با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 

چرا سگ و گربه را نباید شتشو دهیم ؟

1.      اولین علت این است که تا آنجا که من مطالعه کردم در کتب موثق علمی پوست و مو سگ و گربه هیچ اشاره و یا فصلی از کتاب به اجباری بودن  شستشوی سگ و گربه اشاره نکرده است .  

2.      در طبیعت سگ و گربه به حمام نمی روند و از شامپو استفاده نمی کنند . گهگاهی در صورت دسترسی ممکن است در برکه آبی به تن بزنند نه اینکه با شامپو خود را بشویند.

3.      شامپو ها خاصیت چرب بری دارند و چربی پوست سد دفاعی و محافظتی بدن می باشد . با استفاده از شامپو این چربی از بین میرود و سبب نفوذ مواد آلرژی زا ، میکروب و قارچ به داخل پوست میشود. در تحقیقات ثابت شده صدمه به پوست میتواند سبب ورود قارچ به پوست و ایجاد بیماری شود. همچنین بیماری های حساسیتی پوست در حیواناتی که زیاد شستشو میشوند بیشتر دیده میشود.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
4.      شستشو باعث ایجاد ناراحتی و استرس در برخی از سگ ها و بیشتر گربه ها می شود . سگ ها اغلب آب تنی را دوست دارند اما شستشو و حمام کردن با شامپو برای اکثریت گربه ها بسیار عذاب آور است. بسیاری از گربه ها از خیس شدن بیزار هستند  و شستشو انها راعصبی و خشن میتواند بکند و این امکان اسیب رساندن به خود یا انسان را افزایش میدهد. استرس حاصل از شستشو میتواند باعث کاهش ایمنی بدن و ایجاد بیماری شود. به نظرمن به زور شستشو و حمام کردن حیوان میتواند مصداق حیوان آزاری و شکنجه برای برخی سگ و گربه ها محسوب شود.

5.      شستشو سبب کاهش دمای بدن مخصوصا در توله سگ ها و بچه گربه ها میشود و این کاهش دما میتواند سبب فعال شدن برخی از ویروسها ، کاهش حرکات روده و فلجی گوارشی منجر شود.

6.      شستشو میتواند باعث ورود اب و شامپو داخل گوش و یا چشم ها شود که باعث تحریک ، ملتهب شدن و ایجاد حساسیت و عفونت در گوش و چشم حیوان می گردد .
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.

7.      شستشو فقط زمانی میبایست انجام شود که دامپزشک در بیماری یا موردی خاص آن را صلاح بداند (به عنوان مثال در بیماری قارچ پوست یا عفونت های پوستی) . در این موارد نیز باید شرایط محیطی مهیا باشد و حیوان بعد از شستشو به خوبی خشک شود و گرم نگاه داشته شود. سر و صورت حیوان شسته نشود و قبل از شستشو داخل گوش ها با پنبه اغشته به وازلین پر شود و در چشمها پماد محافظ زده شود تا از نفوذ اب و مواد شوینده به این اعضا جلوگیری شود.

به جای شستشو حیوان را به شانه زدن و برس کشیدن عادت دهید . میتوانید بعد از بیرون رفتن دست و پای سگ را با آب خالی بشویید و در صورت کثیف شدن نقطه ای از بدن آن قسمت را با دستمال پارچه ای مرطوب آغشته به آب تمیز کنید .
نویسنده : دکتر امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ، تهران ایران . اردیبهشت 1400


 

زمان انتشار: سه شنبه 07 ارديبهشت 1400 (3 سال قبل)
تعداد بازدید: ۴۲۴۷
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.