با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 

                

 

 

چگونگي اندازه گرفتن دماي بدن سگ وگربه :

اندازه گيري دماي بدن حيوان يك عمل بسيار مهم در تشخيص وضعيت حيوان است.شما نيز مي توانيد به راحتي در خانه اين عمل را با كمي احتياط انجام دهيد . توجه داشته باشيد دماي بدن سگ و گربه با انسان متفاوت بوده و بالاتر است .دماي طبيعي سگ و گربه عموما بين 8/37 الي 2/39 درجه سانتي گراد مي باشد و معمولا در موارد استراحت اگر دماي حيوان بالاتر از 4/39بود به عنوان تب محسوب مي شود. دماي حرارت بالاي 5/41 درجه مي تواند باعث از كار افتادگي هميشگي بعضي از ارگان هاي بدن و حتي مرگ شود .اين ميزان بالا رفتن دما معمولا در موارد گرمازدگي يا افزايش بيش از حد فعاليت بدني ايجاد مي شود تا تب حقيقي مثلا در اثر عفونت.

درجه های مقعدي دقيق ترين نوع دما سنج ها مي باشند .بعضي  دما سنج هاي داخل گوشي نيز در بازار وجود دارند اما دقت آن ها به اندازه  انواع داخل مقعدي نيست .

وسايل مورد نياز شامل يك دما سنج داخل مقعدي (ديجيتال ترجيحا)،يك مقدار وازلين يا پماد لیز کننده و يك عدد ساعت.

توصيه ما اين است كه اگر فكر مي كنيد حيوان در برابر اندازه گيري دما مقاومت مي كند ، اين كار را به زور انجام نداده وبه دامپزشكتان مراجعه كنيد.

براي اندازه گيري دما در حيوانات آرام معمولا يك نفر كافي است اما در حيوانات جوان و هيجان زده يك نفر مي بايست حيوان را مقيد و يا حواسش را پرت كرده و نفر دیگر دما سنج را داخل منفذ مقعد نمايد .

اگر از انواع درجه داخل مقعدي ديجيتال استفاده مي كنيد ديگر احتياج به زمان گيري نداريد چرا كه آن ها خود به صورت اتوماتيك با زدن بوق زمان لازم براي دما گيري را اعلام مي كنند .اگر از دما سنج طبي جيوه اي(شيشه اي) استفاده   مي كنيد احتياط لازم را به عمل آورده تا حيوان به يكباره نچرخد تا باعث شود دما سنج بشكند .

كمي از ماده ليز كننده (وازلين يا لوبركيانت ) بر درجه ماليده به طوري كه اطراف سر درجه به طور کامل بپوشانده شود .سپس با دست ديگر دم حيوان را به طرف بالا برده تا مقعد مشخص شود . اگر موهاي اطراف مقعد بلند بود و ااجازه نمي داد كه منفذ ديده شود مي توانيد كمي اطراف را با آب خيس نموده تا مو هاي اطراف بخوابند . درجه را با حركات چرخشي ريز به صورت تدريجي وارد منفذ مقعد كرده تا سر درجه به طور كامل وارد منفذ مقعد شود .سپس 1 دقيقه صبر كنيد تا اندازه گيري كامل شود . اگر فكر مي كنيد حيوان امکان تکان خوردن ناگهانی واحتمال شکستن یا بیرون امدن درجه از مقعد وجود دارد میتوان با همان دستي كه درجه راگرفته ايد از بالا دم حيوان را نيز نگاه داريد ،در اين صورت با تكان خوردن حيوان ديگر درجه از مقعد خارج نمي شود.

اگر دمای بدن حیوان در حال استراحت ودماي محيط مطلوب، بالاتر از 4/39 سانتی گراد بود با دامپزشكتان تماس بگيريد.

زمان انتشار: دوشنبه 28 شهريور 1390 (13 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱۸۹۱۰
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.