با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
پنج تکنیک برای مراقبت از دهان و دندان سگ و گربه در خانه
 
روش هایی کارامد برای صاحبان حیوانات خانگی تا در خانه از سلامت دندان های سگ و گربه مراقبت کنند. پلاک‌های دندانی میتواند ظرف 24 ساعت پس از تمیز کردن سطح دندان را فرا گیرند. مراقبت های دندانی در منزل می تواند از التهاب و پیشرفت بیماری های لثه و دندان جلوگیری کند.
 
1.       مسواک زدن: ، موثرترین دفاع در برابر پلاک های دندان مسواک زدن منظم و مرتب است. اما تنها حدود یک درصد از مشتریان روزانه دندان های حیوانات خانگی شان را مسواک می زنند.حداقل سه بار در هفته مسواک زدن برای حفظ سلامت دهان و دندان حیوان توصیه می شود، اما برای حیواناتی که به مشکلات دهان و دندان مبتلا هستند باید هر روز مسواک زد. (روش آموزش مسواک زدن برای سگ و گربه را در وبسایت کلینیک دامپزشکی آران مطالعه کنید).
 
2.       استفاده از ضد عفونی کننده ها: کلرهگزیدین یک آنتی سپتیک است که برای حفظ سلامت دهان سگ و گربه و کنترل تشکیل پلاک ها استفاده می شود. مهمترین عیب این محلول طعم نامناسب آن است که مخصوصا برای گربه‌ها آزاردهنده است و مصرف زیاد کلرهگزیدین می تواند دندان ها را لکه دار کند.
 
3.       غذاها و تشویقی های خوراکی مخصوص دندان (اصطلاحا دندانی): محصولات خوراکی متعددی (از جمله غذای خشک حیوانات یا تشویقی های خوراکی جویدنی) در دسترس هستند که هدف آنها کاهش بیماری های دندانی در سگ ها و گربه ها است اما بسیاری از آنها خیلی موثر نیستند. ارزیابی دقیق محصولات و توجه به پیشنهادات دامپزشکان دربارۀ محصولات برند های متفاوت بسیار مهم است. انجمن بهداشت دهان و دندان دامپزشکی (VOHC)، گروهی از دندانپزشکان دامپزشکی هستند محصولا متفاوت را طی فرآِند تحقیقانتی ارزیابی کرده و نتایج آن را برای عموم در دسترس قرار می دهند. پس این منایع ارزشمندی برای تشخیص محصولات با کیفیت می باشد.
 
4.       روکش‌های محافظ کنندۀ دندان: در حال حاضر دو روکش دندانی در بازار جهانی وجود دارد. یکی از  محصولات باعث تغییر بار الکترواستاتیک دندان ها شده و با ایجاد یک سطح ضدآّ بر روی دندان های حیوان شده که مانع از تشکیل پلاک ها می شود. نمونه از این محصول OraVet است که در ایران به صورت گسترده در دسترس نیست و مانند یک خمیر ژله ای روی دندان های حیوان توسط صاحب مالیده می شود.
 
5.       مواد افزودنی به آّب: این روش که نسبتا در ایران و جهان جدید است محصولاتی است بی بو و بی مزه که در ظرف آب حیوان حل می شود.  و حیوان با نوشیدن آّ از آن استفاده می کند.
 
مراقبت های خانگی از دهان دندان مسئله  مهمی است که اغلب نادیده گرفته می شود. این وظیفه دامپزشکان است که به صاحبان حیوانات دربارۀ نگهداری و سلامت حیوان شان در خانه آموزش دهند. اگر چه گزینه های متعددی در دسترس است، اما تا کنون مسواک زدن بهترین روش شناخته شده می باشد.
 
منبع
 Niemiec B N. Top 5 Tools & Techniques for Oral Home Care. Clinicians brief, January 2015.
زمان انتشار: دوشنبه 08 آبان 1396 (6 سال قبل)
تعداد بازدید: ۶۳۰۰
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.