با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
بیماری های شایع قلب در سگ و گربه قسمت اول- نارسایی دریچه قلب
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
قلب یک عضو ماهیچه ای در بدن استکه با تپش خود باعث خونرسانی به تمام اعضا بدن می شود. خون حامل اکسیژن که اصطلاحا به ان خون تمییز می گویند از سمت قلب توسط شریان ها به سایر اندام های بدن رفته و خون حاوی دی اکسید کربن یا همان خون کثیف توسط رگ ها به طرف قلب باز می گردد. بنابراین به صورت مختصر می توان گفت عملکرد قلب رساندن خون اکسیژن دار به تمام بدن و بازگرداندن خون کثیف به طرف قلب و فرستادن آن برای اکسیژن گیری به شش می باشد. فقدان فعالیت قلب سبب عدم خون رسانی به مغز گشته ودیگر اعضا حیاتی بدن گشته که سبب مرگ حیوان می شود. به عضله تشکیل دهنده قلب میوکارد(Myocard)می گویند. قلب از 4 حفره توخالی تشکیل شده است که دو عدد بالایی را دهلیز راست و چپ و دو عدد پایینی را بطن راست و چپ می نامند. بین دهلیز راست و بطن راست دریچه ای بنام دریچه "سه لتی" و مابین دهلیز چپ و بطن چپ دریچه ای بنام "میترال" یا "دولتی "وجود دارد. به علت اینکه جریان خون در قلب باید یکطرفه باشد یعنی خون از دهلیز به بطن ریخته شود این دریچه ها نمی گذارند که در اثر فشار قوی بطن ها خون از بطن به دهلیزها (در جهت عکس جریان طبیعی) پس زده شود.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 خون کثیف از طریق دهلیز راست وارد قلب گشته از آنجا با باز شدن دریچه سه لتی به بطن راست ریخته و سپس برای اکسیژن گیری به طرف شش ها هدایت میشود. بطن چپ نسبت به بطن راست عضلات حجیم تری دارد و با پمپاژ اش می تواند خون را به تمام اعضا بدن فرستاده و اکسیژن رسایی نماید.
 تعداد ضربان قلب در هر دقیقه محاسبه میگردد که در سگ و گربه ها بسیار متغیر است. سگهای نژاد بزرگ 140-60 بار، سگهای بالغ 160-70 بار، سگهای نژاد کوچک و عروسکی تا 180 بار، توله سگها تا 220 بار و گربه ها 240-120 بار در دقیقه به طور طبیعی قلبشان می تپد. تعداد ضربان عادی قلب می بایست در خانه اندازه گیری شود چرا که حیوانات در مراکز دامپزشکی تحت استرس هستند و ضربان قلبشان بسیار زیادتر از حد طبیعی می تواند باشد. سگ و گربه ها نیز همانند انسان می توانند مبتلا به انواع و اقسام بیماری های قلبی چه مادرزادی و چه اکتسابی شوند.
تفاوت عمده بیماری های قلبی این حیوانات با انسان در این است که انها ندرتا دچار گرفتگی عروق خون رسان خود قلب(معروف به عروق تاجی یا کرونر)میشوند. حال اینکه در انسان سهم زیادی از امراض قلبی به خاطر گرفتگی عروق خود قلب است. از میان طیف وسیعی از بیماری هایی که قلب سگ و گربه را مبتلا می سازد ما به توضیح سه تا از شایع ترین این بیماری ها بسنده می کنیم.
1- نارسایی دریچه های قلب
Valvular insufficiency"
2- اتساع عضله قلب (بیشتر در سگ دیده میشود)
3- ضخیم شدن عضله قلب (بیشتر در گربه در گربه دیده میشود)
هر کدام از این بیماری ها می توانند باعث بزرگ شدن قلب و ایجاد نارسایی احتقانی قلب  congestive heart failure)) شوند.
 
نارسایی دریچه قلب:
 
همانطور که توضیح داده شد بین دهلیز و بطن دریچه هایی قرار گرفته اند که همانند یک درب یکطرفه فقط به یک سمت باز میشوند. در حالت طبیعی این دریچه ها اجازه خروج خون از دهلیز به بطن را می دهند. اگر این دریچه ها به هر دلیلی نظیر فرسودگی ،ضخیم شدن ،مشکلات مادرزادی و غیره  صدمه ببینند عملکرد اصلی شان که جلوگیری از پس زدن خون از بطن به طرف دهلیز است را از دست داده و اصطلاحاً نارسا می شوند. این نارسایی سبب می شود خون در هنگام انقباض از بطن به دهلیز پس بزند و بنابراین حرکت یکطرفه خون مختل گشته که بار اضافه ای را بر قلب تحمیل خواهد کرد.
این نوع بیماری بیشتر در سگهای نژاد کوچک درسنین میانسالی و پیری دیده می شود. احتمال مبتلا شدن سگهای نژاد بزرگ و گربه ها به نارسایی دریچه های قلب کم است.
بیشتر موارد دریچه دو لتی (بین دهلیز چپ و بطن چپ ) است که گرفتار این مشکلات میشود. علائم بیماری بسته به این که کدام دریچه قلب (دریچه دولتی یا سه لتی) مشکل دار باشد می توانند متفاوت باشند. اگر بیماری تحت درمان قرار نگیرد به مرور زمان می تواند باعث ناکارامدی قلب گشته و در نتیجه تجمع مایعات در ریه ها شود. به این حالت اصطلاحاً نارسایی احتقانی قلب یا آب آوردگی ریه می گویند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

در اوایل نشانه خاصی از وجود بیماری در حیوان دیده نمیشود. هرچه بیماری پیشرفت کند علائم بالینی به تدریج نمایان و اشکار می شوند. له له زدن بیش از حد و بی مورد، تنگی نفس یا تنفس سخت ،عدم تحمل فعالیت بدنی ،بی حالی و سستی ،سرفه و گهگاه غش ناگهانی می توانند از نشانه های این بیماری باشند. سرفه معمولاً شب ها شروع گشته و کم کم به روزها نیز کشیده میشود. هنگام افزایش فعالیت بدنی شدت سرفه و سایر علایم افزایش پیدا میکند. حالت اوغ زدن بعد از سرفه های پشت سرهم (معمولا بدون خلط ) نیز می تواند از دیگر نشانی های بیماری باشند. اگر سمت راست قلب درگیر شده باشد میتواند سبب تجمع مایعات در اطراف ریه یا در شکم شده که به ترتیب باعث سختی در تنفس و اتساع شکم می گردند.
معمولاً تشخیص اولیه بر مبنای شنیدن صدای اضافه در قلب توسط گوشیمعاینه داده می شود. سپس برای تشخیص دقیق تر و کنترل قلب از نظر وجود نامنظمی های غیرطبیعی  نوار قلب ECG)) از بیمار گرفته می شود. عکسبرداری از قلب می تواند بزرگ شدگی قلب و یا تجمع مایعات در حفرهای بدن را نشان دهد. اکو کاردیوگرافی بهترین وسیله برای کشف و تشخیص بیماری های دریچه ای قلب است که می تواند نارسایی دریچه ها و پس زدن خون را نشان دهد.

طول عمر و کیفیت زندگی حیوان مبتلا، بستگی به شدت صدمه وارد شده به دریچه ها و یا بسیاری از عوامل دیگر دارد. بسته به شدت بیماری درمان های متقاوتی نیز برای مبتلایان در نظر گرفته می شود.
 استفاده از داروهایی نظیر دیگوکسین(باعث افزایش برون ده قلب میشود) ،داروهای که باعث دفع مایعات اضافی بدن و کنترل نارسایی احتقائی قلب می شوند (داروهای افزایش دهنده میزان ادرار) ،داروهای کاهش دهنده فشار خون ،داروهای تنظیم کننده ریتم قلب ، داروهای کمکی تقویتی قلب (کارنیتین)به همراه فعالیت متعادل وکاهش نمک غذا از جمله مواردی هستند که دامپزشک بنابر صلاحدیدش می تواند هر کدام را به تنهایی یا چند تا را با هم را به برای درمان حیوان مبتلا در نظر بگیرد. تجمع مایعات در شکم و لاغری از علائم درگیر شدن سمت راست قلب می باشند. تخلیه منظم این مایعات معمولاً باعث افزایش عمر حیوان می گردد.
 با بهبود پیدا کردن تدریجی وضعیت بیمار، انجام فعالیت های سبک و ملایم مثل راه رفتن برای حیوان بسیار مفید خواهد بود. توجه داشته باشید به هیچ عنوان حیوان مبتلا به بیماری قلبی را وادار به انجام  فعالیت شدید بدنی و استرس زا قرار ندهید.
طول عمر قابل پیش بینی برای حیوان مبتلا به این بیماری بستگی به سن، وجود بیماری های همزمان دیگر و وضعیت جسمانی او خواهد داشت. طول عمر متوسط حیوانات مبتلا با انجام درمان و استفاده از رژیم غذایی مناسب  معمولاً 8 – 9 ماه بعد از شروع علائم نارسایی قلب میباشد. درمان های ذکر شده باعث افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی سگ یا گربه می گردند. با این حال این بیماری هیچگاه درمان نمیشود بلکه تنها تحت کنترل در می اید. علائم بیماری معمولاً پیشرفت کرده ولی میتوان با انجام درمان های متناسب سرعت روند پیشرفت را اهسته تر نمود. در حال حاضر امکان تعویض دریچه ها به وسیله جراحی برای سگ و گربه وجود ندارد.
کتاب بیماری ها و مشکلات مهم سگ و گربه به زبان ساده، جلد اول: امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ،تهران ،ایران
زمان انتشار: پنجشنبه 30 مرداد 1393 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۵۴۲۲
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.