با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
گوله مویی گربه ها
دفع گوله مویی (توپ مو)  در گربه ها به صورت گهگاه و بعد اوغ زدن دیده میشود . با اینکه برخی بر این نظر هستند که این حالت  یک مورد کاملا طبیعی محسوب میشود اما دفع پی در پی گوله مویی میتواند نشان دهنده وجود مشکل در گربه باشد. گربه ها به صورت طبیعی مقدار مویی که از طریق لیسیدن خود میخورند را از طریق مدفوع دفع میکنند لذا تشکیل  گوله مویی مکرر و بالا آوردن ان میبایست یک مورد غیر طبیعی محسوب شود و برای پی بردن به عامل اصلی به دامپزشک مراجعه گردد.
برخی بیماری ها سبب بیش از حد لیسیدن و خود تیماری در گربه ها میشود. هر چه حیوان خود را بیشتر بلیسد موی بیشتری وارد دستگاه گوارش گربه میشود بنابراین احتما ایجاد گوله مویی نیز افزایش میابد.
در این مطلب به مشکلاتی که میتوانند از علل زیربنایی ایجاد گوله مویی در گربه ها باشند اشاره میکنم
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
1-بیماری های پوستی
هر بیماری پوستی که سبب خارش شود میتواند لسیدن مو در گربه را افزایش دهد. توجه داشته باشید گربه ها مثل انسان نمیتوانند با دست هایشان خودرا بخارانند لذا برای رفع خارش از لیسیدن استفاده میکنند.
آلودگی به کک ، جرب ، قارچ و یا بیماری های حساسیتی میتوانند از شایعترین بیماری های خارش دار در گربه ها باشند.
2- درد های اسکلتی- عضلانی
مشکلات اسکلتی عضلانی مثل التهاب مفاصل میتوانند باعث ایجاد درد شوند که گربه برای کاهش درد شروع به لیسیدن محل میکند.
3- درد مجاری ادراری
سنگ های ادراری، عفونت های باکتریایی یا بدون علت مثانه و دیگر مجاری ادراری نیز میتواند سبب ایجاد درد و ناراحتی در گربه شوند.
4- درد در ناحیه شکمی
آلودگی به انگل های گوارشی( مثل کرم آسکاریس) ،التهاب روده ویا معده ، التهاب صفرا و یا کیسه صفرا ، سنگ های مجاری صفراوی میتواند باعث درد در ناحیه شکمی بشوند.
5- استرس یا مشکلات رفتاری یا وسواس گونه
عدم غنی بودن محیط زندگی گربه به طوریکه حوصله حیوان سر رود و محرکی برای ایجاد انگیزه بازی و کنجکاوی وجود نداشته باشد نیز سبب میشود حیوان بیش از حد خود را بلیسد . در مواردی وجود استرس هایی نظیر آوردن یک گربه دیگر، کثیف بودن جای خاک ، اسباب کشی یا تغییر دکوراسیون خانه نیز میتواند باعث ایجاد استرس در گربه شود. حیوان برای اینکه به تشویش خود غلبه کند به رفتار های تکرار شونده مثل لیسیدن خود دست میزند.
6- مشکلات حرکتی در دستگاه گوارش
هر گونه مشکلی که باعث کاهش یا توقف حرکت دستگاه گوارش شود نیز میتواند به ایجاد گوله مویی در گربه ها کمک کند. التهاب نای، گشاد شدن نای، توی هم رفتگی روده ها ، جسم خارجی ، فلجی روده ، سرطان و انگل های گوارشی از علل شایع اختلال در حرکات دستگاه گوارش میباشند.
کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
تهیه و تنظیم : امیررضا عامری نایینی ،دامپزشک ، بورد تخصصی بیماریهای داخلی دامهای کوچک، کلینیک دامپزشکی آران ، جلد سوم کتاب بیماری ها و مشکلات شایع  سگ و گربه به زبان ساده

زمان انتشار: پنجشنبه 27 دي 1397 (5 سال قبل)
تعداد بازدید: ۵۹۸۷
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.