با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

قارچ سطح پوست يا درماتوفيتوز كه به ان اصطلاحا كچلي قارچیمي گويند يك عفونت قارچی متداول در بین سگ ،گربه و انسان می باشد.


 

«تمام حقوق این مطالب متعلق به کلینیک دامپزشکی آران می‌باشد و هرگونه کپی برداری بدون استناد دقیق پیگرد قانونی دارد»
گربه های پارسی و هیمالیایی نسبت به دیگر نژادها بیشتر درمعرض خطر ابتلای به این بیماری قرار دارند چرا که موهای بلند بیشتر میتوانند گوریدگی پیدا کرده و نمدی شوند. سه قارچ درماتوفيتي متداول در سگ و گربه وجود دارد. ميكروسپوروم  كنيس ،مسري ترين نوع از قارچهاي درماتوفيتي میباشد که منبع ان معمولا گربه ها هستند. انتقال بیماری هم از طریق تماس مستقیم با حیوان الوده و هم از طریق تماس با وسایل و محیط الوده به گرد قارچ (اسپور)امکان پذیر است. این قارچ توانایی ورود به پوست سالم را ندارد و میبایست از زخم یا خراشی وارد پوست شود.
ضایعات حاصل بر روی پوست معمولا  می توانند به شکل  حلقوی يا سكه مانند در یک یا چند  قسمت بدن دیده شوند. سر،صورت ،داخل لاله گوش ،دست و پا متداول ترین مناطقی هستند که دچار این الودگی میشوند. برخی از مواقع قارچ ممکن است نواحی وسیعی از بدن را نیز درگیر کند. از نشانه های ديگر اين بیماری ميتوان به ايجاد جوشهاي كوچك ،سرخی ،دلمه ،زخم ،پوسته پوسته و يا تيره شدن پوست (اخری بیشتر در سگ ها) اشاره كرد. این ضایعات ممکن است خارش دار یا بدون خارش باشند. در بسیاری از موارد عفونت های فرصت طلب میکروبی نیز به این این عفونت اضافه شده و بیماری را تشدید میکنند.

 

 

علایم قارچ معمولا یک تا سه هفته پس ازالوده شدن پدیدار میشوند. درماتوفیت ها نشانه های بالینی بسیار متفاوتی ایجاد میکند. انها باعث سست شدن تار موها شده به طوري كه به راحتي انها ريزش پيدا کرده که اين ريزش اغلب سبب ايجاد كچلي موضعی میگردد

 

براي ريشه كن نمودن اين بيماري مي بايست تمام حيواناتی که با حیوان الوده زندگی میکنند را به طورهمزمان با هم  تحت درمان قرار داد. به طور کل باید گفت که روند پاسخ به درمان اهسته است و از چند هفته تا چند ماه میتواند طول بکشد. به همین خاطر نباید توقع داشت که با شروع درمان سریعا حیوان بهبود پیدا کند.علائم بهبودی معمولا 2-4 هفته پس از شروع درمان حاصل میشوند. درمان خود سه جنبه دارد: درمان عمومی مثل قرص های ضد قارچ ،درمان موضعی مثل کوتاه کردن مو و شامپوهای ضد قارچ و درمان محیط مثل پاکسازی محیط از الودگی قارچی.

«تمام حقوق این مطالب متعلق به کلینیک دامپزشکی آران می‌باشد و هرگونه کپی برداری بدون استناد دقیق پیگرد قانونی دارد»

با این که این قارچها بدن حیوانات را بیشتر ترجیح میدهند اما میتوانند به انسان نیز سرایت پیدا کرده و جز بیماریهای مشترک بین انسان وحیوان محسوب میشود. به همین خاطر رعایت بهداشت فردی نظیر استفاده از دستکش و شستن مرتب دست برای افراد در ارتباط با حیوانات الوده به قارچ ،ضروری میباشد.

 

 

کلیدواژه:کچلی قارچی ، درماتوفیتوز،  Dermatophyte

 

 

 

 

 

 

زمان انتشار: شنبه 10 آبان 1393 (9 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۳۳۶۵
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.