با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

چرا بعضی از سگ ها مدفوع می خورند ؟

سوالات زیادی در مورد مدفوع خوردن سگ ها به سایت کلینیک دامپزشکی آران ارسال میشود.بر ان شدیم که چند خطی کوتاه در مورد این عادت که موجب نگرانی صاحبان سگ ها میشود بنویسیم.

بر خلاف تصور خوردن مدفوع در سگ ها همیشه به خاطر کمبود مواد معدنی یا غذایی نیست و این کار علل زیر بنایی زیادی دارد که در ادامه یک به یک به انها میپردازیم.

علل مدفوع خواری:

1-رفتار غریزی مادر:

  • در چند هفته اول به دنیا امدن توله ها معمولا مادر با لیسیدن مقعد فضولات توله ها را می خورد تا با این کار باعث تحریک دفع توله ها شود و همچنیین باعث تمییز نگاه داشتن توله ها و لانه اش گردد.این عمل مادر معمولا تا هنگامی که توله ها به یاد گیری خود به خود دفعشان ادامه میدهند.

2-.رفتارهای کاوشگرانه  (کنجکاوی سگ):

  • توله های جوان از تمام حس های خود برای درک محیط اطراف خود استفاده می کنند یکی از این کارها که به مزاق ما انسانها خوش نمیاید همین چشیدن مدفوع است که کاملا از روی کنجکاوی است.
  • این عمل بیشتر در توله هایی دیده میشود که مدت زیادی در پرورشگاه و جدا از دنیای خارج نگهداری میشوند.این کار جز روند کشف دنیای اطرافشان است
  • در معرض قرار گرفتن با دی اکسی کولیک میتواند باعث رشد عصبی شود.این ماده در مدفوع به مقادیر زیادی وجود دارد و گمان میرود مدفوع خواری اثر مثبتی بر رشد عصبی توله داشته باشد.

3-ترجیح غذایی:

  • با این که برای انسانها درکش بسیار سخت است اما سگها ذاتا ممکن است مدفوع خوردن را به خاطر بو و مزه و قوامش  بسیار دوست داشته باشند.مخصوصا اگر مدفوع مصرفی متعلق به گربه باشد.

4-گرسنگی :

  • سگهای مبتلا به پر خوری (بدون علت یا اولیه) ممکن است برای سیر کردن خود  مدفوع بخورند.
  • سگهای مبتلا به سو جذب (سگهایی که مبتلا به نارسایی لوزالمعده یا بیماری های روده ) هستند ممکن است مدفوع بخورند
  • سگهایی که غذای کافی و متعادل دریافت نمیکنند ( مثل اسکلت مرغ و اشغال گوشت و....) برای تامین کالری خود مجبور به مدفوع خواری میشوند.

5-جلب توجه:

  • خوردن مدفوع توسط سگ معمولا باعث واکنش صاحبش میشود .این جلب توجه کافی است که سگ را دوباره تشویق به انجام این کار بکند، حتی اگر توجه صاحبش از نوع تنبیه باشد.

6-رفتارهای مرتبط به اضطراب سگ:

  • مدفوع خواری ممکن است قسمتی از رفتار هایی باشد که سگ بخواهد با این کارش بر اضطرابش فایق اید.

همین طور که ملاحضه میکنید مدفوع خواری در سگ علل مختلف دارد .پس خواهش میکنیم تا حیوان خود را در حالت خوردن مدفوع دیدید او را تنبیه نکنید بلکه حواسش را به چیز دیگری پرت کنید .ضمنا از دادن مولتی ویتامین یا اهن خودداری کرده و سعی به کشف علت نمایید یا به دامپزشک مراجعه کنید.

 

تهیه :امیررضا عامری نایینی
زمان انتشار: دوشنبه 05 دي 1390 (12 سال قبل)
تعداد بازدید: ۸۸۹۵
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  صفورا 1 نفر پسندیده
نظر:  سلام من يه سگ تيبتن ٦ ماهه دارم با توجه به اينكه خونه ما ويلايي و بزرگ هست بعد از تلاشهاي بسيار تونستم كمي دستشويي كردنش رو محدود كنم اما هنوز يكي دو جا به خصوص توي ايوان و حياط مدفوع ميكنه و زمان مدفوعش هم قبلا تقريبا هميشه نيم ساعت بعد از غذاش بود ولي به تازگي تنظيمش به هم خورده و حتي به دو ساعت بعد از غذا هم ميرسه ممنون ميشم اگر در اين مورد راهنمايي كنين اگر اين مشكل حل نشه مادرم با اينكه اين كوچولو رو دوست داره اما نميتونه تحملش كنه و مجبور ميشم بفروشمش،
نام:  Hossein 1 نفر پسندیده
نظر:  با سلام سگ من اشتیاق زیادی به لیس زدن الت سگهای دیگر دار مشکل چیست ؟
نام:  پریسا الهی 2 نفر پسندیدن
نظر:  سلام توله ی من یک ماهشه امرو مدفوعشو خورد بااینکه تغذیش کامله و میدونم از گرسنگی نیس....چجوری عادتش بدم نخوره؟لطفا کمکم کنید