با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف
سوالات متداول دربارۀ جرب گوش یا اتودکتس در حیوانات خانگی

شاید دربارۀ جرب گوش شنیده باشید، انگل نسبتا شایعی در سگ ها و گربه ها به خصوص در مکان هایی که به صورت دست جمعی نگهداری می شوند مانند پت شپ هاست. البته عفونت گوش و بوی بد آن ممکن است ناشی از باکتری یا قارچ نیز باشد.
جرب گوش چیست؟
جرب‌های گوش موجودات انگلی کوچکی هستند که شبیه به عکنبوت میکروسکوپی هستند. جرب می تواند به سختی دیده شود .به شکل یک نقطه سفید با چشم غیر مسلح، البته معمولا ابتلا به اتودکتس با تجهیزات مخصوص معاینه گوش و یا بررسی  یک نمونه از ترشحات گوش ( که معمولا به رنگ قهوه ای یا سیاه می باشند) در زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود.
چرخه زندگی جرب گوش چگونه است؟

این انگل در سطح پوست کانال گوش زندگی می کند، هر از گاهی بر روی صورت و سر و سایر مناطق میزبان خود ظاهر می شوند اما چون علاقه زیادی به داخل گوش علایم تقریبا همیش در کامال گوش دیده می شود. لاروهای (بچه انگل ها) از تخم خارج شده حدودا یک هفته از روغن پوست تغذیه می کند و سپس پوس اندازی می کنند و آماده جفت گیری می شوند. پس از جفتگیری تخم ریزی خواهند کرد. انگل های بالغ حدود دو ماه  بر روی بدن زندگی می کنند و موم گوش و روغن پوست تغذیه می نمایند.
در بیشتر موارد این انگل در گربه ها دیده می شود اما سگ ها نیز می توانند به این انگل آلوده شوند.
 
چگونه سگ و گربه به جرب گوش مبتلا می شوند؟
جرب ها به راحتی از یک میزبان به میزبان دگیری با تماس فیزیکی انتقال می یابند. بنابر این گربه هایی که به بیرون از خانه دسترسی دارند بیشتر ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.بنابر این،  وقتی یکی از حیوانات خود را به دلیل ابتلا به اتودکتس درمان می کنید باید درمان را برای تمام حیوانات خانه نیز اقدام گردد. البته در مواردی نیز دیده شده که این انگل توانایی زندگی در خارج از بدن را به مدت کوتاه دارد و در جایی که سگ یا گربه مبتلا قبلا زندگی می کردند اگر حیوان جدیدی سه تا چهار روز وارد آن محیط شود می تواند مبتلا به این انگل شود.
 
عدم توجه به جرب گوش یا اتودکتس چه مشکلاتی به همراه خواهد داشت ؟
این انگل ها می توانند عفونت های گوش بسیار تحریک کننده ای ایجاد کنند. همچنین می تواند مشکلات و عفونت های پوستی به همراه داشته باشند. این انگل ها می توانند سبب خارش گوش بشوند یا نشوند. در بیشتر موارد صاحب حیوان خود متوجه وجود این انگل نمی شود و دامپزشک با معاینه دقیق می تواند به وجود این انگل پی ببرد. گاهی نیز خارش های بی حد و اندازه سبب می شود حیوان را به دامپزشکی ببرند. در مواردی عفونت های حاصل از این انگل می توانند باعث پاره شدن پرده گوش و سبب ابتلای حیوان به عفونت های گوش میانی و داخلی گردد که عواقب جبران ناپذریری مثل کری دائمی یا عفونت یا التهاب مغز شود.
اتودکتس چگون درمان می شود؟

درمان این بیماری دو بخش دارد یک بخش در مرکز دامپزشکی انجام می شود که شامل شستشوی گوش به وسیله مایع شستشوی گوش است. در برخی موارد این درمان زیر بیهوشی یا با آرامبخش صورت می گیرد.
بخش دوم آن رسیدگی به گوش در خانه و توسط صاحب حیوان است. یعنی آنکه درمان به صورت موضعی یا به صورت عمومی انجام می شود. از آنجا که این انگل باعث مستعد شدن گوش به رشد عوامل قارچی یا عفونت های باکتریایی می شود، بنابراین از داروه های ضدقارچی و یا آنتی بیوتیک هایی به صورت قطره های گوشی استفاده می شود.
در موراد دیگر از قطره های روغنی استفاده شده که در مجراهای تنفس شان وارد شده و باعث خفه شدن جرب می شود . همچنین این قطره ها باعث نرم شدن موم گوش و تخلیۀ راحت آن می شوند.
از آنجا که این جرب روی پوست هم میتواند زندگی کند و درون گوش هم دیده می شود، بنابر این هم به صورت موضعی و هم به طور کامل تمام بدن حیوان باید مورد درمان قرار گیرد. قطره هایی وجود دارند که حاوی داروهای ضدانگلهای خارجی (کک و کنه و جرب) مثل Advocateکه آن را پشت گردن و یا بین دو کتف حیوان میریزند این دارو وارد پوست و خون شده و از طریق گردش خون عمومی به تمام بدن میرود و اثرش را از این طریق در تمام بدن میگذارد.
در برخی مواد ممکن است داخل گوش از داروهای ضدجرب استفاده شود ولی این موارد باید با احتیاط انجام شود. زیرا استفاده از آنها در صورت پارگی گوش می تواند باعث عوارض عصبی یا التهاب گوش میانی شود (مثل کج شدن سر، تکان خوردن چشم در سرجای خود و غش کردن). داروهای ضدجرب در زمان تشخیص تجویز می شود و سپس بنا به نوع دارو به فاصله 10-14 روزه برای 2-3 بار   تکرار می شوند.
آمیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران. تهران و ایران
زمان انتشار: دوشنبه 23 مرداد 1396 (7 سال قبل)
تعداد بازدید: ۲۹۳۸۰
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.