با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
کنل کاف یا سرفه سگ دانی سگ ها

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
التهاب عفوني ناي و نايژه‌ها يا كنل كاف (Kennel Cough) یاسرفه سگدانی يك بيماري حاد تنفسي در بين توله ‌سگ‌ها و سگ‌هاي بالغ می باشد. ناي لوله‌اي است كه وظيفة انتقال هوا را به درون شش‌ها به عهده دارد. نای  به دو لولة ديگر به نام نايژه‌ تقسيم شده و هريك از نايژه‌ها به شش چپ و شش راست وارد مي‌شوند. كنل كاف بين سگ‌ها به شدت مسري است اما به انسان معمولاً انتقال پيدا نمي‌كند. برخلاف بسياري از بيماري‌هاي ديگر كه معمولاً يك عامل باعث ايجادشان مي‌شود، كنل كاف مي‌تواند در اثر يك يا چند عامل عفوني مثل باكتري بردتلا برونشي سپتيكا، ويروس پاراآنفولانزا، ويروس آدنوويروس تيپ 2، ويروس هرپس سگ و باكتري ماكلوپلاسما و غیره ايجاد شود. با اين وجود از عوامل ويروسي پارآنفولانزا و از عوامل باكتريايي بردتلا نسبت به بقيه شايع‌اتر مي‌باشند. در زبان انگليسي كنل به معني جايي است كه تعداد زيادي سگ نگهداري مي‌شوند مثل پانسيون‌ها، پناهگاه‌ها، پرورشگاه‌ها و غيره. كاف نيز به معني سرفه است که معادل فارسی ان میشود سرفه سگدانی. به اين خاطر اين ببماري به اين نام خوانده مي‌شود كه بيشتر سگ‌هاي مبتلا به سرفه سگدانی يكي دو هفته قبل از شروع علائم، سابقه اقامت در اين مراكز پرجمعيت را داشته‌اند.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
علائم بيماري: علائم بيماري مي‌تواند بسته به سن، وضعیت تغذیه ، میزان کفایت سیستم ایمنی و شدت آسيب خوردن دستگاه تنفس از خفیف تا شديد و تهديدكننده جان حيوان ‌باشد. اغلب موارد ويروس پارآنفولانزا و باكتري بردتلا با هم‌ديگر موجب اين بيماري مي‌شوند كه حدود 2-14 روز به طول مي‌انجامد. مهمترين علامت اين بيماري وجود سرفه‌هاي شديد و ناگهاني خشك خلط‌دار يا بدون خلط مي‌باشند. سرفه‌هاي شبيه به صداي خوك یاغاز داشته و در انتهاي سرفه‌ها ممكن است سگ دچار حالت اوغ زدن شود. در بيشتر مواقع بجز سرفه مشكل خاص ديگري وجود ندارد و حيوان سالم و سرحال به نظر مي‌رسد. در برخي از موارد ترشحات بيني نيز امكان دارد ديده شوند. شدت سرفه‌ها بسته به میزان فعاليت حیوان داشته و با افزايش فعاليت يا هيجانی شدن مي‌تواند افزايش يابد. توله‌سگ‌ها به اين بيماري حساس‌ترند و علائم شديدتري مثل بي‌حالي، تب، بي‌اشتهايي، ذات‌الريه نيز ديده شوند. مرگ در اثر كنل كاف به ندرت ديده مي‌شود. بيشتر مبتلايان به سرفه سگدانی يا نقص ايمني دارند يا توله‌سگ‌هاي واكسينه نشده هستند.
 

تشخيص بيماري:
بيشتر مبتلايان به كنل كاف سابقه اقامت در پانسيون، پرورشگاه، پناهگاه يا بستري شدن در مراكز دامپزشكي را طي يكي دو هفته را اخير داشته‌اند. بااين تاريخچه، عدم واكسيناسيون و شرح حال سگ معمولاً دامپزشك مي‌تواند مشكوك به اين بيماري شود. مبتلايان به سرفه سگدانی با فشار ملايم ناي در ناحيه گردن و زير حنجره شروع به سرفه‌هاي پشت سرهم مي‌كنند. گوش دادن به صداي ناي و ريه نيز مي‌تواند در رسيدن به تشخيص كمك‌ كننده باشد. آزمايش خون، راديولوژي از ريه‌ها و ديگر آزمايشات معمولاً واجب نيستند. از اين موارد تنها موقعي استفاده مي‌شود كه حيوان به مدت یک هفته تحت درمان قرار بگيرد اما بهبود پيدا نكرده باشد يا حالش وخيم‌تر شود. بيماري‌هاي ديگري مي‌توانند علائم شبيه به اين بيماري ايجاد نمايند بنابراين صرف وجود سرفه و يا آب‌‌ ريزش بيني نبايد تشخيص صورت بگيرد.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
درمان:
معمولاً كنل كاف درمان اختصاصي ندارد و اين بيماري در موارد خفیف و شرايط طبيعي خود به خود در عرض يك تا دو هفته بهبود پيدا مي‌كند. بعضي از دامپزشكان برای درمان فرم خفيف از آنتي بيوتيك استفاده میکنند و برخي ديگر آنتي بيوتيك تجويز نمي‌كنند. سرفه‌هاي شديد حتي در فرم خفيف بيماري مي‌تواند هم براي صاحب حيوان و هم براي خود سگ آزار دهنده باشد. در صورتي كه سرفه‌ها خشك بودند (بدون خلط) ممكن است در صورت صلاحديد، دامپزشك از داروهاي ضدسرفه براي سگ استفاده نمايد. در اين موارد مي‌توان از داروهاي گشادكننده‌هاي برونش مثل آمينوفيلين نيز بهره جست. بخور آب گرم و عدم اجبار حيوان به فعاليت‌هاي بي‌مورد و اضافی نيز در كمك به بهبود بيماري بسيار کمک کننده خواهد بود. در فرم‌هاي شديد بيماري كه حيوان بي‌اشتهاست و غذا نمي‌خورد يا علائم ذات‌الريه از خود نشان مي‌دهد از آنتي‌بيوتيك‌هاي قوي به همراه داروهاي گشادكننده برونش، سرم درماني و اكسيژن درماني استفاده مي‌شود. در مواردي ممكن است احتياج به بستري نمودن سگ باشد. همانطور كه ذكر شد فرم حاد بيشتر در توله‌سگ‌ها ايجاد مي‌شود و در بالغين كمتر اين نوع درمان‌ها به كار مي‌روند. از آنتي ‌بيوتيك‌هاي محلول كه در درمان كنل كاف استفاده مي‌شوند مي‌توان به كوآموكسي كلاو، آزيترومايسين، داكسي سايكلين، انروفلوكساسين و كوتريموكسازول اشاره نمود.
اگر علائم بيماري یک هفته پس از درمان بهبود پيدا نكردند و يا علائم جديدتري به سرفه نيز اضافه شد (مثل بي‌اشتهايي، كاهش انرژي، سختي در تنفس) مشكل مي‌تواند چيز ديگر باشد بنابراين بررسي‌ها بيشتر براي پي بردن به علت زیر بنایی بايد انجام بگيرد.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
پيشگيري:
خوشبختانه با واكسن های چندگانه معمول مي‌توان تا حدود زيادي از ابتلاي به بخش آدنوويروسی و پارآنفولانزاي اين بيماري جلوگيري نمود. نوع واكسني نيز به صورت چكاندن در داخل بيني وجود دارد كه بر عليه پارآنفولانزا و برودتلا مي‌باشد. استفاده از اين فرم واكسن در ايران مرسوم نیست.
بهترين راه جلوگيري عدم تماس سگ مخصوصاً توله‌سگ های واکسینه نشده با ديگر سگ‌ها مي‌باشد. اگر اين كار ممكن نبود راه دوم پيشگيري واكسيناسيون است. اين واكسن‌ها به تنهايي باعث جلوگيري از ابتلا به سرفه سگ دانی نمي‌شوند اما در صورت دچار شدن به بيماري باعث كاهش شدت و علائم بيماري مي‌شوند.

مي‌بايست 14-5 روز قبل از سپردن سگ به پانسيون يا ديگر اماكني كه احتمال وجود تعداد زيادی سگ وجود دارد اقدام به واكسيناسيون شود. از قرار گرفتن رودرروي حيوان آلوده با سگ‌هاي سالم مي‌بايست جداً خودداري شود. اين بيماري به شدت مسري بوده و سگ سالم را گرفتار مي‌كند. براي تماس با سگ بيمار ترجيحاً از دستكش یک بار مصرف استفاده و حتماً قبل از ارتباط با سگ‌هاي ديگر دست‌ها شسته شوند.
امیررضا عامری نایینی ، کتاب بیماری ها و مشکلات شایع در سگ و گربه به زبان ساده ، جلد دوم



زمان انتشار: پنجشنبه 06 اسفند 1394 (8 سال قبل)
تعداد بازدید: ۲۳۹۵۶
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  ندا 2 نفر پسندیدن
نظر:  سلام ممنون از اطلاعات كاملتون ممكنه بگيد اين بيماري قابل سرايت به حيوانات ديگه مثل گربه يا پرنده هم هست؟ با توجه با اينكه عامل بيماري ويروسيه؟ ممنون ميشم پاسخ بديد.