با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
پاروو ویروس، بیماری شایع
عفونت پاروو ويروس يا  پاروو سگ (Parvovirus) كه اصطلاحا به ان اسهال و استفراغ پاروویی نیز گفته میشود يك بيماري ویروسی بسیار خطرناك و مسری مخصوصا  براي توله سگ ها می باشد. به نظر ميرسد که اين ويروس در اثر ايجاد تغييراتي در پاروو ویروسهای حيوانات دیگر (شاید گربه) به ويروس مختص سگ ها تبدیل شده باشد. به همین خاطر است که برخی گونه های پاروو ویروس سگ میتوانند در گربه ها نیز باعث بیماری زایی شود. این بیماری مي تواند از طريق ليسيدن ،بویدن ،خوردن مستقیم مدفوع الوده يا تماس با هر چيزي كه به مدفوع  پارووويروسی الوده باشد، سرایت پيدا كند.
 
در مواردی واکسیناسیون نیز جلوی ابتلا به بیماری را نمی تواند بگیرد و حیوانات واکسینه شده نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. زیرا غلظت بالای پادزهر شیر مادر که در حال از بین رفتن است در توله می تواند تاثیر واکسن را مختل کند. به این دوره اصطلاحا دوره آسیب پذیری یا دوره پنجره میگویند. طول این دوره در هر توله از چند روز تا چند هفته  متفاوت است. ندرتا بعضی از سگها به صورت ژنیتیکی به تزریق واکسن پاسخ نداده و میتوانند به پاررو مبتلا شوند.
 
هر گاه در سگهاي جوان(زیر 2 سال) مخصوصا ان دسته که واكسينه نشده اند علايمي از قبيل بي اشتهايي ،اسهال بد بوی خونی و استفراغ مشاهده شد مي بايست به وجود این بیماری مشكوك گردید. دامپزشک در معاینات اولیه میتواند متوجه وجود مایعات در روده ، درد در هنگام لمس شکم ،تب ،افزایش ضربان قلب و مخاط رنگ پریده و چسبناک شود. در ايران براي تشخيص این بیماری در مراکز دامپزشکی از كيتهاي الیزا(ELISA)فوری (کیتی شبیه به تست تشخیص بارداری خانمها  با ادرار) استفاده ميشود.
 
 
همانند بسیاری از بيماريهاي ويروسي اين بيماري نيز درمان قطعي نداشته اما ميتوان با انجام درمانهاي حمايت کننده و رسيدگي مناسب باعث شد تا طول دوره بیماری سپري شود تا سگ دوباره به اب و غذا افتاده و به زندگي خود ادامه دهد. اغلب توله هايي كه تحت درمان قرار نمي گيرند بعد از چند روز در اثر از دست رفتن اب بدن و يا سرایت عفونت به خون تلف میشوند. بستري شدن در مرکز دامپزشکی شانس زنده ماندن توله را به مراتب بيشتر از مراقبت در خانه ميكند.
زمان انتشار: يكشنبه 11 بهمن 1394 (8 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۵۹۶
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.