‌طور کامل تخلیه و شسته شوند.

سطوح مخصوص چنگ کشیدن (اسکرچ) باید محکم باشند. ستون‌های سنگین غیرمتحرک پوشیده‌شده با فرش، موکت، حصیر، کارتن و مقوا روی زمین یا چسبیده به دیوار، گزینه‌های مناسبی هستند. آبخوری‌ها باید از اشکال مختلف مانند انواع ظروف، گلدان، آب‌نما یا شیر آب دستشویی یا ظرفشویی باشند .در یک مکان امن و خانگی، اشكالي ندارد كه سبیل‌هاي گربه لبه ظرف غذا یا آب را لمس کند، اما در صورت حضور گربه در مرکز دامپزشکی یا یک محیط ناامن، ظرف‌ها باید پهن و صاف باشند تا سبیل گربه به اطراف ظرف برخورد نکند، چراكه سبیل گربه حرکت هوا را حس می‌کند و در مناطقی که گربه نياز دارد حواسش جمع باشد، از چیزی که حواسش را پرت کند، استفاده نمي‌كند. 

در مجموع، گربه‌هایی که از طرف خود مورد پذیرش قرار گرفته‌اند، با هم پیوند پیدا کرده‌اند و گروهی تشکیل داده‌اند، می‌توانند منابع مشترکی داشته باشند، اما این منابع باید از یکدیگر جدا باشند (ظرف آب نباید در کنار ظرف غذا باشد) و هر گربه بايد حداقل به یک محل غذاخوری دسترسی داشته باشد.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

نيازهاي ویژه گربه‌ها؛ گربه‌ها به بازی و شکار نياز دارند و همان‌طور که گفته شد، شکار كردن قسمت قابل توجهی از وقت آن‌ها را مي‌گيرد. گربه‌ها باید بتوانند در تمام جنبه‌های شکار دخیل باشند، از جمله تعیین محل، کمین کردن، دنبال كردن، به چنگ آوردن، کشتن، آماده‌سازی و خوردن طعمه. در محیط خانه، این موارد به بازی شبه‌درنده‌خویی و رفتارهای تغذیه‌ای تبدیل می‌شوند. اگر این نیازها برآورده نشوند می‌توانند سبب سر رفتن حوصله یا ناامیدی و چاقی گربه‌ها شوند. گربه‌ها ممکن است به تنهایی یا با صاحب خود بازی کنند، اما به‌ندرت به‌صورت گروهی این کار را می‌کنند، مگر این‌که با هم بزرگ شده باشند. اطمینان حاصل کنید که فضای شخصی کافی بین گربه‌ها هنگام بازی (> 3 متر) وجود دارد یا زمان‌های مختلفي برای بازی گربه‌ها به‌صورت جداگانه تعیین كنيد. کاوش در اشیاي جدید مانند جعبه یا کارتن‌های مقوایی نیز برای گربه‌ها تحریک‌کننده است و امكان دارد گربه‌ها این‌ها را به اسباب‌بازی‌های مخصوص‌شان ترجیح دهند. کاری کنید که گربه برای رسيدن به ظرف غذایش حالت شکار پیدا کند یا برای تغذیه، از غذاخوری‌های هوشمند و تعاملی که سبب تحریک مغز می‌شود، استفاده كنيد. 

خنچ کشیدن فقط برای تیز و تمیز كردن غلاف ناخن‌ها نيست، بلکه برای نرمش‌های کششی و گذاشتن بوی خود روی اشیاي عمودی، یک نیاز اساسی برای گربه است. بنابراين صاحب گربه باید مناطقی را برای انجام این کار در خانه فراهم كند. اگر صاحب حیوان نگران آسیب رسيدن به مبلمان توسط گربه است، باید ناخن‌های گربه را مرتب کوتاه کند یا از محافظ‌های ناخن که روی ناخن کاشته می‌شوند استفاده كند. برای دور كردن گربه از محل‌هاي خاص یا اشیاي گران‌بها می‌توان از سطوح چسبناک (مانند نوار چسب دوطرفه) بهره گرفت. گربه از سطوح چسبناک بیزار است. همچنين ابزارهايي مانند ردیاب‌های حرکتی (مانند چشم الکترونیکی دزدگیرها) مي‌توانند وقتی گربه به جایی نزدیک می‌شود که نباید نزدیک آن محل شود، با تولید صداهای آزاردهنده، در دور کردن حیوان کارآیی داشته باشند. با این وجود، از این دستگاه‌ها باید با احتیاط استفاده شود و اگر گربه کار مورد پسندی انجام داد، باید تشویق شود. به علاوه، محرک‌های بینایی هم برای گربه‌ها مهم هستند و تعبیه حداقل یک منطقه امن برای استراحت (مانند طاقچه و سکو) در کنار پنجره یا منطقه ایمنی که به فضای باز بیرون مشرف باشد، بسیار مهم است. اگر امکان مهیا کردن محلی که گربه در آنجا فرصتی برای مشاهده یا گوش کردن به صداهاي فضای باز بیرون داشته باشد، براي شما وجود ندارد، می‌توانيد از فیلم‌های پرندگان، موش‌ها و سنجاب‌ها که سبب تحریک دیداری و شنیداری گربه می‌شوند، استفاده کنيد. همچنین برای تحریک بینایی و شنوایی و جنب‌وجوش گربه می‌توانيد در روز، 30 دقیقه یک توپ پینگ‌پونگ را در یک وان خالی بياندازيد تا گربه در آن بازی كند. همچنين علف گربه ( Nepeta  cataria  گل نپتون) یک محرک چشایی ايجاد می‌کند که بسیاری از گربه‌ها از آن لذت می‌برند، در حالی که غلتیدن روی یک حصیر نرم و بافته (آغشته‌شده به علف گربه) نيز تحریک لمسی برای او ايجاد می‌کند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
به حس بویایی گربه احترام بگذارید؛ گربه‌ها از حس بویایی خود برای درک جهان به‌مراتب بیشتر از انسان‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین فِرمون‌ها (pheromones ) را شناسایی و از این طریق، ارتباط برقرار می‌کنند. محیط معطر ایجادشده توسط انسان (هدفمند یا ناشناخته) می‌تواند گربه‌ها را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. خوشبوکننده‌های هوا، محصولات پاک‌كننده (شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها)، عطرها و بسترهای دفع معطر (مانند خاک‌های عطردار) ممکن است برای ما خوشایند باشند، اما برای یک گربه طاقت‌فرسا یا گیج‌کننده هستند. بوهایی که همراه با کفش از بیرون می‌آیند یا بوهایی که همراه با یک مهمان وارد می‌شوند، ممکن است برای یک گربه تهدید محسوب شوند. بنابراين استفاده از محصولات معطر را محدود کنید و کفش‌ها و کیسه‌های خرید را در نزدیکی ورودی خانه بگذارید تا احساس تهدید در گربه كمتر شود. علف گربه ( Nepeta cataria)، چوب پیچ امین‌الدوله یا یاس امین‌الدوله (Lonicera tatarica) ، ریشه سنبل‌الطیب (Valeriana officinalis) و تاک نقره یا پودر گربه (Actinidia polygama) محرک‌های بویایی مطبوعی برای گربه‌ها هستند. استفاده از لباس و ملافه‌های با بوهای آشنا برای گربه در خانه یا در مرکز دامپزشکی می‌تواند باعث قوت قلب حیوان شود. از شستن یک‌باره همه جاهای خواب گربه پرهیز كنيد تا حس بوی آشنا از بین نرود و بو ادامه‌دار باشد. برای آشنا شدن گربه با وسایل جدید مانند مبلمان می‌توانید پارچه‌ای را که به بوی غدد علامت‌گذاری گربه آغشته است، به آن وسایل بمالید. این غدد که فِرمون‌های متنوعی تولید می‌کنند، روی گونه‌ها، در ناحیه پیشانی، اطراف پوزه، روی دم و ناحیه فوقانی قاعده دم و بین انگشتان گربه قرار دارند. گربه با قرار دادن بوی خود توسط مالیدن گونه یا چنگ کشیدن روي گوشه‌ها یا سطوح، هر مكان را علامت‌گذاری می‌کند تا با آن‌ها مأنوس شود. بنابراين این علامت‌گذاری‌ها نباید شسته شوند. قرار دادن اسکرچرهای محکم (عمودی یا افقی) در سراسر خانه (بویژه در ورودی) باعث ایجاد حس امنیت در گربه می‌شود و در نتيجه، گربه برای علامت‌گذاری به اسپری کردن ادرار در محل، نیازی احساس نمي‌كند. فِرمون‌های مصنوعی کارخانه‌ای مانند (Feliway) که بویی شبیه بوي گونه‌های مختلف گربه‌ها دارد، در بسیاری از کشورها ساخته شده‌اند که استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث احساس امنیت در گربه شود.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

دنیای اجتماعی؛ دو عامل ثبات و قابل پیش‌بینی بودن کلید تعاملات مثبت بین انسان و گربه است. همان‌طور که قبلا گفته شد، برای داشتن زندگی موفق با انسان، اجتماعی شدن گربه‌ها در سن 2 تا 8 هفتگی بسیار اهميت دارد. در این دوره، گربه‌ها باید حداقل توسط چهار نفر لمس شوند. لمس كردن گربه باید متعدد، کوتاه و با آرامی انجام شود به‌طوری که احساس خوبی در گربه ایجاد کند. توجه انسان بسیار مهم است، گربه‌ها معمولاً تعامل‌هاي مکرر، اما کم‌شدت‌تر از آنچه را كه ما تصور می‌کنیم، ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، گربه‌ها دوست دارند زمان و مکان ارتباط اجتماعی را خودشان انتخاب کنند. هرچه صاحب حیوان بیشتر به توجه‌هاي گربه پاسخ دهد، پیوند بین آن‌ها محکم‌تر خواهد شد. بیشتر گربه‌ها پس از بوییدن اولیه شخص، ترجیح می‌دهند، شما دور سر و گردن‌شان را نوازش كنيد تا کل بدن‌شان. اگر گربه تصمیم بگيرد از محلي برود، نباید لمس كردنش ادامه يابد. البته هر گربه‌ای اخلاق فردی خاص خود را دارد و برخی از آن‌ها بازی شدیدتر و با قدرت بیشتر را ترجیح می‌دهند. با این حال، از منظر یک گربه‌سان، آن‌ها وقتی آشنایی اولیه پیدا می‌کنند، دوست دارند فقط سر و گونه‌های‌شان نوازش شود. تماس چشمی ثابت (خیره شدن) برای گربه‌ها تهدیدکننده تعبیر می‌شود. بعضی گربه‌ها ترجیح می‌دهند که نوازش یا شانه کشیده شوند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند تعاملات آن‌ها با انسان در قالب بازی باشد.

گربه‌ها هر روز، بیش از 3.5 ساعت را به نظافت خود می‌گذرانند و این به وضوح یک رفتار مهم تلقی می‌شود. وقتی گربه با گربه دیگري زندگی نمي‌كند كه توسط او ليسيده شود، صاحب حیوان برای این کار باید وارد شود؛ اما همان‌طور که درباره ناز و نوازش کردن گفته شد، تا قبل از این‌که گربه به خوبی به این کار عادت نکرده است، شانه و برس کشیدن هم بايد فقط محدود به سر و گردن باشد.
ارتباط با محیط بیرون؛ در صورت امکان باید به‌دنبال ايجاد جایگزین‌های ایمن برای یک شیوه زندگی کاملاً خانگی باشید. در اين زمينه، مي‌توان فضاهای محصوري ايجاد كرد که باعث تحریک حس کنجکاوی گربه در خارج از خانه (مانند حیاط) شود که نه راه فرار برای گربه دارد و نه راه ورود برای حیوانات خارج از خانه. به این منظور، محفظه‌های مختلفی مخصوص گربه‌ها به‌صورت پیش‌ساخته و تجاری برای قرار دادن فضای باز طراحی شده‌اند.

در پايان باید گفت که قلاده‌های بدن‌بند برای بیرون بردن برخی گربه‌ها می‌تواند مناسب باشد. اگر از این قلاده‌ها می‌خواهید استفاده کنید، باید بدانید که گربه حتما باید خود به اکتشاف محیط بپردازد، نه این‌که با قلاده کشیده شود.

ترجمه : دکتر امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ،متخصص بیماری های داخلی دام های کوچک، تهران ایران. کلینیک دامپزشکی آران

فروردین 1400

با سپاس فراوان از سرکار خانم شاهده یوسفی بابت ویرایش متن

زمان انتشار: دوشنبه 30 فروردين 1400 (3 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۸۹۹
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.