با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

کوکسیدیوز موجودات بسیار ریزی هستند که تنها با میکروسکوپ قابل دیدن هستند. انگل کوکسیدیوز به روده ها رفته و باعٍث صدمه زدن به سلولهای سطحی پرزدار روده کوچک می شود و در نتیجه باعث ایجاد اسهال و سایر موارد شده. کوکسدیوز بیماری شایعی است در بین سگ ها و گربه هاست در تمام طول سال می تواند دیده شود. سگ و گربه های تازه از شیر گرفته شده یا آن دسته که در مراکز پر جمعیت نگهداری می شوند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 

انتقال بیماری

انگل از مدفوع حیوان آلوده دفع شده و اگر به صرت مستقیم در محیط توسط حیوان سالم خورده شود ، باعث آلودگی می گردد. راه دیگر انتقال خوردن حیوان آلوده (مثل موش) توسط سگ و گربه است. خوشبختانه کوکسیدیوز سگ و گربه به انسان منتقل نمی شود.

 

علائم بالینی

بسیاری از سگ و گربه های آلوده به این انگل هیچ نشانه بالینی ندارند. اسهال همراه با استفراغ یا بدون استفراغ معمولا از مهمترین علادم کوکسدیوز است. اسهال بد بو، خمیر مانند، شل و آبکی است، کاهش وزن و افزایش مختصر دمای بدن از دیگر علائم آن است. کوکسدیوز می تواند آن قدر حیوان را ضعیف سازد تا در نهایت باعث مرگ او شود. استرس های محیطی( مثل مسافرت، تغییر صاحب و...) می تواند این بیماری را تشدید کند.

تشخیص

کوکسیدیوز می بایست با انجام آزمایشات مختلف از ایر عفونت هایی که علائم شبیه به این بیماری را ایجاد می کنند تفریق داده شود. به همین دلیل دامپزشک ممکن است برای پی بردن به علت ایجاد اسهال آزمایشات تشخیصی دیگری به جز آزمایش مدفوع را لازم بداند.

درمان

با تایید وجود بیماری کوکسیدیوز، دامپزشک بسته به نوع، سن حیوان و در دسترس بودن دارو میتواند برای درمان از داروهایی همچون کوتریموکسازول یا سایر داروهای موثر بر این انگل استفاده نماید. بسته به نوع داروی مورد استفاده طول مدت درمان از 5-25 روز متفاوت است. اگر حیوان بیمار دچار مشکلاتی از قبیل کم آبی، بی حالی و ضعف باشد ممکن است لازم باشد تحت درمان های حمایتی ( مثل سرم درمانی و سایر درمان ها) قرار می گیرد.

زمان انتشار: دوشنبه 20 مرداد 1393 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۱۱۷۵
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.