با وارد کردن ایمیل خود محتوای این صفحه به ایمیل شما فرستاده می شود
محتوای این صفحه به ایمیل شما ارسال گردید.
ارسال
انصراف

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
یکی از گله هایی که بسیاری از مراجعه کنندگان یک کلینیک دامپزشکی مطرح می کنند، بوی بد و زننده ای است که از دهان حیوان خانگیشان متسع می شود. سؤالات صاحبان سگ و گربه ها معمولاً در مورد علت بوی بد دهان حیوانشان بسیار زیاد است.
در اغلب موارد این بوی بد دهان موجب کاهش پیوند بین سگ ویا گربه با صاحبشان شده ، بطوری که در برخی موارد این مشکل موجب دوری جستن صاحب از حیوان خانگی شده که این امر باعث ایجاداثر منفی در رابطه بین ان دو خواهد گشت.
 
 باید بگوییم که در بعضی موارد این بو ساتع شده از دهان می تواند طبیعی و در برخی موارد میتواندغیر طبیعی باشد. بعضی از صاحبان حیوان آنقدر حساس هستند که حتی بوی طبیعی سگ یا گربه نیز برایشان آزار دهنده است. اگر برای شما روشن نیست که بوی دهان حیوانتان طبیعی یا غیرطبیعی است ، می بایست حداقل یک بار به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشکان روزانه چندین سگ و گربه را معاینه نموده و با بوی غیرطبیعی دهان انها کاملاً آشنا هستند. اگر بوی بد حقیقتا وجود داشت دامپزشک به دنبال علت زیربنایی این بو میگردد تادر صورت لزوم درمانهای مربوطه را انجام دهد.
 
عوامل ایجاد این بوی مشمئز کننده دهان معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند:1-علل داخل حفره دهان 2- علل خارج از حفره دهان .
از علل داخل حفره دهانی می توان به التهاب لثه، جرم دندانها ، زخم های دهان، بیماری های دندان و بافتهای اطراف آن، عفونت پوست اطراف دهان، تومورهای دهانی، وجود جسم خارجی در حفره دهانی، وجود شکاف بین حفره دهان و بینی اشاره نمود.
از علل خارج از حفره دهان نیز می توان به بیماری های خودایمن مانند پمفیگوس، نارسایی های کلیه، بیماری قند پیشرفته،  پس زدن محتویات معده به مری، سرطان های معده، خوردن غذای فاسد،لیسیدن مقعد ، بیماری های تنفسی و چندین مورد دیگر اشاره نمود.
جهت جلوگیری از ایجاد بیماری های دندان و بافت اطراف دندان می بایست اقدامات پیشگیرانه مثل مسواک زدن و استفاده از تشویقی های مخصوص بهداشت دهان و دندان انجام بگیرد.شما می توانید حیوان را از سنین پایین به مسواک زدن عادت دهید. برای چگونگی روش مسواک زدن، به قسمت مسواک زدن برا ی سگ و گربه در سایت کلینیک دامپزشکی آران مراجعه نمایید.

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
 
استفاده از دهان شویه کلرهگزدین(دو دهم درصد) نیز برای حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. توجه داشته باشید که کلرهگزیدین نباید توسط حیوان خورده شود، برای جلوگیری از قورت دادن  یک گوش پاک کن را در کلرهگزدین وارد نموده سپس قسمت پنبه ای چلانده شود تا نم باقی بماند سپس ان را بر روی دهان و لثه برای حداقل به مدت 30 ثانیه بمالید .کلرهگزیدین باعث میشود بسیاری از باکتری های مولد بوی بد از بین بروند. از ریختن مستقیم مایع کلرهگزیدین به داخل دهان جداً خودداری نمایید.
 
یکی از مهمترین علت های شایع بوی بد داخل دهان، وجود جرم بر روی دندان هاست که می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن از تجمع جرم بر روی دندان ها جلوگیری نمود. متاسفانه اگر بر روی دندانها جرم بنشیند که به صورت توده های زرد تا قهوای رنگی بر روی دندان هاست ،دیگر نمیتوان با مسواک زدن این جرم ها را از بین برد و تنها با استفاده از وسایل جرم گیری مخصوص میتوان انها را از روی دندانها پاک نمود.
 
بعضی از دامپزشکان ممکن است برای کم کردن بوی دهان حیوان 5 روز در ماه انتی بیوتیکی مثل کلیندامایسن تجویز نمایند.
به هر حال علت اصلی بوی بد دهان میبایست کشف و سپس اقدام به رفع و درمان ان نمود.
کتاب بیماری ها و مشکلات مهم سگ و گربه به زبان ساده، جلد اول: امیررضا عامری نایینی ، دامپزشک ، کلینیک دامپزشکی آران ،تهران ،ایران

کلیه حق و حقوق این سایت طبق قوانین نشر و انتشار متعلق به کلینیک دامپزشکی آران میباشد و و هرگونه استفاده از مطالب ، طرح ها و تصاویر پیگرد قانونی دارد.
زمان انتشار: جمعه 08 دي 1391 (11 سال قبل)
تعداد بازدید: ۸۳۴۰
لطفا سوالات خود را در این قسمت مطرح نفرمایید و به قسمت سوال از دامپزشک وب سایت مراجعه نمایید
*
ثبت نظر
درحال حاضر نظری برای خواندنی های دامپزشکی ثبت نشده است.