با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
رفتار تغذیه ای در گربه ها ( قسمت دوم)
چه مواردی باعث شکل گیری رفتار گربه میشود؟
 
احتمالاً مهمترین جنبه رفتار شکار و تغذیه گربه و در واقع رفتار به طور کلی ، این است که در درجه اول توسط عوامل محیطی و درونی تنظیم می شود و نه با تعامل اجتماعی. وقتی گربه در قلمرو خود قرار دارد ، الگوهای رفتاری آن تحت تأثیر فعالیت گربه های دیگر مثل شکار ، تغذیه و نگهداری از خود (نظافت ، استراحت) که همه فعالیتهای انفرادی به حساب می ایند، قرار نمیگیرد. عوامل محیطی ، مانند سطح نور و نوع پوشش گیاهی ، اطلاعاتی را فراهم می کنند که گربه را قادر می سازد تا پیش بینی کند چه موقع طعمه در دسترس خواهد بود. تصمیم شکار پس از آن به وضعیت جسمی گربه و توازن وضعیتهای انگیزشی درونی اش (به عنوان مثال انگیزه حفظ خود در برابر یافتن یک همسر یا شکار طعمه) بستگی دارد.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
گربه های آزاد ، تمایل دارند روال زمانی و مکانی شخصی کاملاً سفت و سخت در شکار ، تغذیه ، رفتار قلمروطلبانه و خودمراقبتی ایجاد کنند . یکی از دلایل این امر اینست که برخلاف سگها ، گربه ها مکانیزم های رفتاری خاصی برای تنظیم درگیری درمورد منابع مشترک را ندارند.
درعوض ، آنها برای جدا نگه داشتن خود از یکدیگر از علائم رایحه ای (مانند علامت گذاری با ادرار و پنجه کشیدن به سطوح) و سیگنال های حفظ فاصله (مثلاً تغییرات شکل بدن برای تهدید، تماس چشمی و ایجاد سر و صدا)استفاده می کنند. گربه ها به طور داوطلبانه در مناطقی که منابع مازاد پناهگاه و غذا وجود دارد می توانند کلونی تشکیل دهند ، اما این به معنی همکاری از نوعی نیست که در زندگی گروهی سگ ها دیده می شود. در عوض ، این نشان دهنده افزایش سطح تحمل اجتماعی انها می باشد که اعضای چنین گروه هایی از آن برخوردارند. گربه هایی که این تحمل اجتماعی را می پذیرند می توانند با همزیستی از استفاده منطقه پر از طعمه (غذا) و سرپناه کافی با هم دیگر کنار بیایند. در حالی که گربه هایی که فاقد این  تحمل اجتماعی هستند (منزوی اند) هرگز زندگی در چنین گروه هایی را انتخاب نمی کنند. این ترکیبی از فردگرایی و جامعه پذیری ، گونه های گربه را قادر می سازد تا در طیف گسترده ای از محیط زندگی کنند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
چگونه گربه ها به راحتی با زندگی خانگی سازگار می شوند؟
 
این مقاله با در نظر گرفتن این ایده که تهیه غذا از جنبه های مهم مراقبت از افراد است ، آغاز شد. انواع قرارداد های اجتماعی این مسئله را بیان میکنند که عموما از دریافت کننده غذا انتظار می رود به گونه ای نشان دهد که نیازهای آنها برآورده شده (ابراز تشکر) است. در بعضی از فرهنگ ها رسم است كه مقدار ناچیزی از غذا را در لبه بشقاب باقی بگذارند ، تا به میزبان نشان دهند غذای انها شکم را پر کرده و رضایت بخش هم  بوده است. در بعضی فرهنگ های دیگر می بایست تمام ظرف غذا خورده شود و پس از اتمام غذا آروغ بلند زده شود. در هر صورت ، مصرف گواه رضایت است و معمولاً سگها از غذا دادن بسیار خوشحال میشوند و از این هنجار اجتماعی تبعیت میکنند.
 
 
از آن طرف گربه ها بیشتر به عنوان یک توقف برای سوخت گیری بین سایر فعالیت ها به غذا نگاه می کنند. تغذیه از اهمیت اجتماعی برخوردار نیست و گربه ها اغلب بعد از پر شدن ظرف غذا  فقط مقداری از غذا را خورده و سپس میروند. صاحبان گربه شاید این عمل را نشان از نارضایتی گربه از غذا تفسیر كنند لذا ممكن است به اشتباه، خود را موظف به ارائه غذاهای جذاب و جذاب تر كنند. به خودی خود ، این ممکن است یک مسئله مهم نباشد ، اما در بعضی موارد می تواند منجر به تغذیه بیش از حد گربه و اضافه وزن و چاقی منتهی شود واز طرف دیگر می تواند سبب آزرده خاطر شدن صاحب حیوان از این رفتار گربه گردد( که یک رفتار کاملا طبیعی است).
 
 
مشکل جدی تر زمان و در دسترس بودن وعده های غذایی گربه است. گربه دوست دارد غذا در طی یک دوره 24 ساعته در دسترسش باشد. دادن غذا دو یا سه بار در روز برای این حیوان مناسب نیست چراکه در این صورت زمان هایی وجود خواهد داشت که گربه به غذا دسترسی نداشته باشد که  گربه این را دوست ندارد.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
گربه های که وعده ای غذا داده میشوند به خاطر اینکه فکر میکنند غذا محدود است بیش از انچه لازم دارند میخورند. به این ترتیب سعی میکنند با این الگوی تغذیه سازگار شوند ، که ممکن است برای آنها ناراحت کننده باشد. اوضاع در خانواده های چند گربه ای که گربه ها در آنها ظروف غذایی مشترک دارند بدتر است ، زیرا این منجر به صف بستن گربه ها برای غذا می شود. برای درک این موضوع باید تصور کنید که به جای اینکه هر روز صبحانه ، ناهار و شام بخورید ، یک یا دو وعده غذایی را به صورت تصادفی یک یا دو بار در هفته در اختیار شما قرار دهند که ان را هم باید با سایر افرادی که به همان اندازه گرسنه هستند سهیم شده و سهم خود را از غذا دریافت کنید. این نوع تغذیه برای گربه میتواند به همان اندازه بد باشد. عموما صاحب حیوان در زمان های مهم که گربه ها در بیشترین فعالیت خود قرار داشته و یا نیاز به غذا دارند(به عنوان مثال ، سحرگاه و غروب) ، نیز در خواب یا غایب می باشند.
 
 
جدا از یک زمان بندی تغذیه نامناسب ، وعده ای غذا دادن  سبب میشود که گربه روتین زندگی خود را وابسته به صاحبش کند. گربه ها  به روالهای عادی خود به سختی عادت میکنند. لذا اگر صاحب حیوان در شرایطی غیر از روتین زندگی اش عمل کند این می تواند سبب ایجاد استرس غیرقابل پیش بینی برای گربه گردد.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
برای اثبات این مسئله که چقدر می تواند مهم باشد ، حداقل دو مطالعه به اهمیت روتین و قابل پیش بینی بودن در زندگی گربه ها پرداخته اند. هر دو دریافتند که یک الگوی نامنظم تغذیه ، روشنایی ، گرمایش ، تمیز کردن و تماس های اجتماعی منجر به افزایش رفتارهای مرتبط با استرس می شود. در یک مطالعه که گربه ها را در معرض روال غیرقابل پیش بینی قرار داده است ، گزارش شده است که کورتیزول ادرار افزایش یافته ، باعث کاهش رفتار اکتشافی و افزایش الگوهای برانگیختگی و پنهان شدن گشته است. یک مطالعه دیگر نشان داد که یک روال به طور مشابه مختل شده در گربه ها منجر به افزایش 60 درصدی دفع ادرار در خارج از جای خاک و افزایش تقریباً ده برابری دفع مدفوع در خارج از جای مخصوص گشته  است. جدای از غذا  گربه ها عموما تحت تاثیر تغییرات ناگهانی و غیرقابل اجتناب از طرف صاحب در نورپردازی ، گرمایش ، وجود تحریک و تماس با انسان را تجربه می کنند.
 

هنگامی که یک گربه در خارج از جای خاکش ادرار یا مدفوع میکند ، ممکن است صاحب حیوان به دنبال تغییر مهم  یا استرس زای قابل توجهی باشد و ان عامل را نیز پیدا نکند. غافل از اینکه انجام ندادن یک مورد روتین کوچک روزانه هم میتواند باعث ایجاد استرس در گربه شود. در این فقدان کلی پیش بینی زیست محیطی بین انسان و گربه، احتمالاً مهمترین جنبه ای که میتواند برای گربه بسیار پر اهمیت باشد موضوع تغذیه است.چرا که تغذیه حوزه ای است که در آن نیاز های انسان و گربه با هم دیگر بسیار ناسازگار می باشد. رسیدگی به این موضوع ساده ترین کار برای رفع مشکل است . در بسیاری از موارد درگیری بین گربه ها و دفع نابجا در خانه، کلید اصلی حله مشکل دادن اجازه دسترسی آزاد به منبع غذایی برای گربه یا گربه ها در تمامی زمان ها می باشد .با این وجود ، در نظر گرفتن محل مناسب قرار گرفتن ظروف غذا در داخل خانه نیز حائز اهمیت است.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
صاحبان آنها اغلب نگران دسترسی ازاد به مواد غذایی هستند ، زیرا فرض می کنند این امر منجر به چاقی خواهد شد. در بیشتر موارد مادامی که دسترسی به غذا از طریق ظروف سخت خور(ظروفی که گربه نمی تواند تند تند از ان غذا بخورد) و یا اسباب بازی های غذا دهنده تغذیه شوند و پروتین غذایشان کافی باشد، این مسئله موضوعیت ندارد بلکه باعث کاهش مصرف مواد غذایی نیز می شود. به نظر می رسد که گربه ها برای برآوردن نیاز به پروتئین ، غذا می خورند و تا زمانی که غذای خود را به اندازه کافی آهسته مصرف کنند تا به آنها اجازه دهند به احساس سیری برسند ، تمایلی به مصرف بیش از حد غذا ندارند. اگرچه گربه های داخل خانه به دلیل عدم فعالیت ،بیشتر در معرض خطر چاقی هستند. این مشکل را می توان با فراهم کردن محیطی سرگرم کننده تر ، همراه با کنترل مناسب نوع مواد غذایی (استفاده از غذای رژیمی) کنترل نمود.
 
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
با فراهم کردن دسترسی آزاد به مواد غذایی با استفاده از غذا خوری های مناسب ، می توانیم یک تجربه تغذیه طبیعی تر را برای گربه ها فراهم کنیم که باعث کاهش استرس و سرخوردگی می شود. با این حال ، ممکن است صاحبان با این غذا خوری ها احساس راحتی نکنند چرا که باعث میشود ان احساس لذت غذا دادن به گربه را تجربه نکنند. یکی از راه حل هایی که هم صاحب و هم گربه را برآورده می کند ، تهیه غذا از طریق «بازی های شکار» است. به عنوان مثال ، بازی کردن با اسباب بازی هایی که همراه با بازی کردن با انها غذا نیز به گربه داده شود. میتوان پری را به نخ بست و ان را به پشت مبلمان کشید . گربه به تدریج از طریق دنباله شکار رفتن پیشرفت می کند تا اینکه با یک غذای خوشمزه پنهان شده در پشت مبل بازی به پایان برسد.
ترجمه: دکتر امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ،بورد تخصصی بیماری های داخلی دام های کوچک
ویرایش: خانم نیکا رییس روحانی و خانم مهتا سپاهی
12 فروردین1399



زمان انتشار: سه شنبه 12 فروردين 1399 (4 سال قبل)
تعداد بازدید: ۳۵۳۳
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.