با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

همه چیز دربارۀ عقیم کردن سگ و گربه

عقیم کردن سگ ماده
با عقیم کردن سگ ماده:
·         از ایجاد تومرهای پستانی جلوگیری می شود. در سگ ها 50% این توده ها بدخیم هستند.
·         از حاملگی کاذب پیشگیری کنید. ممکن است سگ بدون آنکه جفت گیری کرده باشد، 1-2 ماه بعد از قاعدگی در سینه هایش شیر ایجاد ‌شود. در این دوران سگ احساس مادر شدن خواهد داشت و بسیار گوشه گیر می شود. ممکن است حتی با عروسک هایش همچون توله اش رفتار کند و بخواهد به آنها شیر دهد.
·         از ایجاد چرک رحم پیشگری کنید. رحم معمولا در اثر قاعدگی های متوالی چرک می کند. چرک رحم مشکلی است که در ابتدا خودش را نشان نداده و زمانی متوجه آن می شوید که حیوان دچار کم خونی، پرنوشی و پرادراری شده است.
·         بهتر شدن رفتار حیوان! با عقیم کردن حیوان آرام تر شده و لجبازی او کمتر می شود و بر یادگیری آن تاثیر مثبتی دارد . به طور کلی تعلیم پذیری سگ راحت تر خواهد بود.
·         جلوگیری از مشکلات رفتاری: با عقیم کردن سگ ماده رفتارهایی چون فرار از خانه و یا به دنبال خود کشاندن سگ های نر ولگرد به خانه را از بین می برید. در واقع سگ های نر کمتر نزدیک سگ ماده شما می شوند و سگتان کمتر اذیت خواهد شد.
اگر از ما دربارۀ عوارض عقیم کردن سگ و گربه بپرسید پاسخ ما این است که اگر فواید عقیم کردن و عوارض عقیم کردن را در دو کفۀ ترازو بگذاریم، فواید آن بسیار سنگین تر از عوارض ناچیز آن خواهد بود. مهمترین عوارض عمل عقیم کردن خطر و ریسک بیهوشی است که با روش ها و امکانات همچون حضور متخصصان بیهوشی و دستگاه های تعیین وضعیت تنفس، فشار و گردش خون حیوان خطر بیهوشی حین عمل جراحی را به حداقل رسانده ایم.
حیواناتی که ما به صاحبانشان توصیه کرده بودیم آنها را عقیم کنند ولی به حرف ما گوش نکردند ، حالا در سن 7-8 سالگی، سنی که روابط عاطفی بین حیوان و صاحبش عمیق تر شده، مشکلات نمایان می شوند.
عقیم کردن سگ نر
·         در برخی از کتاب های مرجع شاید خوانده باشید که عقیم نکردن حیوان نر چندان مهم نیست. اما با عقیم کردن سگ نر می توانید مانع از رفتارهای خود ارضایی او شوید. حتما برایتان در خانه پیش آمده است که سگتان پای شما یا مهمانتان را به حالت جفتگیری بگیرد و موجب خجالت شما جلوی مهمان ها شده است.
·         عقیم کردن سگ نر نیز باعث بهبود نسبی مشکات رفتاری می‌شود
·         پیشگیری از بیماری های پروستات، مثل ورم خوش خیم پروستات که در سن 8-9 سالگی ظاهر می شود بسیار کاهش می یابد
 
عقیم کردن گربه
تمام نکاتی که در بالا ذکر شد برای گربه ها نیز صادق است و علاوه بر آن:
 گربه ماده
·         با عقیم کردن گربه ماده میزان سر و صدای گربه که برای صاحبانشان آزار دهنده است بسیار کاهش می یابد. گربه ای که عقیم نشده است مدام برای بیرون رفتن از خانه و یافتن جفت ناله می کند. در صورت فرار از خانه امکان جفت گیری ناخواسته با گربه های خیابان،  ابتلا به  انواع بیماری ها هم چون ایدز گربه ها FIV و سرطان خون گربه ها FeLV ، تصادف، گازگرفتی و سقوط از ارتفاع وچود دارد.
·         همچنین جلوگیری از ایجاد تومرهای پستانی که برای گربه ها در 90% موارد توده ها بدخیم هستند. پس عقیم کردن در گربه ها مهمتر است.
گربه نر
·         دربارۀ گربه های نر در اکثر کتاب های مرجع دامپزشکی تاکید بر عقیم کردن آن شده است زیرا گربه های نر به شدت قلمرو طلب هستند و بر اثر تاثیر هورمون تستوسترون بر مغز آنها بسایر بداخلاق و پرخاشگر می شوند. در صورت عقیم نشدن برای تعیین قلمرو در خانه علامت گذاری می کند و حتی از  خانه فرار کرده با گربه های نر خیابان می جنگد و بر اثر گازگرفتگی به بسیاری از بیماری ها مبتلا می شود.
·         همانطور که گفته شد اشتیاق به پرسه زنی گربه کمتر شده و احتمال آنکه گربه از بالکن ویا پنجره به بیرون بپرد کاهش می یابد.
مسئلۀ کنترل جمعیت را نیز فراموش نکنید. برای مثال یک سگ ماده به همراه نر خود در طی یکسال به طور متوسط 16 توله سگ به دنیا می آورد، و از زاد و ولد این سگ ها در طی پنج سال 12288 سگ به وجود می آید!!!! اگر حیوانات خانگی تان را دوست دارید، اگر خود را حامی حیوانات می دانید پس با عقیم کردن حیوانات خود جلوی به دنیا آمدن سگ ها و گربه هایی را که قرار است در خیابان آواره شوند و مورد اذیت و آزار قرار بگیرند یا حتی راهی پناهگاه ها شوند را بگیرید.
به طور کلی بهترین زمان عقیم کردن سگ و گربه هم در ماده و هم در نر4 تا 9 ماهگی است، یعنی قبل از آنکه حیوان تحت تاثیر هورمون های جنسی قرار بگرید و عوارضی مثل بروز رفتارهای ذکر شده در بالا را نشان دهد. برای مثال چندین بار مراجعان ما گفته اند با آنکه گربه ام را عقیم کرده ام ولی باز هم در خانه علامت گذاری می کند! این صاحبان معمولا حیوانشان را در سن 2 سالگی یا بیشتر عقیم کرده اند و هرچه حیوان را دیرتر عقیم کنید فواید عقیم سازی کمتر خواهد بود. اگر حیوانشان را در شش ماهگی عقیم کرده بودند این رفتار نامناسب به طور صد درصد برطرف می شد.
با دیرتر عقیم کردن سگ یا گربه احتمال ایجاد مشکلات ذکر شده بالا می رود، بنابراین پیش از اولین دورۀ قاعدگی و پیش از بلوغ جنسی حیوان او را عقیم کنید.
البته در اینجا یک استثنا برای سگ های نر نژاد بزرگ وجود دارد. برخی متخصصان دانشگاه های معتبر جهان بر این باورند که در سگ های نر نژاد بزرگ باید بین اولین دورۀ فحلی و دومین دورۀ فهلی و در زمانی که حیوان بالغ شده است بیضه های او را درآورد. زیرا عقیم کردن پیش از بلوغ در سگ های نژاد بزرگ گاهی ممکن است باعث ایجاد مشکلات اسکلتی و عضلانی شود.

سوالات مهم:
·         آیا درست است که حیوانات بعد از عقیم شدن چاق‌تر می شوند؟
بله، حیوانات بعد از عقیم شدن انرژی شان 20%-30% کاهش می یابد. البته این نکته برای حیوانات یک ساله و زیر آن ممکن است صدق نکند اما بعد از بالغ شدن همان طور که گفته شد میزان انرژی حیوان عقیم شده کاهش می باید. بنابراین با نظارت دامپزشک بعد از عقیم شدن اقدام به کم کردن کالری غذای حیوانتان کنید. یا آنکه پیشنهاد می شود از غذاهای تر و خشک کارخانه ای معتبر مخصوص حیوانات عقیم شده استفاده کنید.
·         شنیده ام که گاهی حیوانات بعد از عقیم شدن مشکل عدم کنترل ادرار دارند، آیا درست است؟
بله، طبق برخی کتاب های مرجع دامپزشکی در سگ های نژاد برزگ ممکن است دیده شود، البته ما در کلینیک دامپزشکی آران چنین موردی مشاهده نکرده ایم. ممکن است 10%-20% سگ نر نژاد بزرگ پس از عقیم شدن دچار بی اختیاری ادرار شود که البته با دادن داروهای مناسب این مشکل قابل کنترل است. به اعتقاد ما اگر عوارض عقیم شدن و فواید عقیم شدن را در دو کفۀ ترازو بگذارید، فواید آن همچون جلوگیری از تومر پستانی، مشکلات پروستات ، چرک رحم وغیره بسیار بیشتر از عوارض ناچیز آن است.

تمام حقوق این متن متعلق به کلینیک دامپزشکی آران است، هرگونه کپی برداری بدون ذکر ماخذ پیگرد قانونی دارد

 

زمان انتشار: شنبه 06 شهريور 1395 (8 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۲۹۷۴
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.