با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

چگونه حیوان خانگی جدید را به سگ و گربه مان معرفی کنیم؟

در مقاله های قبلی کلینیک دامپزشکی آران دربارۀ چگونگی معرفی نوزاد تازه متولد شده خانواده به سگ و گربه تان مفصل صحبت کرده بودیم. (برای خواندن مقاله امنیت کودک و حیوان خانگی مان  کلیک کنید) این بار می خواهیم دربارۀ اولین ملاقات  حیوان خانگی جدید با هم صحبت کنیم. اصول کار را در یک جمله می توان خلاصه کرد: "حیوانات را به تدریج با هم آشنا کنید!".


حتی با ادب ترین و مهربان‌ترین حیوانات خانگی نیز در مقابل قبول کردن حیوانی جدید ممکن است رفتارهای غیر منتظره ای بروز دهند. حیوان جدید را تدریجی و با تحت نظارت معرفی کنید. بهتر است حیوانات را در کودکی با هم آشنا کنید. بچه گربه ها و توله سگ ها به راحتی یکدیگر را می پذیرد. حتی اگر حیوان تان بالغ شده است باز هم می توانید حیوانی جدید را به او معرفی کنید و به خانه ببرید البته با در نظر گرفتن نکات زیر. حیوانات عقیم شده بهتر یکدیگر را می پذیرند. برای مثال دو گربه نر بالغ هرگز نمی توانند در یک خانه با هم زندگی کنند. اما در صورتی که هر دو را عقیم کنید بهتر یکدیگر را می پذیرند. پس بهتر از پیش از معرفی حیوانات به هم، حتما عقیم شوند.

برای انتخاب حیوان خانگی جدید حتما با دامپزشک یا افراد متخصص مشورت کنید. مثلا برخی از حیوانات در ارتباط با دیگر هم نوعانشان بسیار خشن یا قلمروطلب هستند. برای معرفی حیوانات باهم باید از قبل آماده باشید!
ابتدا حیوان جدید را با سگ یا گربه تان رو به رو نکنید بلکه عروسک یا وسیله ای از حیوان جدید را به خانه ببرید و به سگ یا گبه تان اجازه دهید تا هر چقدر می خواهد آن را ببوید. حتی می توانید دستمالی به دهان حیوان جدید مالیده (از سلامتی حیوان اطمینان حاصل کنید) تا بوی او را بگیرد و برای معرفی به خانه ببرید تا حیوان خانگی تان با بوی حیوان جدید آشنا شود و سپس به او یک تشویقی لذیذ بدهید. همین کار را برای حیوان جدید انجام دهید تا با بوی حیوان شما آشنا شود.
در مرحلۀ بعدی می توانید حیوان جدید را به خانه برده، اما در اتاقی جداگانه بگذارید. یعنی هر حیوان در یک اتاق نگهداری شود. وقتی حیوان جدید را نوازش کردید و بوی او را گرفتید، به اتاق حیوان دیگر بروید و او را ناز کنید و اجازه دهید دستتان را ببوید و سپس به او تشویقی لذیذی بدهید (همین کار را بالعکس نیز انجام دهید).
سپس می توانید در اتاق ها را باز کنید و اجازه دهید حیوانات یکدیگر را ببینند. اجازه ندهید به هم نزدیک شوند. بعد از دیدن یکدیگر دوباره در را ببندید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. اگر حیوانات آرام بودند و برخورد خشونت آمیزی انجام ندادند، حالا می توانید اجازه دهید تا به یکدیگر نزدیک شوند و همدیگر را ببویند و بیشتر آشنا شوند.
در هر مرحله اگر متوجه رفتاری غیر عادی و پرخاش شدید حتما یک مرحله به عقب برگردید و مراحل را دوباره تکرار کنید.
با این حال ممکن است حیوانات بدون طی کردن این مراحل نیز به راحتی یکدیگر را بپذیرند (بستگی و نوع به نژاد حیوان دارد)، ولی اگر در طی معرفی اولیه رفتار خشونت آمیزی بروز دهند، کینه شان به دل یکدیگر می افتد و دوست کردن‌شان کاری بسیار مشکتر خواهد بود. پس بهتر است همانطور که گفتیم تدریجی عمل کنید.
سگ ها معمولا حیواناتی اجتماعی هستند. سگ هایی که از بچگی با سگ ها یا گربه های دیگر بزرگ شده باشند معمولا از حیوان جدید نمی ترسند و او را می پذیرند. اما سگ هایی که فقط با انسان بزرگ شده اند و در کودکی و حیوانات دیگر را ندیدند، معمولا از حیوان جدید می ترسند.
گربه ها را حیواناتی غیر اجتماعی تصور می کنند، اما گربه ها هم دوست دارند با حیوانات دیگر (گربه یا سگ) زندگی کنند. می توانند حیوانات جدید را بپذیرند، شاید گاهی تنهایی هم دلشان بخواهد! تا زمانی که غذای کافی برای همه حیوانات وجود داشته باشد، عموما گربه حیوان جدید را می پذیرد.

 


 

تولید شده در روابط عمومی کلینیک دامپزشکی آران

مورد تایید متخصصان کلینیک دامپزشکی آران

تمام حقوق این متن متعلق به کلینیک دامپزشکی آران است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر ماخذ پیگرد قانونی دارد.

زمان انتشار: چهارشنبه 22 دي 1395 (7 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۱۴۵۹
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.