با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
يكي از حياتي ترين اقدامات براي حفظ بهداشت وسلامت حيوانات،مسواك زدن دندانهایشان  است.مسواك زدن باعث كاهش بوي بد دهان شده بعلاوه با  جلوگيري ازایجاد بيماري هاي دهان ودندان که اكثرا دردناك اند از ایجاد دیگر بیماری ها دربدن نیز ممانعت میکند.
 بر خلاف تصور بسياری از شما،اگر مسواك زدن از سنين کم شروع شود،انجامش کاری بسيار راحتی خواهد بود.لازم به ذکر است که فقط دندان هاي فك بالا و سطحئ خارجي آنها احتياج به مسواک زدن دارند.
 
مسئوليت حفظ بهداشت دهان و دندان حيوانتان با شماست. با  مسواك زدن از تجمع لايه هاي نازك ،لزج و چسبنده که به آنها " پلاك  دندان"می گويند (مخلوطی از باكتريها، بزاق و خرده هاي غذا ) جلوگيري ميشود.اگراين پلاك ها بر روي دندان و لثه باقي بمانند باعث تشكيل جرم دندان میشوند.جرم دندان دقیقا همان لایه زردی است که بر روي دندان هاي حيوان مشاهده ميكنيد.اين جرمهامحل اصلي تجمع باكتري ها هستند . فعاليت  باكتري های داخل جرمها باعث تخريب بافت لثه و دندان ها ميشود.نكته مهم اين است كه جرم دندانها بامسواک زدن از بين نميرود بنابراين بهترين روش جلوگيري از تشكيل جرم جلوگيري از تشكيل پلاكبه وسیله مسواك زدن است.
 وسايل مورد نياز براي مسواك زدن :
 
·         مسواك مخصوص سگ و گربه يا مسواك كودكان به برس نرم
·         خمير دندان مخصوص سگ وگربه
 
 
توجه داشته باشيد خمير دندان سگ و گربه از نظر تركيبات با خمير دندان انساني متفاوت اند به همین خاطر هيچگاه نباید از خميردندان انسانی براي مسواك زدن حيوان استفاده شود . حيوان قادر به خارج ساختن وتف کردن خمير دندان به بيرون از دهان خود نيست و آن را خواهد بلعيد . این میتواند باعث مسمومیت در کوتاه یا بلند مدت شود. از به كار بردن جوش شيرين يا آب اكسيژنه به عنوان خمير دندان پرهيز كنيد .اگر خمير دندان حيواني در دسترس نبود، فقط خود عمل مسواك زدن كافي است. خمير دندان هاي سگ وگربه داراي اسانس هايي هستند كه باعث خوشمزگي آن شده و حیوان را  تشویق به مسواك کردن مي کند . اين نوع خمير دندان ها عمل پاك كنندگي  خمیردندانهاي انساني را ندارند.
مسواك زدن مي بايست به صورت روزانه يا حداقل 3 بار در هفته ودر هردفعه  حداقل برای ده ثانیه انجام شود.
v      روش مسواك زدن:
ابتدا بايد حيوان را با عمل مكانيكي مسواك زدن آشنا كنيد.براي اين كار بهتر است يك انگشت خود را در داخل ماده اي خوش مزه (مثل مايع تن ماهي براي گربه يا پنير براي سگ ) فرو برده بعد به صورت تدريجي حالت مسواك زدن را بر روي دندان با انگشت خود تقليد نماييد.اين كار را براي 2-3 روز انجام داده سپس به جاي انگشت از مسواك استفاده نماييد.حیوان راابتدا با مسواک اشنا کنید .بگذارید ان را بو کند .خمیر دندان مخصوص را روی مسواک زده یا مسواک را داخل یک ماده خوراکی خوشمزه بزنید سپس انرا به لب و دندان هاي جلو تماس داده و به تدريج در طي چند روز تمام دندان هاي بالا را مسواك بزنيد.مسواك مي بايست با زاويه 45 درجه با لثه قرار گرفته و از بالا به پايين بر روی سطح بیرونی دندان رانده شود. هر چه سن حيوان  كمتر  باشد  زودتر به مسواك عادت مي كند. بعد از مسواك کردن به حيوان يك تشويقي خوشمزه داده واو را ناز و نوازش كنيد. بهترين زمان مسواك کردن ،عصرها بين ساعت 5-8 مي باشد،چرا كه در اين زمان سگ وگربه ها اكثرا ارام تراند.
سگ وگربه هایي كه به صورت مرت ببراي آنها مسواك  زده میشود، دهان و دنداني سالم خواهند داشت، شاداب تر و طول عمرشان زيادتر مي شود.
براي مسواك زدن بهتر است از دستكش پلاستيكي استفاده کنید و بعد از ان دست هایتان را  بشویید. به ياد داشته باشيد كه هر چه نژاد سگ كوچكتر باشد بيماريهاي دندان و لثه در آنها شايع تر خواهد بود بنابراين مسواك کردن دندانها در این نژادها از اهميت بيشتري برخوردار است   

تهیه :امیررضا عامری نایینی
.
زمان انتشار: جمعه 21 مرداد 1390 (13 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۷۹۹
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.