با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
چگونگی تغییر غذای سگ و گربه
 
تغییر غذای گربه یا سگتان می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. حتما تغییر غذای حیوان با مشورت دامپزشک انجام شود. به تدریج می توانید غذای سگ یا گربه را تغییر دهید. در ادامه نکاتی برای راهنمایی بیشتر آورده شده است.
تغییر را با ایجاد مخلوطی از غذای قدیمی و غذای جدید شروع کنید. و به تدریج حجم غذای قدیمی را کمتر کرده و حجم غذای جدید را بیشتر کنید. می توانید این کار را طی یک دوره ی هفت روزه انجام دهید. مثلا اگر از غذای خشک کارخانه ای استفاده می کنید از هر 100 دانه، 95 دانه غذای قدیمی و 5 دانه از غذای جدید مخلوط کنید و به تدریج این نسبت را تغییر دهید تا حیوان به غذای جدید عادت کند. اگر از غذای خانگی استفاده می کنید فرمول غذای خانگی جدید را به تدریج با فرمول غذای خانگی قدیمی مخلوط کنید مثلا در دو روز اول یک چهارم غذای جدید با سه چهارم غذای قدیمی مخلوط شود. تغییر تدریجی غذا از مشکلات گوارشی احتمالی می کاهد و سگ و گربه تان بهتر غذای جدید را خواهند پذیرفت. بدن سگ و گربه آنزیم های به خصوصی دارد و مانند بدن انسان توانایی خوردن همه چیز را ندارند، تغییر ناگهانی غذا می تواند مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ به همراه داشته باشد. به محض اینکه حیوان از خوردن غذای جدید دچار دل درد شود دیگر به آن غذا علاقه ای نشان نخواهد داد، حتی اگر این دل درد بخاطر خوردن غذای جدید هم نباشد.
 
چگونگی تغییر غذا در هفت روز نمایش داده شده است:
 
دقت داشته باشید که برای حیوانات بیمار، مسن و بدغذا (لجوج) این دوره می تواند طولانی تر از یک هفته طول بکشد، مثلا در 10 روز یا بیشتر غذای حیوان را تدریجی تغییر دهید.  برای حیوانات لجوج می توانید در روزهای اول غذای جدید را در ظرفی جداگانه ریخته و در کنار ظرف غذای قدیمی بگذارید تا حیوان فقط غذای جدید را بو بکشد و کم کم به آن عادت کند.
توصیه هایی برای دادن غذای جدید به سگ و گربه:
·        برای غذا دادن فضایی آرام و بی سرو صدا و به دور از حیوانات دیگر فراهم کنید
·        با دست به حیوان تان غذا بدهید، حداقل در ابتدای دوره ی تغییر غذای حیوان
·        به همراه غذای خشک از غذاهای مرطوب و آبکی برای سگ یا گربه استفاده کنید
·        در منزل به درستی غذاهای سگ و گربه را نگهداری کنید به طوری که کیفیت، طعم و بوی غذا حفظ شود
·        حتما از غذای مورد علاقه حیوانتان یک بسته اضافی و ذخیره در خانه داشته باشید تا اگر آن غذای بخصوص دیگر توزیع نشود، بتوانید به صورت تدریجی جیره غذایی را از غذای قدیمی مورد علاقه حیوان به غذای جدید تغییر دهید.
·        اگر غذای حیوان در یخچال نگهداری شده است، قبل از خوردن، کمی گرم شود و به درجه حرارت بدن حیوان برسد (مراقب باشید زیاد داغ نشود و حتما غذا را هم بزنید تا همه نقاط غذا به یک مقدار گرم شود)
·        حیوانات دوست دارند در ظرفی مسطح غذا بخورند طوری که سبیل شان به اطراف ظرف غذا نخورد
·        اگر دامپزشک غذایی ویژه برای حیوان تان تجویز کرده است، حتما از دامپزشک دربارۀ جزییات بپرسید. ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد که دامپزشک می تواند بیشتر راهنمایی تان کند
·        حتما دربارۀ نوع غذای حیوان، خانگی یا صنعتی و نوع برند غذای حیوان با دامپزشک مشورت کنید. بسیاری از مواد غذایی که از فروشگاه ها خریداری می شود فاقد مواد غذایی مورد نیاز حیوان است و می تواند سلامت حیوانتان را به خطر بیاندازد
زمان های خاص برای تغییر غذای حیوانات:
·        غذای بچه گربه و توله سگ باید در دوازده ماهگی به غذای حیوانات بالغ تغییر کند تا مواد مقوی مورد نیاز بدنش را به طور کامل داشته باشد.
·        برای گربه و سگ هفت سال یا بالاتر نیز باید غذای حیوان به غذای حیوانات ارشد(میانسال) (senior cat food) تغییر کند. تا مطابق با انرژی و مواد مورد نیاز بدن این حیوانات باشد
·        حیوانات باردار و شیرده باید غذاهای پرانرژی و با کلسیم بیشتر بخورند، پس در این دوران نیز باید نوع غذای حیوان تغییر کند.
در تمام موارد بالا درباره نوع غذا و چگونگی تغییر آن با دامپزشک مشورت کنید.
زمان انتشار: چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 (8 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۷۸۳
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.