با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف



اول دی ماه در دانشگاه تهران به نشست خدمات اطلاعاتی در دامپزشکی دعوت بودیم. به نظر می آید این نشست اولین گردهمایی با موضوع اختصاصی منابع و خدمات اطلاعات سلامت حیوانات در ایران است. برگزار کننده این مراسم آزمایشگاه اطلاع رسانی دانشگاه تهران، به مدیریت دکتر نادر نقشینه، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، و به مناسبت یادبود استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی این دانشگاه، دکتر رضا نقشینه بود. مدیر نشست، خانم نیلوفر صلح‌جو دستیار پژوهشی این آزمایشگاه، که چند سالی است در حوزه کتابداری دامپزشکی و پژوهش های اطلاعات سلامت حیوانات فعال هستند، پژوهش خود با موضوع تجویز اطلاعات در مراکز دامپزشکی را بین سال های 95-96 در کلینیک آران اجرا کرده بودند و نتایج آن را در مجلات تخصصی منتشر کردند (در مقالات قبلی ما می توانید درباره این پژوهش بخوانید). اما در این نشست با بیانی ساده تر و برای آشنایی دو جامعه که شاید تاکنون با یکدیگر غریب بودند، یعنی دامپزشکان و متخصصان اطلاعات، مشارکت کنندگانی از ایران و خارج تجربه های خود را بیان کردند.



جلسه با سخنرانی ارسالی خانم ویکی کرافت، استاد بازنشسته کتابخانه اطلاعات سلامت حیوانات دانشگاه ایالتی واشنگتون آغاز شد. او از تجربه چهل ساله خود به عنوان مدیر این کتابخانه گفت و چگونه  تخصص اطلاعات سلامت حیوانات در آمریکا از 1968 به رسمیت شناخته شد  و به تدریج توانست تمام کتابداران دامپزشکی دور دنیا را گردهم آورد تا بهتر بتوانند به دانشجویان دامپزشکی، اساتید، دامپزشکان و صاحبان حیوانات کمک کنند. 



خانم نیلوفر صلح جو از رفتارهای اطلاعاتی صاحبان حیوانات گفت که چگونه در اینترنت جستجو می کنند. او توضیح داد که پیوند عاطفی صاحبان با سگ و گربه شان، ارتباط مراجعه کنندگان با دامپزشک شان و سواد سلامت صاحبان چگونه با رفتارهای اطلاعاتی آنها در ارتباط است.



 ادامه جلسه  با ارائۀ آن ویرا، کتابدار کتابخانه دامپزشکی  دانشگاه تنسی (آمریکا) همراه بود. او از خدمات جالبی که در این کتابخانه به دامپزشکان ارائه می شود توضیح داد. خدمات دامپزشکی مبتنی بر شواهد با کمک دو نرم افزار وت استریم و وت کامپنیون. و انواع راهنما هایی که در عصر اطلاعات نادرست و انفجار اطلاعاتی برای دامپزشکان ارزش رقابتی می آفرینند. این سیستم ها می توانند تمام اطلاعات موجود درباره یک پرسش دامپزشکی را جمع آوری کند، تحلیل کرده و خلاصه بهترین نتایج را خلاصه کرده و به سوال دامپزشک پاسخ دهد.



در ادامه جلسه، از مدیر و دامپزشک کلینیک آران،  دکتر امیر رضا عامری نائینی، دعوت شد تا از تجربه های خود درباره آموزش و مشاوره به صاحبان حیوانات خانگی بگوید. او توضیح داد که چگونه از طریق برگه های آموزشی و وبسایت آران تلاش کرده است باورهای اشتباه درباره برخی درمان های نادرست و شیوه های نگهداری از حیوانات را تغییر دهد. چگونه سعی کرده است اطلاعات دست اول  معتبر و علمی را با زبانی ساده به دست مراجعان برساند.



در پایان به مشاهدۀ  مصاحبه خانم صلح جو با دکتر زویی بلشا، دامپزشک و محقق در زمینه فرآیندهای تصمیم گیری در درمان حیوانات، نشستیم. خانم بلشا دبیر کمیته آموزش مستمر انجمن جهانی دامپزشکان حیوانات کوچک است. این سخنرانی نکات قابل توجه بسیاری هم برای دامپزشکان و هم برای صاحبان حیوانات داشت. او توضیح می دهد چگونه  دکتر گوگل و دکتر فیس بوک صاحبان حیوانات خانگی را به گرفتن تصمیمات نادرست در زمینه درمان حیوان شان هدایت می کند. چگونه باورهای اشتباه از طریق  جنبش های مانند مخالفت با واکسیناسیون حیوانات یا دادن غذای خام به سگ و گربه از طریق گروه های مجازی میان صاحبان حیوانات ناگهان فراگیر می شود. و در نهایت یک دامپزشک چگونه می تواند به خوبی به مراجعه کننده اش مشاوره دهد تا او را دچار اضافه بار اطلاعاتی نکند. همچنین مثال های خیلی جالبی درباره همکاری خودش با متخصصان اطلاعات تعریف می‌کند. به قول دکتر بلشا: " دامپزشک ها نمی دانند کتابدارن چه مهارت های فوق لعاده ای در جستجوی سیتماتیک و بازیابی اطلاعات دارند! باید همکاری هایی بین ما شکل بگیرد تا بفهمیم متخصصان اطلاعات چگونه می توانند به حرفه و آموزش دامپزشکی کمک کنند. "

این جلسه با بخش پرسش و پاسخ و گفتگوهایی از سوی سایر مشارکت کنندگان، از جمله  کتابداران پزشکی، دامپزشک ها،  اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه تهران، کتابداران دانشکده دامپزشکی، و معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سایر علاقمندان، به پایان رسید.


امیدواریم در سال های آینده منابع، وبسایت ها و خدماتی اطلاعاتی  معتبر تر و روزآمدتر و با دسترس‌پذیری بهتری در اختیار دامپزشکان، و  صاحبان حیوانات خانگی قرار گیرد. به نقل از انجمن انفورماتیک دامپزشکی  "اطلاعات بهتر، حیوانات سالم تر"!

اگر علامند هستید بیشتر درباره این برنامه بخوانید به وبسایت آزمایشگاه اطلاع رسانی دانشگاه تهران مراجعه کنید.

فیلم هایی از این نشست را می توانید در آپارات  مشاهده کنید. و عکس های بیشتر از این نشست در وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران قابل مشاهده است.


زمان انتشار: سه شنبه 18 دي 1397 (5 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۲۷۳
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.