با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
فواید نگهداری حیوانات برای انسان


 
پرورش کودک همراه با حیوانات خانگی می تواند منجر به فواید بسیاری شود؛ با این حال، داشتن یک حیوان خانگی در خانواده همیشه آسان نیست، چرا که مشکلات و مسئولیت های بسیاری به همراه دارد و خانواده ها همیشه دانش کافی برای نگهداری حیوانات و مدیریت روابط کودکان با حیوان خانگی را ندارند.
در بسیاری از پژوهش‌ها تاثیر پیوند انسان و حیوان بر سلامت هر دوی آنها بررسی شده است. برای نمونه ایجاد حس همدردی و مسئولیت‌پذیری درکودکانی که حیوانات خانگی دارند (در پژوهش ملسون و ملسون در سال 2009)[1]، تاثیر مثبت حیوانات خانگی در کاهش اضطراب و مشکلات مربوط به خواب، حیوانات آموزش دیده‌ای که خدمات مخصوصی برای کمک به معلولین ارائه می‌دهند و روابط اجتماعی آنان را تسهیل می‌کنند (در تحقیق ولز در سال2009 )[2]؛ رابطه با حیوانات خانگی می‌تواند در مواجهه با مشکلات عاطفی شدید همچون داغداری از دست دادن عزیز، افزایش عمر و امید به زندگی در افراد مسن و تنها، و آرامش پس از درمان سرطان سودمند باشند (در پژوهش مک نیکولاس و همکاران در سال 2005)[3]؛ و بالاخره تحقیقات نشان داده‌ است که افراد حیوانات خانگی‌شان را عضوی از خانواده یا به عنوان دوستی صمیمی  تلقی می‌کنند.
به طور کلی، کودکان حیوانات خانگی را بسیار دوست دارند. با این حال، همچنان پژوهشهای بسیاری دربارۀ اثرات مفید حیوانات خانگی بر سلامت جسمی، روحی و اجتماعی و رشد کودکان اجرا می شود. در پژوهش هیرشنهاسر و همکاران در سال 2017 ارتباط کودکان با حیوان خانگی و الگوهای ارتباطی کودکان در سنین مختلف با حیوانات بررسی شده است. نتایج آنها حاکی از آن است که روابط کودکان کم سن با حیواناتی مثل سگ و گربه عمیق تر است و هر چه سن آنها بیشتر می شود توانایی برقراری ارتباط صمیمی با سایر حیوانات مثل موش و ایگوانا را نیز پیدا می کنند. از نظر جنسیتی دختران نسبت به پسران ارتباطات قوی تری با حیوانات خانگی خود گزارش می کنند. علاوه بر آن، کودکان بدون خواهر و برادر نیز وابستگی بیشتری به حیوانات خانگی شان دارند[4].
در سال 2017، روسو و همکارانش نشان دادند که حضور حیوانات خانگی خزدار مثل سگ و گربه برای حفاظت و ایمن شدن نوزادان در برابر بیماری های آتوپیک، حساسیت غذایی و بیماری متابولیک موثر است. همچنین، نگهداری حیوان خانگی با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در نوزادان در ارتباط است[5]. این موضوع پیش از این در تحقیق ون متیوس و ورسلی در سال 2010 در میان کودکانی که در روستا و مزرعه زندگی می کنند نیز ثابت شده بود و زیرا ارتباط بیشتر آنها با حیوانات مزرعه موجب افزایش ایمنی بدن شان شده و کمتر به آسم و حساسیت های آلرژیک مبتلا می شوند[6].
در پژوهشی دیگری توسط گیردتس و دیگران در سال 2015 تاثیر نگهداری حیوان خانگی در سنین اولیه زندگی کودکان بر میزان درک و رشد علمی آنها در سنین دبستان به خصوص در دروس تجربی بررسی شده است و در نهایت نشان دادند که تجربیاتی چون نگهداری از حیوان خانگی می تواند به توسعه دانش کودکان و خلاقیت آنها در درس زیست شناسی کمک کند[7].
در نتیجه، مزایای اجتماعی شناسایی شده نگهداری حیوانات در تحقیقات برای انسان شامل: ایجاد حس همبستگی، وفاداری، اعتماد به نفس و برقراری ارتباط با افراد در محیط های جدید و حس مسئولیت پذیری است. در مقابل  باید به برخی معایب نگهداری حیوان خانگی نیز اشاره کرد مانند ناراحتی ناشی از مرگ حیوان خانگی، نارضایتی از دردسرها و مسئولیت هایی که  حیوان خانگی به همراه دارد، و نگرانی در مورد سلامتی و ایمنی حیوان خانگی. اما همیشه مزایای نگهداری و ارتباط با حیوانات برای تمام اعضای خانواده بیشتر از مسائل و مشکلات آن خواهد بود.


تهیه و گرداوری: دکتر امیر رضا عامری نائینی و نیلوفر صلح جو


[1] Melson, G. F., &Melson, L. G. (2009). Why the wild things are: Animals in the lives of children. Harvard University Press.

[2] Wells, D. L. (2009). The effects of animals on human health and well‐being. Journal of Social Issues65(3), 523-543.

[3] McNicholas, J., Gilbey, A., Rennie, A., Ahmedzai, S.,dono, J., ormerod, E. (2005). Pet ownership and human health: a brief review of evidence and issues. B.M.J. 331: 1252-1254.

[4] Hirschenhauser, K., Meichel, Y., Schmalzer, S., & Beetz, A. M. (2017). Children Love Their Pets: Do Relationships between Children and Pets Co-vary with Taxonomic Order, Gender, and Age?. Anthrozoös, 30(3), 441-456.
 
[5] Russo, N., Vergnano, D., Bergero, D., & Prola, L. (2017). Small Pilot Survey on Parents’ Perception of the Relationship between Children and Pets. Veterinary sciences4(4), 52.
 
[6] Von Mutius, E., & Vercelli, D. (2010). Farm living: effects on childhood asthma and allergy. Nature Reviews Immunology10(12), 861.
 
[7] Geerdts, M. S., Van de Walle, G. A., & LoBue, V. (2015). Daily animal exposure and children’s biological concepts. Journal of experimental child psychology130, 132-146.
زمان انتشار: دوشنبه 16 بهمن 1396 (6 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۴۹۶
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.