با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
 
كم‌خوني يعني كاهش تعداد گلبول‌هاي قرمز خون كه نقش انتقال اكسيژن را به تمام بافت‌هاي بدن دارند. بنابراين اگر حجم گلبول‌هاي قرمز كاهش پيدا كنند اكسيژن‌رساني به بدن نيز كمتر شده كه مي‌تواند باعث ايجاد سستي، بي‌حالي، عدم تحمل فعاليت بدني، افزايش ضربان قلب، افزايش تعداد تنفس و غيره در حيوان بگردد.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
 
علل ايجاد كم‌خوني در حيوانات بسيار متعدد هستند به طوري كه حتي توضيح خلاصه‌اي از آنها نيز خارج از حوصله اين كتاب است. يكي از علل عفوني شايع كه در گربه‌ها و ندرتاً در سگ‌ها باعث كم‌خوني مي‌شود يك ميكروب انگلي داخل خوني به نام مايكوپلاسما (قبلاً به نام هموبارتنولا شناخته مي‌شد) مي‌باشد. اين ميكروب انتشار جهاني داشته و در ايران نيز بيماري شايعي بين گربه‌ها مي‌باشد. مايكوپلاسماهاي خون دوست سه‌ گونه در گربه دارند. آنها به گلبول‌هاي قرمز چسبيده و باعث مي‌شوند دستگاه ايمني بدن براي از بين بردن اين انگل خود گلبول قرمز را نيز اشتباهاً از بين ببرد. اين روند موجب كم شدن تعداد گلبول‌هاي قرمز گشته و كم‌خوني را ايجاد می کند.
اين بيماري در گربه‌هاي اهلي و وحشي و در تمام سنين مي‌تواند ديده شود. با اين وجود نرها به سبب رفتار جنگجويانه و پرسه‌زني بيشتر از گربه‌هاي ماده به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. مايكوپلاسماهاي خون دوست در سگ‌هايي كه طحالشان برداشته شده مي‌توانند به‌ندرت باعث ايجاد بيماري شوند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
به طور كل 4 گروه از گربه‌ها بيشتر از بقيه در معرض خطر ابتلاء به اين بيماري هستند.
1- گربه‌هايي كه به بيرون از محيط خانه دسترسي دارند 2- گربه‌هايي كه مورد گزش بندپايان خونخوار مثل كك و كنه قرار گرفته‌اند 3- گربه‌هايي كه مبتلا به بيماري‌هايي مثل FeLv و FIV هستند 4- گربه‌هايي كه سابقه جنگ و دعوا و گاز گرفته شدن توسط گربه‌اي ديگر را دارند.
راه‌هاي انتقال اين بيماري به خوبي شناخته نشده‌اند اما به نظر مي‌رسد آلودگي از طريق بندپايان خونخوار، بزاق گربه آلوده،انتقال خون ،وسایل الوده جراحی و از مادر به جنين قابل انتقال باشد.
 
علائم بيماري:
از هنگام آلوده شدن ،شروع علائم بيماري حدود 34-2 روز مي‌تواند طول بكشد. علائم كلي بيماري شامل بي‌حالي، بي‌اشتهايي، كم‌خوني ، كم‌آبي و يا كاهش وزن هستند. كم‌خوني باعث رنگ‌ پريدگي مخاط بدن(مثل لبو لثه)، تنفس سريع، ضربان بالاي قلب و گهگاه سنكوپ مي‌تواند بشود. تب، زردي و بزرگ شدن طحال در معاينات باليني مي‌توانند مشخص باشند. در موارد پيشرفته كه بيمار در حال مرگ است گاهي ممكن است دماي بدن كمتر از حد طبيعي باشد.
 
بسته به شدت بيماري علائم آن نيز متفاوت است. اصولاً هرچه كم‌خوني سريع‌تر ايجاد شود علائم بيماري نيز شديدتر خواهند بود. اصولاً كم‌خوني عفوني گربه‌ها به سه فرم مي‌تواند ظاهر شود.
 
1- فرم حاد: علائم در اين فرم شامل ضعف، بي‌حالي، مخاط رنگ‌ پريده، بي‌اشتهايي، افزايش تعداد تنفس، استفراغ، علائم عصبي و حتي مرگ مي‌تواند ايجاد شود.
2- فرم مزمن: در اين نوع گربه‌ معمولاً به ضعف، بي‌حالي، بي‌اشتهايي و كاهش وزن مبتلاست.
3- فرم تحت حادیا بدون علامت: در اين نوع گربه هيچ علائمي از خود نشان نمي‌دهد و سالم به نظر مي‌رسد.
 

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
تشخيص:
دامپزشك با گرفتن شرح حال و تاريخچه حيوان از صاحب و انجام معاينات كامل و مشاهده علائمي نظير مخاط رنگ پريده، ضعف، تب و غيره به امكان وجود كم‌خوني گربه‌ها مشكوك مي‌شود. سپس با انجام آزمايش خون مي‌تواند تا حدودي به وجود اين بيماري پي ببرد.
دو نوع آزمايش مي‌تواند بر روي خون گربه انجام شود. اولي مشاهده مستقيم انگل بر روي گلبول‌هاي قرمز در زير ميكروسكوپ است كه روش ساده، كم‌‌هزينه اما كم‌دقت مي‌باشد. اين باكتري‌ها به صورت مقطعي بر روي گلبول‌هاي قرمز ظاهر شده و در عرض مدت كوتاهي ناپديد مي‌گردند. به همين خاطر عدم مشاهده آنها در زير ميكروسكوپ بر روي گلبول قرمز نمي‌تواند دليلي بر وجود نداشتن بيماري باشد. تنها در كمتر از 50 درصد موارد در فاز حاد بيماري مي‌توان اين باكتري‌ها را زير ميكروسكوپ ديد. از طرف ديگر بسياري از اجرام مي‌توانند اشكالي شبيه به انگل را بر روي گلبول قرمز ايجاد كنند كه اشتباهاً مايكوپلاسما تفسير شوند.
آزمايش ديگر به نام PCR است كه در آن به دنبال ژن ميكروب مايكوپلاسما مي‌گردند. اين آزمايش بسيار دقيق‌تر از آزمايش قبلي است اما متأسفانه در ايران (تا لحظه چاپ كتاب) در دسترس نبوده و همين مي‌تواند كار را براي تشخيص قطعي چالش برانگیز کند.
 
اگر حيوان از نظر جسماني سالم اما آزمايش PCR مثبت بود نياز نيست تحت درمان قرار بگيرد. بسياري از بيماري‌هاي ديگر مي‌توانند علائم مشابه اين بيماري ايجاد كنند از جمله FIV و FeLv، بيماري های ارثي، خون‌ريزي‌هاي داخلي و خارجي، كم‌خوني‌هاي دیگر و ديگر انگل‌هاي خوني. به اين منظور مي‌بايست آزمايشات كاملي از گربه صورت بگيرد تا به تشخيص دقيق رسيده شود. معمولاً به خاطر اينكه ابتلاء به FeLvز و FIV مي‌تواند موجب تشديد بسياري بشود حتماً مي‌بايست اقدام به انجام آزمايشات مربوطه انجام شوند.
 
درمان:
هدف از درمان بازگرداندن تعداد گلبول‌هاي قرمز به ميزان طبيعي و حذف باكتري از خون مي‌باشد. در مواردي كه گربه به فرم حاد بيماري مبتلاست ممكن است آن‌قدر كم‌خون شود كه احتياج به انتقال خون يا تركيبات شبيه به خون باشد. در صورت كم بودن مايعات بدن سرم درماني مي‌بايست انجام شود.
 
از دو نوع آنتي‌بيوتيك براي حذف و كنترل مايكوپلاسماها در گربه معمولاً استفاده مي‌شود. خانواده تتراسايكلين‌ها كه مؤثرترين دارو از اين خانواده داكسي سايكلين است و ديگري انروفلوكساسين. مصرف انروفلوكساسين در گربه مي‌تواند همراه با خطراتي از جمله كوري باشد به همين خاطر انتخاب اول دامپزشك معمولاً داكسي‌سايكلين خواهد بود. معمولاً از فرم تزريقي انروفلوكساسين وقتي استفاده مي‌شود كه صاحب گربه قادر به خوراندن داكسي سايكلين خوراكي به گربه نباشد. هركدام از داروها كه انتخاب مي‌شوند بايست براي حداقل 14 روز ادامه داده شوند. معمولاً بعد از خوراندن داكسي‌ سايكلين مقاديري آب به گربه مي‌بايست داده شود تا دچار مشكلات مري نگردد.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
در صورت درمان به موقع و مناسب و استفاده از آنتي‌بيوتيك گربه‌ها معمولاً مي‌توانند سلامت خود را به دست آورند. با اين وجود اغلب پس از درمان حیوان میتواند ناقل بدون علامت باقي مانده و ممكن است در موارد استرس (مثل آبستني) و يا ابتلاء به بيماري‌هاي ديگر (مثل سرطان، FIV، FeLv) دوباره بيماري عود كند. اگر گربه درمان نشود حيوان میتواند تلف شود اما در صورتي كه جان سالم به‌در ببرد علائم بيماري معمولاً 30-18 روز مي‌توانند باقي بمانند.
استفاده از داروهاي كورتيكواستروئيدي مثل بتامتازون، دگزامتازون و پردنيزولون مورد بحث مي‌باشد. به نظر مي‌رسد اگر درمان آنتي‌بيوتيكي به تنهايي جوابگو نبود دامپزشك ممكن است از اين نوع داروها استفاده نكند.
 
پيشگيري:
براي كهش خطر ابتلاء به اين بيماري گربه را مي‌بايست حتي‌المقدور در داخل محيط خانه نگاه داشت تا با ديگر گربه‌ها (مخصوصاً گربه‌هاي ولگرد و وحشي) جلوگيري شود. عقيم نمودن حيوان باعث كمتر شدن تمايلش به بيرون رفتن و پرسه‌زني مي‌شود. پيشگيري و كنترل از آلودگي به كك و كنه در گربه مي‌تواند در جلوگيري از انتقال بيماري بسيار مؤثر باشد.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

کتاب بیماری ها و مشکلات مهم سگ و گربه به زبان ساده، جلد دوم :امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ،تهران ،ایران

زمان انتشار: چهارشنبه 26 فروردين 1394 (9 سال قبل)
تعداد بازدید: ۲۴۴۲۸
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  mina 2 نفر پسندیدن
نظر:  در ایران که آزمایش PCR انجام نمیشود روش دقیق دیگری موجود است که با سایر بیماری های اشتباه گرفته نشود؟ در موارد حاد انتقال خون برای گربه (و بچه گربه) عملا انجام میشود یا صرفا بحث نظری میباشد؟ در صورت وجود دهنده سایر امکانات در کلینیک های ایران موجود است؟ منظور از سایر ترکیبات شبیه خون دقیقا چیست و آیا واقعا موثر واقع میشوند؟ ناقل بودن حیوان پس از درمان تا مدت معینی است یا مادام العمر میباشد؟ در ایران برای تشخیص FIV و Felv به جز کیت های مخصوص روش دقیق دیگری موجود است؟ خواهشمندم پاسخ را باذکر نام پاسخ دهنده و یا منبع مورد استفاده ثبت نمایید.
نام:  mina 1 نفر پسندیده
نظر:  با تشکر از توجه شما