با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.   
 
گال یا جرب سارکوپتسی يك بيماري پوستي به شدت خارش زاست كه توسط يك جانور بند پاي انگلي از گروه مایت (Mite) یا هیره ايجاد مي شود.اين انگل شباهت زيادي به كنه دارد اما بسيار كوچكتر از كنه مي باشد به طوري كه با چشم غير مسلح(بدون ميكروسكوپ) ديده نميشوند.
گال در سگ:
مایت ساركوپتس اسكابي (Sarcobtes Scabies)در سگ باعث ايجاد اين بيماري مي شود.اين انگل اغلب سگ ها را در گير ميكند اما ميتواند به انسان و گربه نيز انتقال پيدا كند . مایت ساركوپتس در سطح يا داخل لايه شاخي پوست سگ وارد شده و با حفر تونل در پوست در آنجا زندگي و تخم ريزي مي نمايد.اين جرب باعث خارش شديد حيوان شده و به اين علت به آن جرب خارشي نيز مي گويند.ساركوپتس بيشتر موارد از طريق تماس مستقيم سگ آلوده به حيوان سالم انتقال پيدا كرده و بعد از گذشت حدود 3 هفته علايم بيماري در حيوان آلوده شده پديدار مي شود.اين انگل خارج از بدن تنها مي تواند براي مدت 2 روز زنده بماند .به نظر مي رسد علت خارش ايجاد يك حالت آلرژيك بدن به اين انگلها باشد چرا كه حتي تعداد كمي از اين جربها در پوستنیز مي تواند موجب خارش شديد در كل بدن شده و خارش اغلب حتي چند روز تا چند هفته بعد از درمان نيز مي تواند ادامه پيدا كند.
گال در گربه:
 
بیماری گال یا جرب  گربه در اثر يك نوع مایت به نام نو توادرس كتي (Notoedres cati) كه هم خانواده ساركوپتس در سگها است ايجاد مي شود.عموما اين نوع مایت فقط گربه ها را در گير مي كنند و ندرتا مي تواند به انسان يا سگها انتقال پيدا كنند. اين بيماري بيشتر در گربه هايي كه دسترسي به بيرون از خانه دارند مخصوصا انهایی که در مناطقي با آب و هواي گرم و مرطوب زندگی میکنند ،ديده مي شود .تشخيص گال در سگ و گربه اغلب با گرفتن نمونه و تراشيدن پوست به صورت سطحي صورت مي پذيرد.
دامپزشك با برسي موارد تراشيده شده از روي پوست در زير ميكروسكوپ و با ديدن انگل نا بالغ ،بالغ يا تخم انگل تشخيص خود را قطعي مي كند.معمولا اين نمونه برداري بدون درد است و جواب آن همان روز مشخص مي شود.
با اين حال در نمونه برداري از پوست ،تنها در 50درصد موارد ميتوان جرب را در زير ميكروسكوپ ديد .به همین خاطر بهتر است براي هرچه دقيق تر شدن آزمايش چندين نمونه از مناطق مختلف بدن گرفته شود تا شانس پيدا كردن مایت نيز يبشتر شود.بعضي وقتها دامپزشك موفق به پيدا كردن انگل نمي شود اما به خاطر اينكه علايم بيماري به شدت به وجود جرب اشاره ميكند (مثل خارش شديد در مناطق تيپيك بدن) وي شروع به درمان بيماري مي كند.روشي با دقت 80درصد در سگها وجود دارد كه با ماليدن لاله گوش بر روي هم دیگر ،حيوان مبتلا به گال سريعا سعی به خاراندن گوش با پاهايش ميكند.اين رفلكس به نام رفلكس پدال نام گذاري شده و مي تواند در صورت مثبت بودن تا حدود زيادي دلالت بر وجود اين بيماري باشد.
گهگاه به علت اينكه سگ محلهاي خارش دار را لیسیده و گاز گاز مي زند،ميتواند انگل را ببلعد و انگل در آزمايش مدفوع نيز ديده شود.در آمريكا و اروپا آزمايش خون مخصوص براي تشخيص اين مایت وجود دارد.این بیماری در ایران بسیار شایع است و در سال موارد زیادی از این بیماری به کلینیک دامپزشکی آران ارجاع میشوند.
گال در سگ معمولا مناطقي از بدن را درگير ميكند كه موي كمتري داشته باشند مثل لبه لاله هاي گوش ،سر آرنج،قوزك پا و زير سينه و شكم.با گذشت زمان و عدم درمان ،بيماري مي تواند تمام بدن سگ را نيز در گير كند.جوشهاي ريز قرمز رنگ كه با گذشت زمان تبديل به كبره زرد رنگ مي شود از اولين علايم بيماري است.خاراندن حيوان باعث ريزش مو ،ضخيم شدن و تيره تر شدن رنگ پوست مي شود.هر چه خارش بيشتر ادامه پيدا كند پوست خراش های بیشتری پيدا كرده و زخم مي شود.اين زخمهاي حاصل از خاراندن راه ورود میکروبها را راحت کرده وزخم در  اثر ورود ميكروب مي توانند عفونت پیدا کرده و باعث تورم غدد لنفاوي آن منطقه شوند.این عفونت باعث تشديد خارش گشته و باعث بدتر شدن اوضاع مي شود.
در گربه ها، خارش شديد علامت اصلي ابتلا به گال است .گوشها، سر و گردن بيشترين جاهايي هستند كه مي توانند به گال دچار شوند.اين انگل مي تواند دست ها ،قوزك پا و دم گربه را نيز درگير كند.در صورت ادامه بيماري وعدم درمان جرب مي تواند تمام بدن را مبتلا سازد.جوش ،كبره بستن زرد رنگ، پوسته پوسته شدن،ريزش مو،ضخيم شدن پوست از ديگر علايم اين بيماري ميتواند باشد.
درمان:
درمانهاي مختلفي بنابر دسترسي به انواع دارو وجود دارد.در چندين سال گذشته داروهاي ايمن بسيار زيادي براي از بين بردن گال در دسترس قرار گرفته است .از دارو هاي بسيار مطمئن و ايمن براي ريشه كن نمودن اين بيماري مي توان به سلامستين(Selamestin) با نام تجاري Revolution يا موكسي دكتين (Moxidectin)با نام تجاري Advantage  كه به صورت موضعي بر روي پوست حيوان استفاده ميشود نام برد.متاسفانه در ايران اين داروها به راحتي در دسترس نبوده و با اينكه استفاده از داروهاي ايورمكتين زياد ايمن نيست و حتي در بعضي از نژادها منع مصرف دارد،براي دامپزشك چاره اي جزاستفاده از اين دارو باقي نمي گذارد.تزريق ايرومكتين به صورت زير پوستي هر هفته يا دو هفته يكبار براي 3-4 درمان تجويز مي شود.براي كاهش شدت خارش مي توان از دارو هاي كورتن دار(مثل دگزامتازون يا پردنيزولون)به صورت مدت كوتاه استفاده شود.در صورت وجود زخم و عفونت مي بايست دامپزشك از آنتي بيوتيكهايي مثل سفازولين استفاده نمايد.به علت اينكه انگل به مدت كمي در محيط ميتواند زنده بماند معمولا لازم نيست براي پاكسازي محيط خانه از حشره كشهاي خانگي استفاده شود.بهتر است جاي خواب و محلهايي كه سگ بيشتر در آنجا سپري ميكند نيز به خوبي شستشو شوند.گال سگ مي تواند به طور موقت به انسان انتقال پيدا کرده که  ناحيه دور كمر و روي دستان را درگير ميكند.علايم مبتلا شدن به گال در انسان شامل جوشهاي قرمز رنگ كه خارش دارند ،مي باشد. در صورت ابتلا به پزشک خود مراجعه نمایید.
کتاب بیماری ها و مشکلات مهم سگ و گربه به زبان ساده، جلد اول: امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ،تهران ،ایران
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.   
زمان انتشار: جمعه 18 فروردين 1391 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۷۴۳۸
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  م ک 8 نفر پسندیدن
نظر:  سلام یک سوال دارم من در محل کارم یک مرغ مینا هست که یک روز آنرا در محوطه کارگاه آزاد گذاشته بودند. من متوجه شدم که مبتلا به گال شدم. آیا علت آن میتونه وجود اون پرنده در محیط باشه؟
نام:  نسرين خواجه 25 نفر پسندیدن
نظر:  با درود و احترام ممنون از شما براى توضيح كامل بيمارى جرب در حيوانات خانگى، متاسفانه سگ ما جرب گرفتند و خارش زيادى داره حيوونى خيلى اذيت مى شه مى خواستم بپرسم ايشالا خوب مى شه؟ و چقدر زمان مى بره،؟ ممنونم از شما
نام:  علی جعفذی مذهب 22 نفر پسندیدن
نظر:  با درود من سگی نر اشپیتز تریری به سن تقریبی دو هفنه از مکانی نامناسب خریداری کردم . سگی رو در طول یک ماه تقریبا 5 نوبت برای ویزیت های مختلف به دامپزشکی های معتبر بردم .... در یک هفته آخر شدت خارش به اوج خودش رسید به اندازه ای که موهای بدن شروع به ریختن کرد . در نهایت با نمونه گیری بیماری گال یا جرب از قارچ نقریق داده شد و امروز روز چهارم بستری شدن سگ در کلینیک می باشد .... سوال اصلی و دقدقه اصلی من این هست که امید به بهبود این سگ داشته باشم یا نه ، علی رغم تمام هزینه ای که داره انجام میشه !! فقط نجات این توله برام مهم . لطفا من رو بی جواب نگذارید . ممنون
نام:  محمدتقی نژاد 12 نفر پسندیدن
نظر:  بسیارعالی بود لطفا نام داروهای موردنیاز برای درمان راازکجا تهیه کنم تا به امروزدویست هزارتومان دکترش ازمن گرفت هنوز خوب نشده
نام:  خرید ممبر تلگرام 5 نفر پسندیدن
نظر:  ممنون از سایت خوبتون
نام:  شهرزاد 7 نفر پسندیدن
نظر:  من به بچه گربه ی یه هفته ای دارم و کف پاهاش به یک دفعه پوست پوست شد و نمی تونه خوب راه بره خواهش میکنم بگید چیکار کنم