با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
رفتار تغذیه ای در گربه ها

همدلی ریشه اصلی نگهداری از حیوانات خانگی  میباشد. احساس یک تجربه عاطفی مشترک نه تنها پایه پیوند انسان و حیوان بلکه منشأ فواید اصلی آن برای صاحبان حیوانات خانگی است. در بیانیه علمی اخیر انجمن قلب آمریکا آمده است که نگهداری از حیوانات خانگی به شدت با طیف وسیعی از مزایای سلامتی قلبی وعروقی همراه بوده است ، اما این مزایا نیز با کیفیت پیوند ارتباط دارد و صرفاً به دلیل وجود حیوان خانگی در خانواده نیست.

گرچه تحقیقات در این زمینه محدود است ، شواهدی در حال گردآوری است که حیوانات اهلی با مشکلات رفتاری ممکن است روی سبک زندگی و رفاه صاحب آنها تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال ، یک مطالعه از صاحبان سگ نشان داد که هر دو مشکل عمده رفتاری (مانند پرخاشگری و اضطراب جدایی) و مشکلات جزئی (مانند کشیدن زوزه و بیقراری) می توانند تأثیر چشمگیری در سبک زندگی و رضایت از مالکیت حیوانات خانگی داشته باشند همان نوع از تأثیرات سبک زندگی صاحب با گربه هایی که غیر قابل ارتباط ، مخرب و یا در جای نامناسب از خانه دستشویی میکنند نیز انتظار می رود.

حیوانات خانگی هم فرصتی را برای صاحبان فراهم می کنند تا از یک موجودی که قضاوتشان نمیکند احساسه عاطفی دریافت کنند و هم رفتارهای مراقبتی خود را نسبت به انها ابراز دارند..  ابراز همدلی و مراقبت کردن ،مزایای عاطفی مثبتی را برای افراد فراهم می کند . از این رو است که  تهیه غذا برای سگ و گربه به عنوان عامل اصلی مراقبت از حیوانات خانگی محسوب میشود.. بنابراین برای برخی افراد و خصوصاً برای دارندگان گربه ، ارائه غذا و مشاهده  انها  در هنگام غذا خوردن یکی از جنبه های مهم ابراز مراقبت و لذت درونی می باشد. برخی از افراد ، که هر روز به مدت طولانی - یا به خاطره کار ویا به دلایل دیگر - خارج از خانه هستند دادن غذا به عنوان نقطه اصلی تماس با حیوان و لذت بردن  از انها به حساب می آید.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

این تعامل برای گونه های حیوان خانگی مانند سگ کاملاً مناسب عمل می کند ، که تغذیه یک فعالیت اجتماعی است و وعده های غذا انعطاف پذیر است. سگها به راحتی با یک یا دو یا سه وعده غذایی در روز خود را تطبیق می دهند ، در هنگام دادن غذا قدردانی ابراز می کنند و معمولاً محدودیت هایی را در مورد زمان و آنچه می توانند بخورند می پذیرند. با این حال گربه ها از سگ ها در امر تغذیه بسیار متفاوت هستند همانطور که در ادامه خواهید خواند کمتر در مورد غذا الگو پذیر میباشند . گربه ها شاید ان طور که سگ ها در مورد غذا خوردن ابراز قدردانی میکنند نتوانند احساسات خود را بروز دهند لذا تلاش های انسان برای نشان دادن مراقبت از طریق تهیه مواد غذایی را برای آنها دشوار می کند در حقیقت ، همانطور که خواهیم دید ، عدم تطابق بین انگیزه های تغذیه ای و رفتارهای گربه ها و افراد می تواند منجر به مشکلات رفتاری شود که به سبک زندگی مالک و پیوند انسان و حیوان آسیب می رساند.

رفتار شکار و تغذیه طبیعی چیست؟

در طبیعت و در صورت دسترسی آزادانه به غذا ، گربه ها در طی یک دوره 24 ساعته غذا می خورند. تعداد دفعات غذا خوردن غذا می تواند تا 20 بار در روز باشد ، اگرچه به نظر می رسد بین نژادهای گربه تنوع وجود دارد. به عنوان مثال در یک مطالعه کوچک در گربه های بنگال ، نشان داده شده انها تعداد وعده های غذایی بیشتری را نسبت به گربه های مو کوتاه خانگی دارند.

برای گربه های وحشی ، فراوانی وعده های غذایی بستگی به در دسترس بودن مواد غذایی و موفقیت شکار و بنابراین در دسترس بودن طعمه دارد. گربه ها مرتباً از سرزمین های شکار در قلمرو خود بازدید می کنند ، با تمرکز بر زمانهایی که احتمالاً طعمه آنها فعال و یا به راحتی صید می شود. به طور معمول ، این بدان معنی است که گربه ها به طور جدی در سحر و غروب شکار می کنند ، اگرچه در طول شب نیز ممکن است  پرندگان راحت تر شکار شوند. با وجود داشتن یک سیستم بینایی که برای کار بهینه در شرایط کم نور تکامل یافته است ، گربه ها در کنار آمدن با نور خورشید نیز مشکل دارند ، به همین دلیل ممکن است در روزهای آفتابی کمتر فعال باشند. عموما اندازه طعمه کوچک است ، و هر دو جانوران مهره داران و بی مهرگان را شامل می شود لذا از آنجا که هر نوع صید در اصل یک وعده غذایی کوچک است که فقط انرژی را برای چند ساعت فعالیت فراهم می کند بنابراین احساس سیر شدن نقش کمتری در شکار و تغذیه را بازی میکند. برای غذا خوردن ، گربه باید سریعاً به شکار برگردد تا وعده غذایی بعدی خود را بدست آورد. گربه ها به دلیل حجم معده محدود ، معمولاً میزان غذای زیادی نمیخورند
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
.
در هر مکان شکار ، گربه بو و نشانه هایی از رفت و امد شکار را جستجو می کند که می تواند نشان دهد که طعمه اخیراً در این منطقه فعال بوده است. سپس به موضع ای نزدیک به جایی که احتمالا شکار از ان عبور خواهد کرد رفته تا بتواند با حمله ای سریع آن را شکار کند. گربه مدتی را در ان محل صبر میکند و اگر طعمه ای دیده نشد به جایی دیگر برای شکار میرود. همچنین رفتار شکار در گربه  با صداهای ریز و حرکات سریعی که  طعمه از خود در می اورد نیز فعال می شود. گربه در صورت حس این موارد از حرکت می ایستد ، وضعیت بدنی خزنده به خود میگیرد تا دیده نشود ، موقعیت طعمه را مشخص میکند و منتظر می ماند که طعمه به او نزدیک شود (یا با احتیاط به سمت آن حرکت کند) و سپس با یک حرکت سریع برق آسا حمله را آغاز میکند . گربه یک چنین حملاتی را وقتی آغاز میکند که طعمه تنها مسافت بسیار کمی از او فاصله داشته باشد.
گربه ها از نظر بینایی در مسافت های کمتر از 15-20 سانتی متر ضعیف تر هستند ، بنابراین در مرحله آخر حمله ،گربه به سیبیل ها و گیرنده های حسی- لمسی واقع در اطراف دهان متکی است. هنگامی که گربه طعمه را نگه داشت ، فشار دندان ها تحت کنترل رفلکس های موضعی است (به صورت نا خود آگاه) ، بنابراین اگر طعمه در دهانش تقلا کند ، گربه به طور خودکار فشار دندان ها را سخت تر خواهد شد. این یکی از دلایلی است که گاز گربه ها می تواند برای صاحبان بسیار دردناک باشد لذا  بسیار مهم است که از دست و پای خودتان برای جذب بازی کردن با گربه ها استفاده نکنید.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

الگوهای فعالیت شکار گربه ها شامل پیمودن مسیرهای طولانی بین مکان های شکار ، کاوش و انتظار است. گربه پس از صید طعمه خود ، آن را به سرزمین اصلی خود بازمی گرداند که در آن می تواند به تنهایی غذا را بخورد. برای گربه های خانگی ، این ممکن است به معنی آوردن طعمه به خانه برای خوردن آن باشد چرا که خانه محل امن تر و آرامش بخش تری برای خوردن شکار می باشد. لذا اگر دیدید گربه خانگی شما شکارش را به خانه آورده به این معنی  نیست که طعمه "هدیه" برای شماست و یا اینکه نشانه عدم رضایت گربه از غذای خود می باشد. به همین دلیل است که بعضی از گربه ها مواد غذایی را از کاسه بیرون می آورند تا در جای دیگر آن را بخورند. آنها وقتی می خواهند غذا بخورند حریم شخصی بیشتری می خواهند. اگر این حالت را دیدید بدانید که ظرف غذا را در مکان اشتباهی برای گربه قرار داده اید یا گربه از داشتن ظرف غذای اشتراکی با سایر گربه ای دیگر ناراضی است. گربه های آزاد تمایل دارند مکانهای دستشویی ، شکار و استراحت خود را به دور از یکدیگر قرار دهند ، بنابراین ممکن است در خانه شامل چند گربه  اینها خیلی با هم ارتباط داشته باشند و همین امر باعث می شود گربه هایی که مایل نیستند از ظرف غذای اشتراکی غذا بخورند ، غذا را به سایر نقاط خانه ببرند . از این رو صاحبان باید ظرف غذا را با جای خاک از یکدیگر تا میتوانند دور کنند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

طعمه های بزرگتر و خطرناک تر بلافاصله با استفاده از فشردن محکم دندان ها بر روی ستون مهره های گردنی فلج میشوند. از دندانهای نیش  برای برش دادن گوشت از لاشه استفاده می شود. اگر گربه گرسنه نباشد و طعمه کوچک باشد ، ممکن است طعمه را برای مدت طولانی زنده نگه دارد تا بتواند رفتارهای شکار را با آن تمرین کند. گربه ها معمولاً پستانداران کوچک را با شروع از سر طعمه و سپس بدن و پاها می خورند. آنها با  قطعه قطعه کردن طعمه را به قطعات قابل خوردن تبدیل کرده و ممکن است کل طعمه را مصرف نکنند. هدف این کار این است نفسی تازه شود و سپس به شکار بازگردد. ممکن است قسمت های کمتر لذیذ مانند روده ها خورده نشوند. اگر چیزی اضافه ماند، ممکن است با دفن آن در زیر خاک خشک یا برگ مقداری از آن را ذخیره کند. این عمل به عنوان یک انبار ذخیره موقت غذا برای چند ساعت عمل می کند و ممکن است توضیح دهد که چرا بعضی از گربه های اهلی بعد از خوردن غذا رفتارهای "حفر" را در اطراف ظرف غذا انجام می دهند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

گربه ها چه مزه ای دوست دارند؟
گربه ها نیز مانند سایر گوشتخواران قدرت چشایی قوی از نظر درک طعم غذا ندارند. به عنوان مثال ، آنها نسبت به طعم های میوه ای - شیرین و نمکی حساس نیستند . آنها نسبت به طعم اسیدهای آمینه و نوکلئوتیدها بسیار حساس هستند. آنها به طعم برخی اسیدهای آمینه ها (مانند ال-تریپتوفان ، که برای انسان تلخ است) تمایل ندارند و به طعم دیگر اسید آمینه (مانند ال-گلیسین) جذب می شوند. صاحبان گربه ها بعضی اوقات اظهار می کنند که گربه های آنها به سمت وسایل شور مانند آجیل یا ترد و مواد شیرین مانند کیک یا بیسکویت جذب می شوند ، اما این احتمالاً به دلیل طعم های برخی از اسید آمینه های است که ما به خاطر نمک زیاد و یا طعم قند در این خوراکی ها از متوجه شدن طعم انها ناتوانیم. اگرچه چشیدن طعم غذا در گربه با انسان بسیار متفاوت است این بدان معنا نیست که ترجیحات غذایی انسان و گربه ها گاهی اوقات همپوشانی ندارند! به عنوان مثال ، گربه ها اغلب غذاهای با مزه تلخ را رد می کنند ، زیرا این وسیله ای برای جلوگیری از مصرف چیزی است که به طور بالقوه میتواند سمی باشد.


کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
ترجیحات اولیه غذایی در گربه ها از بچگی و با توجه به علایق و غذاهایی که مادر میخورد شکل میگیرد. با این حال ، این ترجیحات با بزرگ و مستقل شدن گربه میتواند تغییر کند چرا که در معرض طیف وسیعی از غذاهای موجود در محیط و یا توسط صاحبان آنها میتوانند قرار بگیرند.
 برخی از صاحبان گربه میگویند گربه شان بد غذا و ایراد گیر است . این می تواند به دلیل محدود بودن تجربه های اولیه غذاها و طعم های مختلف باشد که منجر به ترس از مزه جدید می شود. با این حال ، گربه ها همچنین " یکنواختی" را در انتخاب مواد غذایی از خود نشان می دهند. آنها میتوانند به غذاهای آشنا (و همچنین طعمه) اکراه نشان داده که  ممکن است منجر به یافتن ارجحیت جدید و تنوع غذایی در آنان شود (در محدوده غذاها و طعم دهنده هایی که گربه از قبل با آنها آشنا بوده است). این اثر یکنواختی گربه را به حفظ تعادل تغذیه ای با خوردن طیف وسیعی از غذا / طعمه ترغیب می کند. این مورد در گربه های آزاد  بیشتر صدق میکند تا در حیوانات خانگی که از غذاهای کامل و بالانس شده تجاری تهیه شده در کارخانه های غذای سگ و گربه(مثل غذای خشک و کنسروی) استفاده میکنند. این احتمالاً گرایش برخی گربه های خانگی را که به صورت دوره ای علاقه به رژیم غذایی معمول خود از دست میدهند توضیح می دهد که در نتیجه صاحبان آنها را مجبور می کنند که گزینه های دیگری را امتحان کنند.
ترجمه: دکتر امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ،بورد تخصصی بیماری های داخلی دام های کوچک
ویرایش : خانم مهتا سپاهی و خانم نیکا رییس روحانی
12 فروردین 1399

زمان انتشار: سه شنبه 12 فروردين 1399 (4 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۵۵۵
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.