با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

همانند انسان حیوانات نیز می توانند به سینه ثلو مبتلا شوند. التهاب شش ها سبب می شود آنها نتواند عمل اصلیشان که اکسیژن رسانی به خون است را به درستی انجام دهند. این وضعیت سسب بی حالی و تنگی نفس می شود


 

نشانه های بالینی بیماری

 

سینه پهلو در سگ و گربه می تواند باعث ایجاد نشانه های غیر اختصاصی همانند دیگر بیماری ها شود. از این قبیل علایم میتوان به تب ،بی حالی ،خستگی ،کم اشتهایی و کاهش وزن اشاره کرد. به غیر از وجود این نشانی های غیر اختصاصی ،حیوانات مبتلا به سینه پهلو می توانند نشانه های اختصاصی تر که دلالت بر درگیری سیستم تنفسی دارند را نیز از خود نشان دهند.

 

تشخیص

 

بسیاری از بیماری های دیگر در حیوان می توانند سبب ایجاد علائمی شبیه به سینه پهلو شوند. بنابراین حتی حاذق ترین دامپزشکان نیز گهگاه نمی توانند بدون کمک گرفتن از روش های تشخیصی و آزمایشگاهی مثل تصویربرداری(رادیولوژی) وجود بیماری را تشخیص دهند. گرفتن نمونه مستقیم از طریق وارد کردن لوله ای در نای و ششها بهترین روش برای تشخیص اینکه آیا میکروبی در ایجاد سینه پهلو دخالت دارد میباشد.

 

 

درمان

 

بعضی از عوامل ایجاد کننده سینه پهلو به راحتی و خود به خود درمان شده (مثل سرفه سگدانی) و بعضی نیز احتیاج به درمان دراز مدت دارند. لازم است درمان مستقیما بر ضد عامل به وجود اورنده انجام بگیرد. اگر عامل به وجود اورنده قابل درمان نبود(مثل ویروس دیستمپر) انگاه عفونت های باکتریایی ثانویه تحت درمان قرار میگیرند. همچنین درمانهای حمایتی برای کمک به بهبود وضعیت تنفس حیوان در صورت نیاز انجام میگیرد. در موارد خفیف تنها تجویز آنتی بیوتیک در خانه کافی است. اما در مواردی که سینه پهلو سخت و شدید هستند لازم است حیوان در مرکز دامپزشکی بستری شود.