با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
بی اشتهایی و کم اشتهایی در گربه ها
گاهی گربه ما میتواند دچار کم اشتهایی یا بی اشتهایی شود. در بسیاری از موارد بی اشتهایی موقت و زودگذر بوده و بدون اینکه علت ان مشخص گردد رفع میشود. با این وجود گهکایی نیز بی اشتهایی طولانی مدت میشود. اگر گربه شما دچار دو یا چند دوره کم یا بی اشتهایی شد یا به مدت 24 تا 48 ساعت بی اشتها شد حتما لازم است توسط دامپزشک معاینه و علت ان مشخص شود. کم اشتهایی کوتاه مدت عموما بر وزن حیوان تاثیر ندارد اما اگر بی اشتهایی طولانی شود میتواند سبب کاهش وزن شود. ممکن است گربه شما از شخص دیگری غذا دریافت کند و یا به منبع غذایی دیگری دسترسی پیدا کرده باشد اگر احتمال این دو مورد وجود نداشت به موارد زیر باید پرداخته شود.
 
علل بی اشتهایی در گربه را میتوان به سه قسمت عمده تقسیم بندی کرد:
 
1-      بی اشتهایی اولیه که به ندرت دیده میشود و علل ان بیماری هایی هستند که مرکز اشتها در مغز را تحت تاثیر قرار میدهند.
 
2-      بی اشتهایی ثانویه که شایعترین فرم بی اشتهایی میباشد. اگر در معاینات بالینی تمام موارد طبیعی باشند و دلیلی برای وجود بیماری یافت نشود آنگاه باید به مواردی مثل بدمزه بودن غذا ، عدم ترجیح حیوان به نوع غذا(غذای سرد،بوی بد غذا یا ظرف غذا) ، استرس محیط  و ترس یا استفاده از داروهای خوراکی مشکوک شد.گاهی  به زور خوراندن غذا به گربه نیز میتواند سبب منزجر شدن حیوان نسبت به غذا شود.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
معاینات بالینی میتوانند نشان دهنده وجود مشکل در یک یا چند دستگاه باشند. مشکلات تنفسی ، مشکلات گوارشی ، مشکلات غدد و متبولیک، درد، تب ، از دست رفت حس بویایی هر کدام به تنهایی یا همراه مشکلات دیگر میتوانند موجب بی اشتهایی حیوان شود. ضربه ، مسمومیت، عفونت ، التهاب، بیماری های ژنتیکی و مادرزادی، سرطان همه میتوانند از علل بی اشتهایی در گربه ها باشند. عموما برای تشخیص دقیق از ازمایش خون، رادیولوژی ، ازمایشات سم شناسی ، آزمایش ادرار و غیره بهره میجوییم تا بتوانیم علت را مشخص کنیم.
 
3-      بی اشهایی کاذب : این بی اشتهایی نوعی از بی اشتهایی است که حیوان در اصل اشتها به خوردن داد اما به عللی نمی تواند غذا بخورد. از این علل میتوان به  احساس درد اشاره کنیم که حیوان شرطی شده و رغبتی به خوردن غذا ندارد. از این دیگر موارد این گروه به بیماری هایی که در ناحیه حلق و دهان باعث ایجاد درد میشود میتوان اشاره کرد. دندان درد، جسم خارجی، زخم های دهانی و زبان از جمله این بیماری ها هستند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
گهگاه نیز کوری ، مشکلات در بلع ، جویدن و نگاه داشتن غذا میتوانند باعث بی اشتهایی کاذب شوند. از عوامل ایجاد کننده این مشکلات به بیماری های عصبی ویا عضلانی  میتوان اشاره کرد.
 
تهیه و تنظیم : امیررضا عامری نایینی ،دامپزشک ، بورد تخصصی بیماریهای داخلی دامهای کوچک، کلینیک دامپزشکی آران ، جلد سوم کتاب بیماری ها و مشکلات شایع  سگ و گربه به زبان ساده
زمان انتشار: يكشنبه 30 دي 1397 (5 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۸۸۸
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.