با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 

 

بیماری ماهیچه قلب  Dilated cardiomyopathy

 

کلیک کنید برای مشاهده فیلم اتساع عضله قلب سگ

 

 

 

کاردیومیوپاتی دیلاته (بزرگی حفرات قلب همراه با نارسا شدن عملکرد انقباضی قلب ) دومین بیماری رایج قلب و عروق در نژاد سگ های بالای 20 کیلو (بزرگ جسه) است.  این بیماری معمولا بعد از 3 سالگی ممکن است سگ را درگیر کند و همۀ نژاد سگ های عظیم الجسه ریسک ابتلا به این بیماری را دارند اما در نژادهای کوکر اسپانیول، دابرمن، گریت دین، و باکسر بیشتر دیده می شود.

 

 

 

عموما تا جایی که خیلی پیشرفته نباشد حیوان علائمی ندارد و در معاینات فیزیکی قابل تشخیص نیست. پس وظیفه دامپزشکی است که به وجود و پیشروی این بیماری در سگ ها پی ببرد!

 

 

 

مهمترین چالش دامپزشک این است که هنگام معاینه و گوش دادن صدای قلب سگ هیچ علائمی دال بر وجود بیماری بدست نمی آرود، در حالی که شاید سگ مبتلا به کاردیو میوپاتی شده اما صدای قلب اش نرمال است. دامپزشک باید برای یافتن این بیماری جستجوگر باشد و به معاینات فیزیکی روتین اکتفا نکند.

 

 

 

تست های غربالگری در سگ های نژاد بزرگ بالای 3 سال خیلی مهم است. برای پی بردن به این بیماری باید سگ ها را به اکوکاردیو گرافی ارجاع داد . حتی در مراحل اولیه و تا اواسط بیماری ممکن است با رادیولوژی هم چیزی دستگیر تیم دامپزشکی مبنی بر حضور بیماری نشود. برای رسیدگی به این بیماری شایسته است که عملیات درمانی از موقعی که حیوان علائمی ندارد شروع شود. نوار قلب هم در تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کننده است. اما باید به روش هولترمانیتورینگ انجام شود (یعنی نوار 24 ساعته از سگ گرفته شود). یا  پنج دقیقه کامل نوار قلب بگیریم که البته دقت روش اول بیشتر است.

 

 

 

پس با توجه به سختی تشخیص این بیماری لازم است تمام سگ های نژاد بزرگ بعد از سه سالگی با روش صحیح مورد معاینه قرار بگیرند و به کاردیوگرافی ارجاع داده شوند. متاسفانه حیوان زمانی علائم این بیماری را نشان می دهد که دیگر تقریبا کاری نمی توان برایش کرد. طول عمر سگ نیز بعد از بروز این علائم تنها به هفته ها و ماه ها می کشد. این بیماری یکی از علل مهم مرگ ناگهانی سگ های بزرگ جسه است. پس سعی کنید با کمک دامپزشک پیش از بروز عوارض این بیماری برای تشخیص احتمالی آن اقدام کنید.

 

https://www.aparat.com/v/cBXmp

 

زمان انتشار: پنجشنبه 15 اسفند 1398 (4 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۵۶۹
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.