با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

 

 

 

·       خشونت در اثر نوازش: این نوع خشونت ها معمولا در  بازی کردن، معاینات پزشکی، ترس، موقعیت های جنسی یا رفتارهای تحریک کننده دیده می شود. اغلب گربه های مبتلا به این خشونت عموما به دنبال جلب توجه صاحبان خود هستند اما هنگامی که نوازششان می کنیم سبب تحریک خشونت گربه می شود. بسیاری از صاحبان به رفتارهای پیش آگاهی دهنده مثل تکان دادن دم، گشاد شدن مردمک و  سفت شدن بدن توجه نمی کنند و فکر می کنند که گربه ناگهانی اقدام به حمله میکند. این گربه ها اغلب آستانه تحریک مشخصی برای ناز و نوازش دارند.

 

·       خشونت بر سر مقام( خشونت های سلسله مراتبی): این نوع خشونت معمولا در گربه های مدعی  که می خواهند بر موقعیت ها کنترل داشته باشند دیده می شود. مثلا وقتی شما جای بالشتکی را که عادت کرده رویش بخوابد را تغییر می دهید باعث عصبانیتش می شوید. گربه  با گرفتن حالت های عجیب و غریب و نشان دادن خشونت یا حتی حملات فیزیکی اقدام به هشدار و دعوا با شما می کند. این خشونت می تواند به طرف شما یا دیگر گربه های خانه برای بدست آوردن و یا نگاه داشتن موقعیت یا وسیلۀ مورد علاقه اش باشد.

     بچه گربه هایی که در سن بلوغ هستند و بیش فعال بوده و یا مشکل خشونت در اثر نوازش را دارند احتمال بیشتری دارد که این نوع خشونت را نیز از خود نشان دهند. با اینکه  خشونت سلسله مراتبی ندرتا به طرف انسان  صورت می گیرد اما می تواند بسیار جدی و خطرناک باشد.

 

علائم هشدار دهندۀ قریب الوقوع بودن بروز خشونت گربه

صاحبان گربه ها حتما باید با علائم برانگیختگی گربه آشنا شوند تا بتوانند از آن جلوگیری و به خوبی با ان برخورد کنند . این علائم شامل:

تکان دادن دم

 

خواباندن گوش

 

سخت کردن بدن

گشاد شدن مردمک و ایجاد سر و صدا می باشند.

 

·       خشونت ناشی از ترس: خشونت به واسطه ترس که گربه در اثر یک محرک تهدید کننده یا غیر آشنا ( مثل انسان، حیوانات دیگر، سر و صدا) از خود نشان می دهد. گربه مبتلا به این خشونت اغلب کز کرده، دست و پاها را زیر بدن برده شروع به هیس کردن می کند و دندان نشان میدهد. اگر تهدید به اندازۀ قابل توجهی زیاد باشد آنگاه  گربه اقدام به حمله نیز خواهد کرد. موارد ژنتیکی، عدم اجتماعی شدن و ضربۀ قبلی می توانند از فاکتورهای ایجاد این نوع خشونت در گربه باشند. در کلینیک های دامپزشکی این نوع خشونت بیش از همه مشاهده  میشود. در این وضعیت باید با گربه به آرامی و بادقت برخورد کرد و برای مقیدسازی از حوله یا پتو استفاده کنیم تا آنها  زیرحوله قائم شده و احساس آرامش کنند. معاینات و انجام روشهای درمانی مثل خونگیری میبایست در اتاقی آرام و با احتیاط انجام شود تا به صاحب حیوان و یا تیم دامپزشکی جراحتی وارد نشود.

·       خشونت مادری: گربه نسبت به کسی که به بچه گربه هایش نزدیک شود، خشونت نشان می دهد.

·       خشونت ها برای حفظ قلمرو:  یکی از شایع ترین انواع خشونت است و اغلب در هنگام به خانه آوردن یک گربه جدید در گربه قدیمی و یا هر دو دیده می شود. این نوع خشونت حتی بین  گربه و انسانی که باهم زندگی می کنند نیز پیش می آید. اگر حیوانی که از قدیم  با گربه ای هم خانه بوده ولی در اثر شستشو و یا مراجعه به دامپزشکی بوی جدید و نا آشنایی از خود بروز دهد، گربه ممکن است نسبت به او خشونت نشان دهد.  این حالت با هیس کردن و غرغر کردن شروع شده سپس تعقی و گریز رخ داده و  حمله صورت میگیرد. گربه ای که به او حمله شده معمولا حالت تدفاعی به خود گرفته و جنگ و دعوای خطرناکی می تواند پیش بیاید!

زمان انتشار: شنبه 13 مهر 1392 (11 سال قبل)
تعداد بازدید: ۹۵۲۵
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
نام:  منا 0 نفر پسندیدن
نظر:  سلام خسته نباشید ، راه حل چی هست ؟ من دو تا گربه دارم که خواهر برادرن ، دیروز پسره رفت تو خیابون و با یه گربه دیگه دعوا کرد از وقتی برگشت خونه ، خپاهرش تا بوش میکنه باهاش دعوا میکنه ، از دیشب هم یجا ننشسته همش دور خونه میگرده و وسایل بو میکشه ، چکار کنم که آشتی بکنن؟
نام:   0 نفر پسندیدن
نظر:  سلام خسته نباشید یکی از گربه های من از خونه رفت بیرون از وقتی برگشته خواهرش تا بوش میکنه براش شاخ و شونه میکشه و شاخ میشه ، از دیشبم دور خونه میچرخه و همه چی رو بو میکنه ، چکار کنم آشتی کنن ؟