با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
بيماري مزمن كليه در سگ و گربه (نارسايي مزمن كليه(
به طور كلي مي‌توان وظايف كليه‌ها را به 3 دسته تقسيم نمود:
(1) حذف مواد زائد (2) نگاهداري تعادل آب و الكتروليت‌ها (3) توليد برخي هورمون‌ها(مثل هورمون های خون ساز(

سگ و گربه نيز مانند انسان داراي 2 كليه هستند كه كار آنها دفع سموم از بدن و خارج كردن آنها به صورت ادرار است.حيوان مي‌تواند با يك كليه سالم زندگي كند اما وقتی هر دو کلیه از کار بیفتند قادر به ادامه حیات نخواهد بود. اغلب موارد وقتي به وجود بيماري پي برده مي‌شود كه کلیه ها نارسا میشوند این یعنی ميزان عملكرد كليه‌ها به حدي پايين آمده باشد كه بتوان توسط آزمايشات معمول خون و يا ادرار قابل تشخيص شود.


بيماري‌هاي كليه عموما به دو دسته حاد يا مزمن تقسيم‌بندي مي‌شوند.َََ
در فرم حاد صدمه به کلیه ها در عرض چند ساعت تا چند روز (مثلا در اثر سموم یا باکتری) ايجاد میشوند این موارد معمولا قابل کنترل و درمان هستند. در این فرم کلیه ها دوباره فرصت ترمیم و بازسازی خود را پیدا خواهند کرد. در حالي كه در فرم مزمن صدمه به صورت تدریجی و اهسته (ماه ها تا سال ها ) ایجاد شده و در طول زمان پيشرفت مي‌كند .امکان ترمیم و بازسازی برای کلیه در این فرم عموما وجود ندارد. لذا سگ و گربه مبتلا به نوع مزمن بهبود نمي‌يابند اما مي‌توان بيماري را براي مدت طولاني تحت کنترل قرار داد و یا روند پیشرفت ان را اهسته تر نمود. در بيشتر موارد نمي‌توان به علت بوجودآورنده‌ بيماري مزمن کلیوی پي برد
.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

 كليه‌ها از سلول های كوچكي بنام نفرون ساخته شده‌اند. هر كليه سگ از حدود 400 هزار نفرون و هر كليه گربه از حدود 190 هزار نفرون تشکیل میشوند. به خاطر وجود همين تعداد زياد نفرون است كه تا وقتي سه چهارم آنها از بين نرود كليه وظایف خود را بخوبي مي‌تواند انجام بدهد. از طرف ديگر تعداد زياد نفرون ها موجب مي‌شود که پي بردن زودهنگام به وجود بيماري كليوي توسط آزمايشات خون و یا ادرار سختتر شود. بنابراين بيماري مزمن كليوي مي‌تواند بصورت پنهان و بدون علامت وجود داشته باشدبدون اینکه علامتی در حیوان مشاهده شود. وقتي که 75% نفرون‌هاي هر دو كليه از بين بروند آنگاه نارسایی کلیه ایجادشده و در این هنگام است که علائم بيماري آشكار میشوند.
 مهمترين هدف كنترل بيماري‌هاي مزمن كليه، پي بردن زودهنگام به اين بیماری است .اگر بيماري در ابتداي روندش شناخته شود میتوان با انجام اقدامات درمانی سبب كند كردن يا توقف روند پیشرفت ان شد. متاسفانه اغلب مواقع وقتي به وجود بيماري پي برده مي‌شود كه بيماري مزمن كليه در مراحل پيشرفته‌اش قرار دارد

با اين كه اكثر موارد اين بيماري در سگ و گربه‌هاي مسن و پير ديده مي‌شود اما نمي‌توان به سادگي گفت كه اين بيماري در اثر افزايش سن بوجود مي‌آيد.
به نظر میرسد نارسایی مزمن کلیوی احتمالا به دو دلیل در گربه ها از سگ ها بیشتر دبده میشود . یکی کمتر بودن جمعیت نفرون های تشکیل دهنده کلیه گربه از سگ و دومی نوشیدن کمتر آب در گربه که سبب افزایش کار کلیه و استهلاک بیشتر آن در گربه میشود
 
سگ و گربه‌هايي كه به نوع خفيف بيماري دچارند اغلب سرحال و سالم به نظر مي‌رسند درحاليكه آنهايي كه به نوع پیشرفته بیماری گرفتارند كسل و بی حال می باشند


اولين علائم قابل مشاهده اين بيماري افزايش عطش به نوشدن اب و افزايش حجم ادرار مي‌باشد. اين علائم به خاطر عدم توانايي كليه‌ها درتغليظ مناسب ادرار ديده مي‌شود. ديگر مشكلات معمول شامل از دست دادن وزن، پوشش نامناسب و کم اشتهایی مي‌توان اشاره نمود. كاركرد كليه‌ها هرچه بيشتر مختل شود سموم بيشتري در خون و بافت‌هاي بدن تجمع پیدا می کنند که به آن اصطلاحا "اورمي" (يا ادرار در خون) مي‌گويند. علائم برجسته اورمي شامل از دست رفتن اشتها، استفراغ، زخم‌هاي دهان، بوي بد دهان، ضعف و سستي مي‌باشند. ديگر عواملی كه باعث اختلال در عملكرد كليه‌ها مي‌شود شامل كم‌خوني و افزايش فشار خون بوده كه هر دو اين‌ها مي‌توانند از عوارض نارسايي كليه باشند. كم‌خوني باعث تشديد ضعف سستي و از دست رفتن اشتها در سگ و گربه‌هاي مبتلا به نوع پيشرفته بيماري مزمن كليوي مي‌شود. فشار خون بالا نيز مي‌تواند باعث كوري ناگهاني، علائم شبيه به سكته (مثل كندذهني، تغييرات ناگهاني رفتاري، كما يا تشنج)و يا صدمه به كليه و قلب شود
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

براي پي بردن به وجود بيماري مزمن كليوي آزمايش خون و ادرار انجام مي‌شود. آزمايش ادرار تعيين مي‌كند كه آيا كليه قابليت تغليظ ادرار را دارد يا ندارد. همچنين از طريق انجام آزمايش ادرار می توان به وجود بيماري‌هاي ديگر همانند عفونت مجاري ادراري پي برد. آزمايش خون براي بررسي عملكرد كليه‌ها به وسيله اندازه‌گيري ميزان اوره و كراتينين انجام مي‌شود چرا که تنها كليه ها قادر به حذف اوره و كراتينين از بدن مي‌باشند. بنابراين افزايش انها مي‌تواند نشان‌دهنده كاهش عملكرد كليه باشد. البته اين تست‌ها به همراه ديگر تست‌هاي خون انجام مي‌گيرد تا اطلاعات تكميلي براي تفسير كامل آزمايش خون در دسترس دامپزشک قرار بگیرد . ميزان كراتينين خون بسيار حساس‌تر از ميزان اوره خون در تعيين میزان عملكرد كليه است. بنابراين بر اساس سطح كراتينين خون شدت بيماري تعيين مي‌گردد. هر گاه اوره و کراتینین خون بالاتر از حد طبیعی باشد باید آزمایش ادرار کامل انجام شود تا قدرت تغلیظ کلیه ها تخمین زده شوند. اگر قدرت تغلیظ ادرار در حد طبیعی بود انگاه میتواند علت بالا بودن اوره و کراتینین خون با منشا غیر کلیوی باشد.

جدیدترین آزمایش خون برای پی بردن به نارسایی کلیوی در سگ و گربه آزمایش SDMA است که از کراتینین و اوره زودتر میتواند وجود این بیماری را در مبتلايان نشان دهد. آزمایش UPC ادرار نیز یکی از آزمایشات حساس در مشکوک شدن به این بیماری میباشد. متاسفانه در حال حاضر هیچ کدام از این دو ازمایش به صورت روتین در ایران در دسترس نمی باشند.

 به طور مرتب فشار خون و ميزان دفع پروتئين ادرار مبتلایان به اين بيماري مي‌بايست اندازه‌گيري شوند. بالا بودن فشار خون و پروتئين ادرار مي‌تواند نشان‌دهنده وخيم شدن وضعيت كليه ها باشد. همچنين از راديولوژي و سونوگرافي براي بررسي كليه نيز ممكن است بهره جست.
خوشبختانه اکثر سگ و گربه‌‌هايي مبتلا به بيماري مزمن كليه را مي‌توان برای ماه‌ها تا سال‌ها تحت درمان قرار داد تا زندگي باكيفيتی داشته باشند. يك رژيم درماني ثابت را نمي‌توان براي تمام سگ و گربه‌ها انجام داد. بلكه هر حيوان بیمار درمان مختص به خود را احتیاج داشته و مي‌بايست با توجه به شرايط ان حیوان درمان ها انجام شود.

درمان‌هاي رایج شامل استفاده از غذاهاي مخصوص بيماران كليوي، مايع درماني، استفاده از داروهاي ضد استفراغ، اشتها اور ها، ضد اسید معده ،کاهش دهنده فسفر و كنترل اختلالات الكتروليتی،کنترل فشار خون، کنترل كم‌خوني و کنترل دفع پروتئين از ادرار مي‌باشد. كم‌آبي يك تهديد بالقوه براي بيماران كليوي است لذا یکی از مهمترین درمانها در این بیماری انجام مایع درمانی می باشد.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

مصرف بيش از حد پروتئين (گوشت، مرغ و ماهي) مي‌تواند باعث افزايش سمومي كه كليه‌ها مي‌بايست حذفشان كنند شود لذا پروتین رژیم غذایی در مبتلایان به این بیماری باید کاهش پیدا کند . ثابت شده است كه سگ و گربه‌هايي كه مبتلا به بيماري مزمن كليوي هستند در صورت مصرف غذاهاي مخصوص بيشتر عمر خواهند کرد.
عملكرد كليه مي‌تواند در اثر كم‌آبي ايجاد شده حاصل از استفراغ، اسهال يا نخوردن آب كافي باعث كاهش مضاعف كاركرد كليه شود بنابراین هيچ‌وقت نبايد به سگ و گربه‌هاي مبتلا به اين بيماري پرهيز از آب داد
.
 براي به نتيجه رسيدن کنترل بیماری سگ و گربه های مبتلا انجام معاينات و آزمایشات دوره‌اي نقش بسيار مهمی بازی میکنند. بيشتر اين مبتلايان مي‌بايست به طور مرتب از نظر عملكرد كليه و تغييرات در درمان تحت نظر قرار داشته باشند. تعداد مراجعات به مرکز دامپزشکی بستگي به شدت و نوع بيماري كليوي و پاسخ به درمان‌هاي اجرا شده خواهد داشت. در انسان‌ بيماري‌هاي مزمن كليه عموماً توسط همودياليز يا دياليز صفاقي و يا پيوند كليه درمان مي‌شود. این موارد به علت محدودیت امکانات و پر هزینه بودن در سگ و گربه به صورت روتین انجام نمیشود. با این وجود پيوند كليه در سگ و گربه انجام شده و مي‌تواند انتخاب نهایی براي برخی از حيوانات مبتلا به بيماري مزمن كليوي باشد. در حال حاضر اين عمل در گربه‌ها بسيار موفقيت‌آميزتر بوده تا سگ‌ها. دياليز عموماً براي كنترل بلندمدت اين بيماري در سگ و گربه مناسب نيست اما براي درمان نارسایی های کلیوی حاد در سگ و گربه مي‌تواند مفيد باشد

کتاب بیماری ها و مشکلات مهم سگ و گربه به زبان ساده، جلد دوم: امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ،تهران ،ایران
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.



زمان انتشار: چهارشنبه 28 آذر 1397 (5 سال قبل)
تعداد بازدید: ۲۲۴۹۶
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.